وثیقه 500 میلیونی برای آزادی شهروند آمریکایی

زن متهم آمریکایی در کنار مادرش دادستان تهران اعلام کرد

وثیقه ۵۰۰ میلیونی شرط آزادی شهروند آمریکایی

دادستان تهران با اشاره به صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای تبعه زن آمریکایی، اعلام کرد که این متهم پس از تودیع وثیقه آزاد می‌شود، اما در صورت برگزاری دادگاه باید خود را معرفی کند.

به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در نشست خبری صبح دیروز با اهالی رسانه با اشاره به پرونده‌ سه متهم آمریکایی اظهار کرد: قوه‌قضائیه لازم می‌داند توضیحاتی را درباره پرونده سه متهم آمریکایی به مردم و اهالی رسانه ارائه کند. در آذرماه سال ۱۳۸۸ این سه نفر به اتهام جاسوسی دستگیر شدند. این افراد در بدو امر از کردستان عراق وارد ایران شدند. این پرونده به دلیل اهمیت به تهران منتقل شد و اینجانب در مصاحبه سال گذشته نیز اعلام کردم که اتهام این افراد جاسوسی است و دلایلی در این مورد وجود دارد. دادستان تهران با بیان اینکه در این مدت پرونده در حال انجام تحقیقات و در شرف تکمیل بود که ناگهان از خبر آزادی یکی از سه متهم مطلع شدیم، افزود: طبیعی بود که برای دستگاه قضایی این سوال ایجاد شود که چرا بدون هماهنگی دستگاه قضایی یکی از این متهمان آزاد می‌شود که ما بلافاصله اعلام کردیم این طور نیست که این موضوع به معنای عدم آمادگی ما نبود. ما حتی در زمانی که وزیر اطلاعات در این رابطه صحبت کرد واکنشی نشان ندادیم. براساس مطالبی که در مطبوعات و سایت‌های خبری وجود داشت، واکنش نشان دادیم و از قاضی خواستیم اگر پرونده تکمیل شده است، اتخاذ تصمیم کند. جعفری دولت‌آبادی خاطرنشان کرد: برحسب گزارش بازپرس پرونده برای هر سه متهم کیفرخواست صادر شده که در مورد دو متهم مرد قرار بازداشت تمدید شده و برای متهم زن (سارا شورد) قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده است که در صورت تودیع وثیقه، آزاد خواهد شد. وی افزود: براساس گزارش‌های رسیده متهم زن این پرونده بیمار و نیازمند کمک است و ما به وکیل وی نیز اعلام کردیم، چنانچه وثیقه را تودیع کنند این متهم می‌تواند آزاد شود و در صورت برگزاری دادگاه باید خود را معرفی کند و این پرونده به دادگاه ارسال می‌شود. دادستان تهران تصریح کرد: تبدیل قرار بازداشت این متهم به وثیقه بر اساس گزارش‌های متعدد در خصوص وضعیت بیماری وی و در راستای رافت اسلامی انجام شده است. جعفری دولت‌آبادی در ادامه تاکید کرد: مقامات دولتی و مردم بدانند که دستگاه قضایی به وظایف خود عمل می‌کند و استقلال کافی نیز دارد. انتظار ما از رسانه‌ها و مطبوعات نیز این است که در انتشار اخبار قضایی با مراجع قضایی همراهی کنند. در ادامه خبرنگاری درباره دلایل ارائه شده در این پرونده مبنی بر اتهام جاسوسی سوال کرد که دادستان تهران گفت: در این مورد دادگاه انقلاب تصمیم می‌گیرد و امیدواریم مدت زیادی طول نکشد.

توافقی در کار نیست

خبرنگار دیگری عنوان کرد که گفته می‌شود آزادی این افراد در ازای آزادی شهرام امیری است که جعفری دولت‌آبادی در پاسخ گفت: ما هیچ‌گونه ارتباطی میان اینها برقرار نمی‌کنیم و دستگاه قضایی کار خود را انجام می‌دهد و صرفا کار قضایی می‌کند. خبرنگار دیگری درباره ممنوع‌الخروج بودن متهمی که برایش قرار وثیقه صادر شده بود، سوال کرد که دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: اگر وثیقه را تودیع کند می‌تواند آزاد شود. ما این موضوع را به وکیل نیز ابلاغ کردیم و ممنوع‌الخروج هم نیست.

دستگاه قضایی تصمیم‌گیرنده است

خبرنگاری با اشاره به پرونده رکسانا صابری سوال کرد که آیا آزادی یک متهم براساس رافت اسلامی در اختیار قوه‌مجریه است که وی پاسخ داد: در مورد پرونده رکسانا صابری بنده در آن زمان نبودم؛ اما در مورد کلوتید ریس محاکمات انجام شد و وی نیز دارای وکیل بود و پرونده مسیر قضایی خود را طی کرد که بعد از محاکمه نیز آزاد شد. در مورد پرونده آمریکایی‌ها ایراد ما همانطور که اعلام نیز کردیم این بود که دستگاه قضایی کار خود را انجام می‌دهد و طبیعی است که هر دستگاه و نهادی باید وظیفه خود را انجام دهد. وظایف دستگاه قضایی روشن است، اما اقدام ما مقابله با دستگاه مجریه نیز نیست. اما به این معنا هم نبوده که از وظایف خود عدول می‌کنیم. دستگاه قضایی باید برای آزادی یک متهم تصمیم بگیرد. به گزارش ایسنا، جعفری دولت‌آبادی درباره اتهام این سه آمریکایی اظهار کرد: هنگامی که از مرزهای کردستان وارد ایران شدند آموزش‌های خوبی دیده بودند و با توجه به لوازمی که همراه خود داشتند و آموزش‌های آنان مشخص بود که برای تفریح و سرگرمی به عراق و سپس ایران نیامده‌اند. دادگاه باید تصمیم بگیرد که ادعای دادستان در رابطه با اتهام درست است یا خیر. وی در پاسخ به این سوال که آیا آنان به اتهام جاسوسی اعتراف کرده‌اند؟ گفت: علی‌الاصول در پرونده جاسوسی متهم اقرار نمی‌کند؛ اما دلایل کافی برای این اتهام وجود دارد. جعفری دولت‌آبادی در مورد وضعیت بیماری متهم زن این پرونده تصریح کرد: وکیل وی در نوبت‌های مکرر این مورد را اعلام کرده بود ولی ما می‌خواستیم به یکجا این پرونده به نتیجه برسد و خبر امروز براساس تصمیم قضایی بوده است.

از ابهام در آزادی تا تودیع وثیقه

خبر آزادی تبعه زن آمریکایی درحالی دیروز از سوی دادستان تهران اعلام شد که روز شنبه ساعاتی پس از آنکه رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه از آزادی این زن خبر داد این بار هم،

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران بود که آزادی این تبعه آمریکایی را منتفی دانسته و گفت: «فرآیندهای قضایی لازم درباره این شهروند آمریکایی طی نشده است.» به گفته جعفری دولت‌آبادی «به دلیل عدم طی شدن فرآیند قضایی در پرونده متهم آمریکایی یاد شده، آزادی وی که برخی سایت‌های خبری اعلام کرده‌اند منتفی است.» همچنین ایرنا خبرگزاری رسمی دولت هم پس از این گفته دولت‌آبادی نوشت‌ که یک منبع آگاه در ریاست جمهوری اعلام کرد که آزادی یک تبعه آمریکایی به دلیل تعطیلی روز شنبه به تعویق افتاد.این منبع آگاه در گفت‌وگو با «ایرنا» گفته بود: «آزادی یک تبعه آمریکایی که قرار بود روز شنبه طی مراسمی صورت پذیرد و به کشورش بازگردد، به تعویق افتاد و به این ترتیب بود که آزادی وی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت تا دیروز که دوباره جعفری دولت آبادی خبر آزادی وی را با تودیع وثیقه در کنفرانس خبری و میان خبرنگاران اعلام کرد. گفتنی است سه تبعه آمریکایی با نام‌های سارا امیلی شورد ۳۱ ساله، شین مایکل بوئر و جاشوا فلیکس فاتال ۲۷ ساله، مرداد ماه ۱۳۸۸ (ژوئیه ۲۰۰۹) در مناطق کوهستانی استان کردستان به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران دستگیر شدند و مدتی بعد، از یافتن اسناد و مدارکی آشکار درباره ارتباط دستگیر‌شدگان با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) خبر داده شد و این سه تن به جاسوسی متهم شدند.

عکس: ایسنا