پاسخ احمدی‌نژاد به منتقدین خصوصی‌سازی و نحوه واگذاری‌ها

عده‌ای با لجبازی در تلاش برای نادیده گرفتن خدمات دولت هستند

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور با قدردانی از تلاش تمامی دست‌اندرکاران عرصه‌های بخش تعاون، گفت: متاسفانه در جامعه ما برخی تلاش می‌کنند با لجبازی خدمات بزرگ دولت را نادیده گرفته و اثرات آن را از بین ببرند. به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد دیروز در آیین تجلیل از تلاشگران برتر در زمینه تعاون کشور، افزود: این عده نباید منافع مردم و مستضعفان کشور را قربانی لجبازی‌های خود کنند. رییس‌جمهور اضافه کرد: دولت بسیاری از کارهای اساسی مانند طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، اجرای سهام عدالت و خصوصی‌سازی را انجام داده، اما برخی بدون هیچ‌گونه استدلالی، این عملکرد را نادیده انگاشته و آن را زیر سوال می‌برند.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: انتظار ما از این افراد که خود نیز در مسوولیت‌های مهمی قرار دارند این است که خود آنان چه اقداماتی برای اصلاح امور و بهبود این‌گونه طرح‌ها انجام داده‌اند؟ احمدی‌نژاد گفت: دولت تمامی تجارب خصوصی‌سازی را که شامل ۲۶ کشور دنیا می‌شود مورد مطالعه قرار داده و الگوهای موفق آن را اجرا کرده است، اما عده‌ای تلاش می‌کنند همچنان فعالیت‌های دولت را کوچک و تحقیر کنند.

برخی می‌خواهند اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی به سرمایه‌داری تبدیل شود

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مورد واگذاری بخش‌های اقتصادی به مردم گفت: این اصل در واقع تاکیدی بر ورود مردم به بخش اقتصادی است. دولت طی دو سال گذشته که اجرای این قانون ابلاغ شد، آیین‌نامه‌های مختلف و نهادهای گوناگون را برای اجرای آنها تدوین و تشکیل داد تا روح مردمی کردن اقتصاد مطابق با این اصل در کشور اجرا شود. وی ادامه داد: اصل ۴۴ قانون اساسی معنایش این نیست که اقتصاد کشور به سرمایه‌داری تبدیل شود، اما متاسفانه برخی این‌گونه می‌فهمند و می‌خواهند این‌گونه نیز اعمال شود.

در دولت‌های قبلی بسیاری از واگذاری‌ها به افراد خاصی واگذار شد

وی با اشاره به روند واگذاری شرکت‌ها و موسسات اقتصادی به بخش‌های مردمی گفت: در دولت‌های قبلی بسیاری از واگذاری‌ها به دلیل ناآشنا بودن مردم با قوانین و مقررات اقتصادی به افراد خاصی و ثمن‌ بخس واگذار شد که بسیاری از آنها دچار مشکل شد. احمدی‌نژاد افزود: هم‌اکنون نیز بسیاری از مردم توان خرید شرکت‌های بزرگ اقتصادی مانند مخابرات و خودروسازی‌ها را ندارند؛ زیرا توان مدیریت آن را ندارند. بر همین اساس، یکی از وظایف تعاونی‌ها باید رفع این خلأ باشد. رییس‌جمهور با انتقاد از کسانی که مایلند اموال دولت به افراد خاصی و با قیمت‌های بسیار نازل واگذار شود، گفت: اگر شما اینچنین می‌خواهید عیبی ندارد. آن را قانونی کنید و افرادش را هم معین نمایید و به ما ابلاغ کنید تا آنها را به این افراد واگذار کنیم. وی خاطرنشان کرد: دولت در بحث واگذاری‌ها به بحث عدالت توجه کرده و علاوه بر سهام عدالت که کار بسیار بزرگی است و ۳۹ میلیون نفر را سهامدار کرده، واگذاری‌ها را نیز از طریق بورس اعمال می‌کند و در چنین سیستمی اگر کسی حتی یک ریال بیشتر از فرد دیگری حاضر به پرداخت برای خرید شرکتی باشد، باید به آن واگذار کند و غیر از آن کاری غیرقانونی انجام داده است، اما برخی این تلاش دولت را به تمسخر گرفته و می‌خواهند اموال عمومی را به افراد خاصی واگذار کنند. احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: روند واگذاری‌ها در دولت نهم و دهم به تدریج و آرام‌آرام صورت می‌گیرد و ما شاهد آن هستیم که شرکت‌ها و موسسات واگذار شده با کمترین و حداقل مشکلات مواجه شدند و کسانی که مدعی هستند دولت در این زمینه‌ها موفق نبوده، باید معیاری ارائه می‌دادند و اقدامات دولت را با آن می‌سنجیدند. اما متاسفانه عده‌ای هستند که هرچقدر دولت کار می‌کند، آنها را نادیده می‌گیرند. رییس‌جمهور اظهارکرد: دولت کارهای عمرانی را طی پنج سال گذشته چهار برابر افزایش داده و به اندازه ۳۰ سال صادرات غیرنفتی داشته است، اما افراد منتقد معتقدند صادرات غیرنفتی دولت هم ضعیف بوده است.