نامه انتقادی توکلی به احمدی‌نژاد

کمیسیون امنیت ملی به احمدی‌‌نژاد درباره موازی‌کاری در سیاست خارجی نامه نوشت

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در نامه‌ای به رییس‌جمهور با تبریک عید سعید فطر و با اشاره به کاهش ساعت کار در ماه رمضان و تعیین نمایندگان ویژه و... از برخی مسائل انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، در نامه احمد توکلی خطاب به محمود احمدی‌نژاد آمده است: شما به لطف خداوند توفیقات خوبی از جمله تقویت سرمایه اجتماعی بین توده‌های مردم داشته‌اید. این توفیق مرهون کار شبانه‌روزی شما در کشاندن اعتبارات دولتی تا اقصی نقاط کشور و نیز اکرام و توجه به مستضعفان است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که «گرچه قصدم از نوشتن این نامه ارزیابی جامع دولت نیست، ولی فکر کردم نامه را با ذکر خیری از شما شروع کنم تا موضوع اصلی آن شما را نرنجاند» وی به کاهش ساعت کار در ماه رمضان، اشاره کرد و آن را تخلفی که سابقه آن به سال ۱۳۸۶ برمی‌گردد، دانست و یادآور شد: رییس مجلس وقت کتبا و رسما براساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی مصوبه دولت را لغو کرد و آن را برای اصلاح به دولت بازگرداند، ولی عملا فرصت اصلاح باقی نماند و در سال‌های بعد باز هم این تخلف تکرار شده است. نیک می‌دانید که ماده واحده مصوب ۲۳ تیرماه ۱۳۵۹ شورای انقلاب اسلامی ساعات کار کارگران و کارمندان را مساوی و ۴۴ ساعت در هفته تعیین می‌کند. وقتی شما ساعت کار ماه رمضان را برای کارمندان در ماه رمضان به ۲۵ ساعت کاهش می‌دهید نه تنها قانون مذکور نقض شده، بلکه ظلم به کارگران است. ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز ساعت کار کارمندان را ۴۴ ساعت در هفته تعیین می‌کند و تنها اجازه تنظیم آن را با «رعایت سقف» مزبور به دولت می‌دهد. تمام این نکات طی نامه روسای وقت مجالس هفتم و هشتم، براساس اصل ۱۳۸

قانون اساسی به شما منعکس شده است. جنابعالی طبق ذیل این اصل ملزم به «تجدیدنظر» در مصوبه دولت بوده‌اید، ولی انجام نشد.

وی همچنین با بیان این مطلب که امسال معاون اول رییس‌جمهور از جبران با «دور کاری» در خانه به عنوان یک راه‌حل یاد کرده، آورده است: نمی‌دانم کارمندان بانک‌ها، پزشکان، پرستاران، بازرسان کار و بهداشت، ماموران نیروی انتظامی و صدها شاغل دیگر چگونه

«دور کاری» می‌کنند. توکلی با طرح این پرسش که پاسخ این اقدامات چگونه داده می‌شود؟ یادآوری کرده است: تعطیلی روز شنبه ۲۰ شهریور ۸۹ با چه مجوزی اعلام شد؟ قانون تعیین تعطیلات رسمی کشور مصوب ۲/۱۰/۱۳۵۸ شورای انقلاب و اصلاحیه ۲۵/۵/۱۳۷۸ مجلس شورای اسلامی به روشنی نشان می‌دهد که حق تعطیل کردن به عهده قوه مقننه است. تنها استثنا، در ماده ۷ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب ۳/۲/۱۳۷۴ است که به دولت اختیار می‌دهد در مواقع خطر جدی، محدودیت‌های موقت زمانی و مکانی اعمال نماید. وقتی بدون اعتنا به قوانین مذکور، ادارات و بانک‌ها تعطیل می‌شود و نسبت به تعطیلی واحدهای تولیدی و صنفی سکوت می‌شود، قانون شورای انقلاب که تعطیلات را برای کارگر و کارمند یکسان اعلام کرده، نه تنها از حیث کاهش ساعت کار کارمندان، بلکه از حیث ایجاد تبعیض بین کارگر و کارمند نیز نقض کرده‌اید. اثر منفی این کارها بر تولید ملی بر اهل فن پوشیده نیست. هزاران میلیارد ریال کاهش تولید ناخالص داخلی و آثار تبعی آن بر رفاه عمومی را چگونه پاسخ می‌دهید؟

وی این اقدامات را سوار شدن بر موج امیال اجتماعی خوانده و اظهار داشته است: این نکته که مجلس بعد از چندین جلسه، سرانجام موضوع تعطیلی اضافی برای عید فطر را از دستور خارج می‌کند و دولت بلافاصله تعطیلی اعلام می‌نماید، چه پیامی به جامعه می‌دهد؟

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس سوگند رییس‌جمهور برای پاسداری از قانون اساسی (اصل ۱۲۱) و بیانات امام(ره) مبنی بر اینکه «مجلس در راس امور است» را یادآور شده و بر آن تاکید کرده است.

وی همچنین با انتقاد به تعیین نماینده ویژه برای مناطق جغرافیایی مختلف به خصوص انتخاب مشایی و بقایی، استناد رییس‌جمهور به اصل ۱۲۷ را یادآور شده و خاطرنشان کرده است: اصل مزبور مقرر می‌دارد که «رییس‌جمهور می‌تواند در موارد خاص، بر حسب ضرورت، با تصویب هیات وزیران نماینده ویژه با اختیارات مشخص تعیین نماید.» وی به عبارت متن حکم مشایی که مشابه آن در حکم دیگری هم آمده است به این شرح اشاره کرده و «اتخاذ تدابیر هدفمند و هوشمندانه به منظور تعمیق روابط و گسترش همکاری‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی با کشورهای منطقه همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوط موظف خواهند بود در فرآیند طراحی و اجرای سیاست‌های راهبردی درخصوص منطقه خاورمیانه در هماهنگی کامل با جنابعالی اقدام نمایند». آیا به این ترتیب، جایی برای وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و دبیرخانه آن و وزارت اطلاعات باقی گذاشته‌اید؟

توکلی این‌گونه اقدامات را قابل دفاع ندانسته و برای آن دو ویژگی برشمرده و معتقد است: نهی صریح رهبر معظم انقلاب، پس از صدور احکام مزبور، از موازی‌کاری در سیاست خارجی و اعتماد به وزیران و تاکید بر مسوولیت وزارت خارجه در همه مسائلی که به نوعی به سیاست خارجی و روابط با دیگر کشورها مربوط می‌شود، ویژگی اول است. تمامی اهل سیاست این موضع‌گیری رهبری را عطف به این انتصابات می‌دانند. ویژگی دوم، موضع‌گیری اعتراضی و بی‌سابقه وزیر امور خارجه، نسبت به این مداخلات نادرست است. وضع به کجا رسیده که وزیر نجیبی که مداخلات قبلی را نادیده گرفته بود، لب به اعتراض گشوده است!

وی در پایان خطاب به رییس‌جمهور با بیان اینکه «حجت صدارت جنابعالی به تبعیت از امر و نهی ولی‌فقیه و رعایت کامل قانون، متکی است» آورده است: احتیاط مجلس در برخورد با قانون‌شکنی‌ها ـ که بیشتر به دلیل ملاحظات سیاسی خارجی و داخلی است ـ همیشگی نپندارید. بالاخره، صبر هم اندازه‌ای دارد.

نامه کمیسیون امنیت ملی

در همین حال یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از نامه این کمیسیون به رییس‌جمهور برای جلوگیری از موازی کاری در سیاست خارجی خبر داد. زهره الهیان، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس،‌ با اعلام این خبر گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در جلسه با هیات دولت و بیانیه‌ای که به امضای نمایندگان مجلس رسید، در آن از رییس‌جمهور خواسته شد مانع از موازی کاری در سیاست خارجی شود، کمیسیون امنیت ملی روز چهارشنبه ۱۷ شهریور در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور بر جلوگیری از موازی کاری در سیاست خارجی تاکید کرد.

وی افزود: در این نامه از رییس‌جمهور خواسته شده با تدبیر و برنامه‌ریزی از موازی کاری در عرصه سیاست خارجی جلوگیری و در عوض ساختار وزارت خارجه تقویت و حمایت شود.

اعتراض به بنر «فرهنگ ایرانی»

خبرگزاری فارس نوشت: جلسه کارگروه فرهنگ و هنر استان تهران در حالی برگزار شد که اعتراض نمایندگان مجلس را به بنر فرهنگ ایرانی در برداشت. به گزارش فارس‌، کارگروه فرهنگ و هنر استان تهران یکشنبه هفته گذشته مورخ ۱۴ شهریور ماه به ریاست محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور و حضور رحیم مشایی رییس دفتر رییس‌جمهور، وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش و کشور، شماری از معاونین رییس‌جمهور، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و روسای بخش‌های فرهنگی استان در نهاد ریاست‌جمهوری در حالی برگزار شد که اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در بر داشت. بر اساس این گزارش، در این جلسه بنری از سوی ریاست‌جمهوری در پشت احمدی‌نژاد نصب شده بود که روی آن - به‌صورت بسیار بزرگ- عبارت «فرهنگ ایرانی» نقش بسته بود، به همین دلیل برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص تذکری به رییس‌جمهور داده‌اند. نمایندگان مجلس در این‌باره ضمن تاکید بر اجرای فرهنگ اسلامی از سوی دولت موضوع فرهنگ ایرانی را مورد انتقاد قرار داده‌اند.