دنیای اقتصاد- لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور در یک نشست خبری به تشریح برنامه‌های دولت برای تحول اداری در کشور پرداخت و اعلام کرد: دولت در راستای کاهش تصدیگری و واگذاری امور به مردم حرکت می‌کند؛ چرا که در حال حاضر هم تراکم و هم کمبود نیروی انسانی در سازمان‌ها وجود دارد؛ بنابراین باید هر چه می‌توانیم نیروهای ستاد را کاهش داده و نیروهای اجرایی را افزایش بدهیم. فروزنده در عین حال از طرح دور کاری و کاهش ساعات کاری کارمندان دولت دفاع کرد. فروزنده تشریح کرد

برنامه دولت برای تحول اداری

نظام کاری باید به جای روز مزدی و ساعت مزدی به سمت کارمزدی برود تا احساس عدالت در نیروی کار ایجاد شود

دنیای اقتصاد - زهرا واعظ : تشریح ۱۰ برنامه تحول اداری کشور، الزام دستگاه‌های دولتی به صدور اطلاعیه عمومی برای استخدام، کاهش ۳۰۲۴ پست در دستگاه‌های اجرایی، برنامه دولت برای انتقال ۸۰ هزار کارمند، اجرای برنامه «دورکاری» تا مهرماه، دلایل کاهش ساعات اداری در ماه رمضان و نیز جایگزینی نظام کارمزدی به جای روزمزدی مهم‌ترین موضوعاتی بود که دیروز لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور در یک نشست خبری به مناسبت هفته دولت به تشریح آن پرداخت.

استخدام دولتی فقط با آزمون

لطف‌الله فروزنده در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های دولت برای ایجاد تحول در نظام اداری لزوم ایجاد عدالت استخدامی است، گفت: طبق ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری استخدام باید طی یک فرآیند مشخص از اطلاعیه تا برگزاری آزمون و مصاحبه تخصصی باشد و هیچ فرآیندی غیر‌از این روش، قابل‌قبول نیست. فروزنده با تاکید براینکه بومی‌گزینی از سیاست‌های مهم دولت است گفت:‌ یکی از اقدامات بزرگ دولت استخدام ۴۰ هزار نفر در ‌آموزش و پرورش براساس فرآیند قانونی بود که ما به طور جدی از آن دفاع می‌کنیم.

ساماندهی نیروی انسانی

وی همچنین به موضوع ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد و با بیان اینکه این موضوع در دستور کار دولت است گفت:‌ ما معتقدیم باید فعالیت‌های دارای تصدیگری را شناسایی و آنها را به مردم واگذار کنیم؛ بنابراین دولت باید به سمت سیاست‌گذاری پیش برود. فروزنده با اشاره به اینکه هم‌اکنون تراکم و کمبود نیروی انسانی در سازمان‌ها وجود دارد گفت:‌ باید هر چه می‌توانیم نیروهای ستاد را کاهش داده و نیروهای اجرایی را افزایش بدهیم.

از سوی دیگر، موضوع «دورکاری» روشی است که می‌توان از طریق آن نیروی کار را ساماندهی کرد.

کارمزدی به جای روزمزدی

وی گفت: نظام کاری باید به جای روز مزدی و ساعت مزدی به سمت کارمزدی برود تا احساس عدالت در نیروی کار ایجاد شود. معاون رییس‌جمهور همچنین توانمندسازی نیروی انسانی را از دیگر برنامه‌های دولت خواند و با بیان اینکه باید بسته‌ای فراهم شود که بر اساس آن خلاقیت افراد فعال شده و به تبع آن احساس رضایت شغلی ایجاد شود گفت:‌ دولت درحال پیاده‌سازی طرح طبقه‌بندی مشاغل است که اساس آن آموزش با رویکرد دانش و بینش است.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران

فروزنده با تاکید بر اینکه دولت مصمم است مدرک‌گرایی را از سیستم اداری خارج کند گفت: در حال حاضر ۳ دوره آموزشی برای مدیران و کارشناسان طراحی شده است که تحت عنوان دوره‌های سلمان و دوره‌های مالی و محاسباتی در برخی سازمان‌ها در حال اجرا است. همچنین دوره آموزشی خاص قانون خدمات کشوری برگزار خواهیم کرد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم واگذاری امور به بخش‌های غیر‌دولتی گفت:‌ تجربه مدارس و بیمارستان‌های هیات امنایی تجربه خوبی است و این سازمان‌ها در حال حاضر عملکرد قابل‌توجهی دارند.

کاهش ۳۰۲۴ پست در دستگاه‌های اجرایی

فروزنده همچنین از تدوین تمام آیین‌نامه‌های ۲۲گانه قانون مدیریت خدمات کشوری و تصویب در دولت خبر داد و گفت: طبق این قانون هر دستگاه حداکثر ۵ معاونت و ۲۵ اداره‌کل خواهد داشت و با این قید در دستگاه‌های دولتی ۳۰۲۴ پست کاهش یافت که ۸۰ پست در سطح معاون وزیر و اداره‌کل بوده و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه جاری دولت انجام شد. وی از راه‌اندازی پورتال ایران مردم خبر داد و گفت: در حال حاضر ۷۰ خدمت به صورت تعاملی به مردم ارائه می‌شود و بانک اطلاعات ایرانیان تشکیل می‌شود.

انتقال قطعی ۶ هزار کارمند از تهران

معاون رییس‌جمهور در ادامه این نشست در مورد انتقال کارمندان از تهران گفت: ۱۸ هزار کارمند داوطلب خروج از تهران نام‌نویسی کرده‌اند که تاکنون ۶ هزار نفر به صورت قطعی از تهران منتقل شده و ۱۱۷ شرکت دولتی یا دفاتر آنها در تهران نیز منتقل شده‌اند، ضمن اینکه کاهش ۴۰ درصدی نیروی انسانی ۳۰ شرکت ملی نیز در دستور کار برای خروج از تهران قرار دارد. فروزنده در پاسخ به اینکه طرح خروج کارمندان از تهران چندان موفق نبوده و کم بودن تعداد کارمندان انتقال‌یافته نشان‌دهنده این موضوع است، گفت: من تعجب می‌کنم که چرا عده‌ای مرتب تلاش می‌کنند که بگویند طرح خروج از تهران به جایی نرسیده است، در حالی که این یک برنامه بلندمدت است و نباید انتظار داشت در مدت بسیار کوتاه حجم زیادی از افراد از تهران خارج شوند. وی افزود: هم‌اکنون تعدادی از وزارتخانه‌ها مانند وزارت راه، صنایع، علوم و جهاد کشاورزی برای موضوع خروج از تهران برنامه داده‌اند و من شهادت می‌دهم که همه اعضای دولت به دنبال این کار هستند.

استان‌های موفق و پیگیر انتقالی

به گفته فروزنده استان‌های مرکزی، اصفهان، گیلان و مازندران از مراکز موفقی هستند که به طور مرتب پیگیر موضوع ساماندهی امور مربوط به کارکنان انتقال‌یافته به این استان‌ها هستند. وی با تاکید براینکه تثبیت کارکنان انتقال‌یافته در مراکز جدید زمانبر است، گفت:‌ طبیعی است که برای حل مسائل مربوط به انتقال فرد، همسر یا فرزندش و نیز اسکان خانواده زمانی صرف شود یا رفت‌وآمدی به تهران صورت بگیرد، اما مهم این است که دولت برای این کار وقت و سعی زیادی دارد. وی تاکید کرد: هیچ موردی سراغ ندارم که کارمند منتقل شده به وسیله هواپیمای دولتی و با هزینه بیت‌المال رفت و آمد کند.

۸۰ هزار نفر باید منتقل شوند

معاون رییس‌جمهور همچنین درباره تعداد کارکنان هدف دولت برای انتقال از تهران گفت: هدف ۴۰ درصدی دولت برای انتقال کارکنان از تهران در مرحله اول حدود ۸۰ هزار نفر است و البته این تعدادی است که قابلیت انتقال آنها وجود دارد.

انتقال پایتخت در دولت مطرح نیست

وی در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درباره بحث انتقال پایتخت از تهران تصریح کرد: بحث انتقال پایتخت در حال حاضر در دولت مطرح نیست و مهم‌ترین بحث ما تمرکززدایی از تهران است و بحث انتقال پایتخت جزو بحث‌های ثانویه محسوب می‌شود. وی افزود: با توجه به اینکه استخدام و توسعه تشکیلات در تهران وجود ندارد و مجوز توسعه کارخانه و تاسیسات جدید در تهران انجام نمی‌شود، این به معنای سیاست‌گذاری برای تمرکززدایی است و تاکید می‌کنم بحث انتقال پایتخت در حال حاضر در دولت مطرح نیست. فروزنده در مورد دور کاری گفت: امیدوارم تا پایان شهریور ماه تعداد قابل‌توجهی از دور کاری کارمندان تحقق پیدا کند تا بار ترافیکی کاسته شود و خبرنگاران بتوانند این موارد را از دستگاه‌های اجرایی پیگیری کنند.

علت کاهش ساعات اداری در ماه رمضان

فروزنده در پاسخ به سوالی درباره علت کاهش ساعات اداری در ماه رمضان گفت: امروز در مدل‌های جدید مدیریت، به ایجاد انگیزه‌های درونی و خود کنترلی، افزایش بهره‌وری و کاهش ساعت کاری توجه می‌شود. وی گفت: باید به سمت مدل کارمزدی به جای ساعت مزدی برویم؛ علاوه بر اینکه باورها و اعتقادات ما موتور محرک ما است و کاهش ساعت کاری در یک ماه باعث افزایش انگیزه کارکنان در ۱۱ ماه دیگر سال می‌شود. فروزنده یکی از عوامل افزایش انگیزه برای فعالیت کارکنان را کاهش ساعت کار دانست و تاکید کرد: باید به سمت کارمزد به جای روزمزد برویم و کیفیت کار را افزایش دهیم، ضمن اینکه فعالیت به مدت ۸ ساعت در طول روز غلط است و جزو نظام بوروکراسی غرب محسوب می‌شود.

عکس: آکو سالمی