برای مقابله با تهدیدات، نیازمند مقاومت ملی هستیم

عکس: حمید جانی‌پور

قطعنامه‌های تصویب شده بی‌تاثیر نیست، ولی می‌توان آن را به فرصت تبدیل کرد رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون کشور در چهار بعد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و منطقه‌ای با تهدیدات جدی روبه‌رو است، گفت: برای مقابله با این تهدیدات و عبور از این شرایط نیازمند مقاومت ملی هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی شامگاه جمعه در جمع فعالان سیاسی‌، اجتماعی قم و اعضای مجمع پیروان خط امام و رهبری استان قم اظهارکرد: در یک نگاه کلی به شرایط کشور می‌توان گفت که با تهدیدات سختی روبه‌رو هستیم و برای عبور از آن نیاز به یک دوره مقاومت ملی داریم و این امر ممکن است به شرط آنکه واقع بین باشیم و از ابراز نظرهایی که موجب هزینه می‌شود، پرهیز کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه هم‌اکنون کشور در چهار بعد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و منطقه‌ای با تهدید روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: مهم‌ترین این تهدیدات، بعد اقتصادی است و غرب سعی دارد با تحریم‌های مختلف در درون نظام فرسایش ایجاد کرده و نفوذ سیاسی حاکمیت را در میان مردم کاهش دهد.

قطعنامه‌ها بی‌تاثیر نیست

وی افزود: معتقدم قطعنامه‌های تصویب شده بی‌تاثیر نیستند، ولی می‌توان آن را به فرصت تبدیل کرد و اگر به تاریخ خود نگاه کنیم متوجه می‌شویم که جهش‌‌های ما مربوط به همین تحریم‌ها و محاصره‌های اقتصادی بوده است و بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژیک ما به واسطه جنگ تحمیلی رخ داد.

لاریجانی این دوره را نیز به عنوان یک دوره پرش جدید در ساختمان اقتصادی کشور عنوان کرد که روان‌سازی اقتصادی و ایجاد زمینه برای اقتصاد مردمی از جمله مقولاتی است که باید مدنظر قرار گیرد و مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید داشتند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع اعضای هیات دولت به تاکید ایشان بر باز‌شدن گره‌های دیوانی به منظور ایجاد زمینه لازم جهت رویش اقتصادی مردم ابراز داشت: مقام معظم رهبری بارها خواستار تدوین مدل توسعه ایرانی - اسلامی شده‌اند؛ زیرا نمی‌توان ایران اسلامی را بر اساس مدل دیگر کشورها اداره کرد، اما متاسفانه این مهم مورد غفلت واقع شده است.

وی ادامه داد: دولت نیز در برنامه پنجم تنها در حد یک ماده به این مساله پرداخته است که من راضی نیستم، زیرا اهمیت مساله بسیار بیش از این است و باید آن را گسترش داد.

ظرفیت‌های ایران در تیررس است

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه دشمنان ظرفیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه را در تیررس قرار داده‌اند، ابراز داشت: هم‌اکنون ایجاد مثلثی سه ضلعی شامل فشار بر ایران، فشار بر نیروهای مقاومت لبنان و طراحی فضایی سست برای فلسطین با برگزاری مذاکرات صلح را مبنای کار خود قرار داده‌اند.

وی با اشاره به خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق گفت: بر اساس گزارش‌هایی که به دست ما رسیده است هم‌اکنون آمریکایی‌ها مشغول ساخت و سازهای گسترده در شش پایگاه نظامی خود در عراق هستند و این امکانات تنها برای استقرار بلند مدت لازم است. لاریجانی ابراز داشت: اشغالگران می‌خواهند عراق را به ژاپن دیگری در منطقه تبدیل کنند، اما این تصمیم در بلند مدت به ضرر آنها خواهد بود.

وی ادعای پیروزی آمریکا در عراق را دروغ دانست و گفت: به رغم تمامی تبلیغاتی که انجام می‌دهند، آمریکا در عراق شکست خورده است و ایران از ابتدا با سیاست اشغالگری این کشور مخالف بود و اکنون نیز شاهد شکست این سیاست هستیم.

لاریجانی در ادامه به مساله افغانستان پرداخت و ابراز داشت: نیروهای اشغالگر در این کشور با گروه‌های اسلام گرا مشکلات جدی پیدا کرده‌ و به همین دلیل دچار مشکلات فراوانی شده‌اند.

با سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا مخالفیم

وی به ادعای برخی‌ رسانه‌ها مبنی بر عدم همکاری ایران با سیاست‌های غرب در منطقه اشاره و تصریح کرد: ما را به ابهام در موضع گیری متهم می‌کنند؛ اما به صراحت می‌گوییم که با سیاست‌های غلط آمریکا در منطقه مخالفیم و در این مساله تردید هم نداریم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز هم در افغانستان ستم جدیدی به راه انداخته‌اند و دروغ می‌گویند که با مواد مخدر مبارزه می‌کنند و امنیت به وجود آورده‌اند.

لاریجانی در خصوص فلسطین نیز به مذاکرات صلح اشاره کرد و گفت: امروز به منظور تحمیل اسرائیل به منطقه و کشور‌های اسلامی عده‌ای را تحت عنوان مذاکرات صلح جمع کرده‌اند و طبیعی است که ایران هرگز با این برنامه آنها همراهی نخواهد کرد.

وی ادامه داد: البته از آنجا که خود را قربانی تروریسم می‌دانیم، آماده مبارزه با آن هستیم؛ اما تروریست‌هایی که شما از آن حمایت می‌کنید و با آنها جلسه برگزار می‌کنید، نباید فراموش شوند.

ایجاد تفرقه راهبرد دشمن است

رییس مجلس شورای اسلامی در رابطه با بعد سیاسی تهدیدات دشمن نیز گفت: در عرصه داخلی دشمنان انقلاب سعی می‌کنند با ایجاد تفرقه بین نیروهای داخلی و علاقه‌مند، به اهداف خود دست پیدا کنند.

وی نسبت به ظهور افرادی که تحت پوشش‌های جدید با اصالت فکری روحانیت مقابله می‌کنند، هشدار داد و تصریح کرد: امیدوارم تمامی نیروها در درون اندیشه دینی برخاسته از روحانیت وحدت خود را حفظ کنند. لاریجانی افزود: در این شرایط تهدید، برخی مسائل در فضای سیاسی کشور مطرح می‌شود که وقتی به دنبال ضرورت آن می‌گردیم به جوابی نمی‌رسیم.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چه نیازی به مطرح کردن اموری است که باعث ایجاد اختلافات و دامن‌زدن به مشکلات می‌شود.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه همه ما باید بر آرمان‌های انقلاب استقامت کنیم، گفت: مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی به هیچ وجه صحیح نیست؛ زیرا آنها برداشت دیگری می‌کنند و مقام معظم رهبری هم به عنوان فصل‌الخطاب به عدم انجام آن دستور داده‌اند و به این ترتیب لازم است دیگر کسی در این رابطه سخن نگوید، زیرا هرگونه سستی در اراده سیاسی موجب ضعف در مقاومت ملی است.

انتقاد از واردات

لاریجانی در سخنرانی خود در قم با انتقاد از واردات بی‌رویه در کشور تصریح کرد: اینکه دروازه‌های کشور را باز کنند به امید روزی که ما عضو جامعه تجارت جهانی شویم، غیرعقلانی است و در حالی که برخی کشور‌ها یارانه‌های زیادی را پرداخت می‌کنند تا کالاهای خود را به صورت رایگان وارد دیگر کشور‌ها کنند و اقتصاد آنها را به دست گیرند ما نباید با دست خود به آنها کمک کنیم. نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از هزینه کردن پول نفت برای واردات کالاهای غیر‌ضروری تصریح کرد: در کنار جلوگیری از واردات بی‌رویه و منطقی کردن آن باید زمینه صادرات کالا‌ها را نیز فراهم کنیم.