دنیای‌اقتصاد- رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه نباید هیچ‌گونه اقدامی در جهت تضعیف دستگاه سیاست خارجی صورت گیرد‌، گفت: محل تصمیم‌گیری نهایی و اجرای مسائل سیاست خارجی، دستگاه سیاست خارجی است. مهمانپرست دیروز در کنفرانس مطبوعاتی خود درباره انتصاب نمایندگان ویژه رییس‌‌جمهور که سوال یکی از خبرنگاران بود، با بیان اینکه فکر می‌کنم راجع به این موضوع بحث‌های مختلفی صورت گرفته است، گفت: مقام معظم رهبری بر قوت دستگاه سیاست خارجی، لزوم تمرکز در تصمیم‌گیری‌ها و عدم موازی ‌کاری تاکید داشتند. با بحث‌هایی که در درون دولت صورت خواهد گرفت و توجهی که نمایندگان مجلس داشتند، فکر می‌کنیم نباید اقدامی در جهت تضعیف دستگاه سیاست خارجی صورت گیرد.

مهمانپرست افزود: هماهنگی حتما لازم است و برخی از موضوعات می‌تواند از ابعاد مختلفی برخوردار باشد که لازمه آن هماهنگی و مشارکت برخی از دستگاه‌های دیگر است. منتهی محل تصمیم‌گیری نهایی و اجرای مسائل سیاست خارجی، دستگاه سیاست خارجی است و ان‌شاءالله این دستگاه با اقتدار کامل توفیق بیشتری در دستیابی به اهداف خود خواهد یافت.انتصاب نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در امور خاورمیانه، آسیا، خزر و افغانستان که در نخستین روز شهریور ماه سال جاری صورت گرفت، طی دو هفته گذشته با واکنش‌های متعددی روبه‌رو بوده است. در ابتدا برخی از نمایندگان مجلس این اقدام را موازی کاری خواندند که موجب تضعیف وزارت خارجه می‌شود. رهبر انقلاب اسلامی نیز در تاریخ ۸شهریور در جمع اعضای هیات دولت وزارت امور خارجه را مسوول هدایت منسجم و برنامه‌ریزی شده همه مسائلی دانستند که به نوعی با سیاست خارجی و روابط با دیگر کشورها مربوط می‌شود. موضوع‌ این انتصابات با سخنان حمید بقایی، نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور آسیا و واکنش متکی وارد فاز تازه‌ای شد. بقایی که همزمان رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی نیز هست، روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با «ایلنا»، از انتخاب دو تن دیگر به عنوان نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در حوزه‌های آفریقا و آمریکای جنوبی و از پیروزی‌های دیپلماتیک کشور در حوزه میراث‌فرهنگی کشور خبر داد و گفت: جزئیات این پیروز‌ی‌ها را به زودی به اطلاع عموم خواهیم رساند. بقایی افزود: موضوع موردنظر در حوزه سیاسی بوده است؛ اما ما توانستیم با هدایت آن به مسیر فرهنگی، پیروزی چشمگیری را برای کشور رقم بزنیم. به گفته وی، این پیروزی سند محکمی در احراز شایستگی افرادی است که انتقاداتی نسبت به انتصاب آنها مطرح شده است. همین سخنان بود که واکنش غیرمنتظره وزیر خارجه را در پی داشت. متکی روز دوشنبه درباره این سخنان گفت: مشخص نیست آقای بقایی بر اساس کدام مسوولیت و از چه جایگاهی این‌گونه سخنان نسنجیده را بیان می‌کند؛ در حالی که هنوز آثار منفی اظهارات اخیر ایشان که موجب بروز مشکل در روابط خارجی شد، از بین نرفته است. وزیر خارجه ضمن فصل‌الخطاب دانستن نظر صریح مقام معظم رهبری در پرهیز از موازی کاری در سیاست‌ خارجی اظهار داشت: تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور به ویژه در شرایط کنونی آن هم توسط برخی از اعضای دولت مصداق بارز «بر شاخه نشستن و بن بریدن» است.

متکی همچنین از مسوولان و مدیران به ویژه در قوه‌مجریه خواست هزینه کشور را در اداره روابط خارجی با ناپخته سخن گفتن در این عرصه بالا نبرند.

دفاع از یک مجرم به موضوع حقوق بشری تبدیل نشود

واکنش واتیکان در مورد وضعیت سکینه محمدی آشتیانی و اظهارات فرانکو فراتینی و برنارد کوشنر وزیران خارجه ایتالیا و فرانسه در این زمینه و آمادگی آنها برای سفر به تهران و مذاکره با منوچهر متکی سوال دیگری بود که در ادامه کنفرانس مطبوعاتی دیروز سخنگوی وزارت خارجه بیان شد و مهمانپرست چنین پاسخ گفت: اینکه برخی از مقامات کشورهای اروپایی از جمله وزرای خارجه ایتالیا و فرانسه اظهار علاقه کردند که نشستی را با وزیر خارجه کشورمان داشته باشند و ‌گفت‌وگوهایی را صورت دهند، می‌تواند اقدام مثبتی باشد. اگر مقامات کشورهای اروپایی مایل باشند راجع به مسائل دوجانبه و بین‌المللی با هم گفت‌وگو کنیم بحث‌های زیادی برای طرح کردن وجود دارد که می‌تواند برای دو طرف مفید باشد. سخنگوی وزارت خارجه در عین حال یادآور شد: اما اینکه براساس اطلاعات نادرست، مطالبی را اظهار کنند که ممکن است برایشان خودشان نیز مناسب نباشد، این را باید با اطلاع‌رسانی دقیق‌تر تکمیل کرد. مهمانپرست افزود: متاسفانه دفاع از فردی که به جرم قتل در حال محاکمه است و قتل و خیانت تخلف عمده آن (آشتیانی) بوده است، نباید تبدیل به موضوع حقوق بشری شود.

وی گفت: اگر آزادی همه کسانی که مرتکب قتل شدند به عنوان دفاع از حقوق بشر تلقی شود، همه کشورهای اروپایی می‌توانند لیست‌های افرادی که در کشورهایشان به جرم قتل در زندان‌ها هستند را با یکدیگر مبادله کنند و برای دفاع از حقوق بشر همه آنها را آزاد کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سکینه‌محمدی‌ آشتیانی با بیان اینکه خانم سکینه محمدی دو جرم دارد، یک جرم را مربوط به قتل و مشارکت در قتل همسرش عنوان کرد و گفت: این موضوع در حال رسیدگی برای صدور حکم است. مهمانپرست خطاب به کسانی که نگران وضعیت خانم محمدی هستند، افزود: یک مقدار نیز نگران شرایط بازماندگان مقتول باشید؛ چرا که آنها نیز فردی را از دست داده‌اند. وی با بیان اینکه این فرد مرتکب قتل شده و جان یک انسان گرفته شده است، افزود: جرم دوم خانم محمدی خیانت به همسر و ارتباط نامشروع با مردان متعدد است. فکر می‌کنم در فرهنگ غرب حتی کسانی که به ارزش و اصالت خانواده نیز اعتقاد ندارند، نسبت به خیانت افرادی که به همدیگر متعهد می‌شوند، بسیار حساس هستند. حداقل این‌گونه وانمود می‌کنند که نسبت به خیانت به روابط با همدیگر، خیلی حساسیت دارند.

مهمانپرست ادامه داد:‌ وضعیت خانم محمدی در دست بررسی است. صدور حکم وی به خاطر روابط نامشروع متوقف شده و مجددا در حال بررسی است. صدور حکم برای قتل و مشارکت در قتل در حال انجام است.