احتمال اختصاص سهمیه پاییزی بنزین قوت گرفت

با آغاز شمارش معکوس برای پایان سهمیه بنزین دوره تابستانی و خودکفایی ایران در تولید این فرآورده نفتی، احتمال اختصاص سهمیه بنزین یارانه‌ای برای دوره پاییز به خودروهای شخصی قوت گرفت. به گزارش خبرگزاری مهر، از ابتدای سال‌جاری تاکنون به طور متوسط روزانه ۶۳ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است که با اجرای طرح تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی از هفته گذشته، به طور رسمی ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر واردات این فرآورده استراتژیک نفتی متوقف شده است. در کنار دستاوردهای بین‌المللی و سیاسی خودکفایی ایران در تولید بنزین و گازوئیل، صرفه‌جویی در هزینه‌های دولت از محل توقف واردات این فرآورده نفتی یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه این پروژه ضربتی است؛ اما از مهرماه سال گذشته تاکنون به منظور مدیریت مصرف بنزین در ناوگان حمل‌ونقل کشور، سهمیه بنزین خودروهای شخصی در سه مرحله به ۱۸۰ لیتر در تابستان سال‌جاری کاهش یافت؛ به طوری که در اواسط خردادماه هم با اختصاص ۱۸۰ لیتر بنزین برای دوره تابستانی (ماهانه ۶۰ لیتر) به خودروهای شخصی، امکان تامین بنزین مورد نیاز بخش‌های مختلف از محل تولید پالایشگاه‌های نفت داخلی فراهم شد.

در همین حال محمد رویانیان، رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور خردادماه امسال با بیان اینکه با اختصاص سهمیه تابستانی معادل تولید فعلی پالایشگاه‌های داخلی (۴۵ میلیون لیتر) بنزین در کشور گفته بود: این به منزله آن است که برای تامین بنزین سهمیه خودروهای شخصی نیازی به واردات نخواهد بود.

در کنار کاهش سهمیه بنزین در مدت یک سال گذشته تاکنون با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین صرفه‌جویی‌های قابل‌توجهی در کاهش مصرف بنزین کشور به وجود آمده است. مسعود میرکاظمی، وزیر نفت هم مرداد ماه امسال از صرفه‌جویی بیش از ۲/۱ میلیارد دلاری در سه ماه نخست اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور خبر داده بود. آمارهای رسمی وزارت نفت نشان می‌دهد با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین از تیرماه سال ۱۳۸۶ تا پایان اسفند ماه سال گذشته به ترتیب به طور متوسط روزانه از ۲۰، ۲۲ و ۳۴ میلیون لیتر و در مجموع بیش از ۲۷ میلیارد لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی شده است.

این در حالی است که علیرضا ضیغمی، معاون وزیر نفت معتقد است: اگر سامانه هوشمند و سهمیه‌بندی بنزین در ایران اجرا نمی‌شد، میزان مصرف این حامل انرژی در سال‌جاری به ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون لیتر در روز می‌رسید. تمامی این آمار و ارقام نشان می‌دهد که با اجرای سهمیه‌بندی و کاهش ۱۰۰ درصدی سهمیه بنزین خودروهای شخصی، در شرایط فعلی با ادامه سناریو اختصاص سهمیه ماهانه ۶۰ لیتر بنزین یارانه‌ای نه تنها هیچ گونه نیازی به واردات بنزین نخواهد بود، بلکه با راه‌اندازی طرح‌های جدید بنزین‌سازی امکان صادرات این فرآورده نفتی هم فراهم می‌شود.

احتمال اختصاص سهمیه بنزین پاییزی

بر اساس این گزارش در حال حاضر حدود یک میلیارد لیتر بنزین در کارت هوشمند سوخت بیش از ۱۷ میلیون کارت هوشمند خودرو و موتورسیکلت شخصی ذخیره‌سازی شده است؛ اما میزان موجودی بنزین ذخیره‌سازی در کارت هوشمند خودرو و موتورسیکلت‌های شخصی در یک سال گذشته با کاهش سهمیه‌های بنزین یارانه‌ای نیز کاهش قابل‌توجه یافته و این موضوع منجر به استقبال برای خرید بنزین ۴۰۰ تومانی توسط مردم شده است. بر اساس آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در روزهای پایانی تابستان و همزمان با آغاز فصل مسافرت‌ها میزان مصرف بنزین آزاد به بیش از ۲۰ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. مقایسه متوسط مصرف بنزین روزانه بنزین نیمه یارانه‌ای در روزهای اخیر با مدت مشابه سال گذشته (حدود سه میلیون لیتر در روز) حاکی از رشدی بیش از ۲۰۰ درصدی در این بخش است.

سرنوشت نامشخص استراتژیک‌ترین کالای مصرفی

در حال حاضر از بنزین به عنوان استراتژیک‌ترین کالای مصرفی ایران یاد می‌شود؛ اما با آغاز شمارش معکوس برای پایان سهمیه بنزین دوره تابستانی، هنوز سرنوشت قیمت و چگونگی عرضه این حامل انرژی در کشور مشخص نیست. در همین حال با وجود گمانه‌زنی‌ها در خصوص سناریوهای مختلف قیمتی برای عرضه بنزین معمولی و سوپر از ابتدای مهرماه امسال اما تاکنون گزارشی به طور رسمی توسط دولت در این باره منتشر نشده است. محمدرضا فرزین، سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت هم درباره سرنوشت بنزین از نهایی شدن قیمت این فرآورده نفتی در دولت خبر داده و گفته است: تا کنون جزئیاتی از نحوه قیمت‌گذاری و عرضه این حامل انرژی اعلام نشده است. پیگیری‌های خبرگزاری مهر حاکی از آن است که این احتمال وجود دارد با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای آذرماه و آماده نبودن برخی از زیرساخت‌های اجرای این طرح ملی، تا چند روز آینده سهمیه بنزین یارانه‌ای برای دوره پاییزی خودروهای شخصی اختصاص یابد.

صادرات بنزین ایرانی تا اسفند آغاز می‌شود

هم‌اکنون به طور متوسط روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های نفت داخلی تولید می‌شود که با تولید بنزین در سه مجتمع پتروشیمیایی ظرفیت تولید این فرآورده پرطرفدار نفتی به بیش از ۶۶ میلیون لیتر در روز رسیده است. علاوه‌بر این افزایش تولید بنزین، ۵ طرح بنزین‌سازی در پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس، تبریز، آبادان و اصفهان نیز در حال اجرا است که با راه‌اندازی این پروژه‌ها در مجموع بیش از ۲۶ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین ایران اضافه می‌شود.

بر این اساس با احتساب ۶۶ میلیون لیتر تولید بنزین فعلی، با اضافه شدن طرح‌های بنزین‌سازی و توسعه‌ای تولید بنزین کشور به بیش از ۹۲ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.