اعتراض نمایندگان به توقف بررسی برنامه پنجم

ابوترابی‌فرد: منتظر دریافت نظرات دولت می‌مانیم

دنیای اقتصاد- جلسه غیرعلنی صبح دیروز مجلس برای توجیه نمایندگان در مورد حواشی ایجاد شده بر سر استرداد لایحه برنامه پنجم به دولت، نتوانست آنان را قانع کند که نسبت به تلاش هیات‌رییسه مجلس برای رفع و رجوع این موضوع واکنش نشان ندهند. اگرچه در عمل، آنچه در حال انجام است، تصمیم هیات‌رییسه کمیسیون تلفیق و هیات‌رییسه مجلس است که به متوقف کردن بررسی لایحه برنامه در مجلس، تا زمان دریافت نظرات تازه دولتمردان درباره لایحه منجر شده است.

صبح دیروز و پس از پایان جلسه غیرعلنی توجیهی مجلس، محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رییس اول مجلس که در غیاب علی لاریجانی، جلسه را اداره می‌کرد، گزارشی از توافقات صورت گرفته درباره استرداد لایحه برنامه پنجم ارائه کرد. او با اشاره به اینکه در روند بررسی لایحه برنامه پنجم، دغدغه‌هایی برای دولت در مورد آسیب انسجام لایحه و تغییرات معنادار قابل‌توجهی از مواد لایحه پیشنهادی دولت، به‌وجود آمد، ادامه داد: این دغدغه‌ها موجب طرح مباحثاتی در زمینه استرداد لایحه پیشنهادی برنامه پنجم شد. وی افزود: در این راستا با صلاحدید هیات‌رییسه کمیسیون تلفیق و آقای باهنر، هیاتی با مسوولیت بنده با ریاست‌جمهوری ملاقات داشتیم.

در این جلسه دغدغه‌های دولت مورد بررسی قرار گرفت و به این تصمیم مشترک رسیدیم که دولت موادی را که در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفته و از نگاه دولت می‌تواند به انسجام لایحه آسیب برساند و در چارچوب مصالح کشور تلقی نمی‌شود، به صورت مستدل منعکس کند و ما در هیات‌رییسه کمیسیون تلفیق مورد بحث قرار دهیم و نتیجه اتخاذ شده را در کمیسیون تلفیق به عرض همکاران برسانیم. ابوترابی‌فرد که همزمان نایب رییس کمیسیون تلفیق نیز هست، اضافه کرد: کمیسیون تلفیق در چارچوب آیین‌نامه داخلی حرکت کرده و در جهت افزایش سطح تعامل و مقبولیت لایحه از سعی ممکن و تلاش لازم دریغ نخواهد کرد. نهایتا نیز با وفاق همکاری و تعامل دولت و مجلس و کمیسیون تلفیق، لایحه برنامه پنجم جهت بررسی به صحن علنی تقدیم می‌شود. وی خاطرنشان کرد: در این چارچوب منتظر دریافت نقطه‌نظرات دولت هستیم.

اما پس از اظهارات ابوترابی‌فرد، جمعی از نمایندگان به طور پی در پی نسبت به تصمیم هیات‌رییسه برای متوقف کردن بررسی لایحه برنامه اعتراض کردند. داریوش قنبری، نماینده ایلام در تذکری آیین‌نامه‌ای از تصمیم مجلس در مورد استرداد لایحه برنامه پنجم و تلاش برای رفع نقطه‌نظرات دولت انتقاد کرد و گفت: در مورد استرداد لایحه برنامه پنجم که دولت تقاضای آن را از مجلس داشت، هیات‌رییسه به چه استنادی تصمیم به انجام مذاکره با دولت را گرفته است؟ وی افزود: در کجای آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است که هیات‌رییسه می‌تواند به صورت کدخدامنشانه اقدام به انجام مذاکرات با دولت کند؟ این عضو کمیسیون اجتماعی با طرح این سوال که چه کسی گفته است عقل ۲۰ نفری که در دولت فعالیت می‌کنند از ۳۰۰ نماینده مجلس بیشتر است؟ خاطرنشان کرد: موضوع لایحه برنامه پنجم در کمیسیون تلفیق چندین ماه توسط کارشناسان اساتید دانشگاه و نمایندگان متخصص مورد بررسی قرار گرفته، آیا عقل این افراد به جایی نمی‌رسد؟ و ما دلسوز نیستیم ؟ به گونه‌ای عمل شده است که گویا تمام دلسوزان و کارشناسان در دولت حضور دارند. این نماینده مجلس یادآور شد: چگونه دولتی که با شعار ما می‌توانیم وارد عرصه شد، اکنون همواره می‌گوید ما نمی‌توانیم. در ادامه جلسه علنی، مهدی صادق نماینده مردم آستانه اشرفیه نیز با اعلام تذکر آیین‌نامه‌ای از عدم تصمیم‌گیری مجلس درباره تقاضای استرداد برنامه‌ از سوی دولت، انتقاد کرد و گفت: سکوت مجلس درباره استرداد لایحه برنامه پنجم به معنی این است که نمایندگان این استرداد را قبول ندارند.وی افزود: ملت ایران باید بداند که کمیسیون تلفیق مجلس چه زحماتی برای بررسی این لایحه کشیده است و استرداد آن مورد نظر مجلس نیست.

پس از اظهارات صادق، عماد حسینی نماینده مردم قروه نیز از روش هیات‌رییسه مجلس در استرداد لایحه برنامه پنجم توسعه کشور انتقاد کرد و این اقدام را مغایر با سوگند هیات‌رییسه خواند. وی افزود: این اقدام با بی طرفی کامل هیات‌رییسه در اداره مجلس مغایرت دارد و در صورتی که کلیات لایحه تصویب نشود، دولت می‌تواند تقاضای استرداد لایحه را ارائه کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با مخاطب قراردادن ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را به عهده داشت، اظهار کرد: این موضوع که تعدادی از نمایندگان با رییس‌جمهور دیدار کنند و تصمیماتی اتخاذ شود، در هیچ جای آیین‌نامه داخلی مجلس نیامده است و درست نیست. حسینی گفت: آیا هیات‌رییسه مجلس قصد دارد که کدخدامنشانه مسائل را حل کند؟ این اقدام برای هیچ نماینده‌ای قابل قبول نیست که تعدادی از نمایندگان از طرف مجلس با دولت رایزنی کنند و بخواهند نظرات دولت را در لایحه اعمال کنند، زیرا دولت

اولویت نظر خود را در لایحه به مجلس ارائه کرده است.