رد ارتباط مذاکرات صلح با اقدام نظامی علیه ایران

هیلاری کلینتون‌، وزیر خارجه آمریکا ‌این نظر که مذاکرات صلح خاورمیانه مقدمه‌ای برای حمله نظامی به ‌ایران است را رد کرد. به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، کلینتون یک روز پس از آغاز گفت‌وگوهای مستقیم بین تل‌آویو و حکومت خودگردان فلسطینی در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل، گفت‌ که مذاکرات صلح ارتباطی با مساله هسته‌ای ایران ندارد. ‌این مذاکرات روز پنج‌شنبه با حضور محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به همراه باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در واشنگتن آغاز شد، اما به نتیجه مشخصی منجر نشد، از همین رو‌، طرفین توافق کردند که دو هفته دیگر در مصر مذاکرات خود را از سر بگیرند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا مذاکرات جاری با هدف جلب حمایت کشورهای عرب از حمله نظامی احتمالی علیه‌ایران برگزار می‌شود، به صراحت گفت که‌این مذاکرات ارتباطی با موضوع‌ایران ندارد. وی همچنین گفت که «طرح صلح اعراب» که عربستان سعودی و اردن آن را به پیش می‌برند، بیانگر‌این طرز فکر رهبران عرب است که مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها باید حل و فصل شود و چنین تحولی برای تمامی منطقه سودمند خواهد بود.

این در حالی است که اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین تاکید کرده است که مذاکرات حکومت خودگردان فلسطین با رژیم ‌صهیونیستی هیچ پشتوانه ملی ندارد و به دستور مستقیم آمریکا برگزار می‌شود. وی چهارشنبه گذشته در مراسم افطار دسته جمعی با شخصیت‌های برجسته و معتمد غزه که توسط دولت منتخب فلسطین برگزار شد، تاکید کرد که در همین جا و به نمایندگی از تمامی اقشار ملت شریف فلسطین اعلام می‌کنیم که مذاکرات مستقیم هیچ پشتوانه ملی ندارد. این مقام فلسطینی با تاکید بر‌اینکه‌این مذاکرات تحت فشار و اجبار طرف آمریکایی برگزار می‌شود، گفت که‌این مذاکرات از قبل شکست خورده است و به نفع ملت فلسطین نبوده، بلکه منافع طرف صهیونیستی را تامین می‌کند. نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین ادامه داد‌: با ‌این مذاکرات مخالف هستیم و آن ‌را طرحی شکست خورده می‌دانیم؛ نمی‌خواهیم بار دیگر فریب‌ این طرف‌ها را خورده و از یک سوراخ دو بار گزیده شویم؛ ملت فلسطین در همه پیمان‌ها و توافقنامه‌ها اعم از کنفرانس مادرید، اسلو، وای ریور و دیگر توافقنامه‌ها ضربه خورده است و مذاکرات مستقیم نیز قرار است بر اساس شروط ظالمانه طرف صهیونیستی برگزار شود و به همین دلیل از آن حمایت نمی‌کنیم.

مقامات تهران نیز مذاکرات واشنگتن را شکست خورده و برای فریب افکار عمومی ارزیابی می‌کنند. در همین رابطه‌، محمود احمدی‌نژاد‌، ‌رییس‌جمهور در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران مذاکرات واشنگتن را شکست‌خورده خواند و گفت که آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی با برگزاری مذاکرات سازش به دنبال جنایات جدید هستند و ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت خود نیاز به دخالت کسی ندارد.وی هدف رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها از برگزاری مذاکرات سازش را در ۳ بخش توصیف کرد و در این زمینه توضیح داد: هدف اول از برگزاری این مذاکرات، انتخابات آمریکا است. رییس‌جمهور هدف دوم غربی‌ها از برگزاری مذاکرات سازش را ایجاد فرصت برای رژیم‌صهیونیستی دانست و گفت: رژیم صهیونیستی امروز در بن‌بست است و از درون دچار مشکل شده است. آنها می‌خواهند با برگزاری مذاکرات سازش فضایی را برای این رژیم غاصب صهیونیستی ایجاد کنند تا خودش را بازسازی کند.

احمدی‌نژاد هدف سوم آنها از برگزاری‌ این مذاکرات را دادن بهانه به صهیونیست‌ها برای سرکوب بیشتر فلسطینی‌ها و احیانا حمله به کشورهای همسایه توصیف کرد، اما این مذاکرات را شکست خورده خواند و گفت: اصلا این مذاکرات مرده به دنیا آمده است. مبنایی برای مذاکرات وجود ندارد. زمانی که به اصل موضوع و حقوق ملت فلسطین و واقعیت‌های منطقه توجه نشود، معلوم است که این مذاکرات شکست‌خورده است و بنده نیز بلند اعلام می‌کنم که سرنوشت فلسطین در فلسطین و از خلال مقاومت مردم فلسطین تعیین خواهد شد نه در واشنگتن، پاریس و لندن.

در همین رابطه، منوچهر متکی‌، وزیر خارجه نیز روز قدس در جمع مردم کاشان با اشاره به مذاکرات سازش در واشنگتن، گفت: با توجه به خوی و ماهیت جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، این رژیم زبانی جز مقاومت را نمی‌فهمد. حجت‌الاسلام حیدر مصلحی‌، وزیر اطلاعات نیز در حاشیه مراسم راهپیمایی روز قدس در تهران با اشاره به انجام مذاکرات سازش در کاخ سفید تصریح‌کرد: این مذاکرات تئاتر و بازی بی‌شرمانه است که هر چند وقت یکبار با آمدن رییس‌جمهور جدید این بازی را به راه‌ می‌اندازند تا به این وسیله سردمداران کشورهای عربی و اسلامی را سرگرم کنند. مصلحی ادامه داد: روسای دولت‌های عربی با سرگرم شدن در این موضوعات به جای توجه به بطن قضیه و پرداختن به راهکارهای اصلی برای حل مشکل فلسطین، خود را سرگرم این تئاتر و خیمه‌شب بازی می‌کنند که در نهایت منجر می‌شود اسرائیل غاصب به اهداف پنهان و آشکار خود برسد.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی‌، امام جمعه موقت تهران نیز که در خطبه‌های دوم نمازجمعه روز قدس در دانشگاه تهران سخن می‌گفت، با اشاره به آغاز مذاکرات سازش در واشنگتن، اظهار کرد: در طول بیش از ۶۰سال تا کنون مذاکرات سازش فقط فرصت برای رژیم صهیونیستی و فرصت تنفس برای این رژیم جلاد و آدمکش بوده است.

وی با اشاره به مذاکرات مادرید، اسلو، کمپ دیوید اول و دوم گفت: چون این مذاکرات جنایتکارانه بود، از پیش شکست خورده بودن این مذاکرات برای اهل تحلیل روشن بود و ما امروز هم تردیدی نداریم که در مذاکرات سازش نیز صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها شکست خواهند خورد. این مذاکرات مشروعیت هم ندارد، زیرا طبق نظرسنجی دقیق ۹۲ درصد از مردم مسلمان در سرزمین‌های اشغالی با این مذاکرات مخالفت کردند. خاتمی افزود: البته طرف مذاکره هم چهره منفوری بین فلسطینی‌ها است که هیچ جایگاهی برای این مذاکره ندارد.

تهدید به اقدام نظامی علیه‌ایران

البته هیلاری کلینتون در حالی ‌این نظر را که مذاکرات صلح خاورمیانه مقدمه‌ای برای حمله نظامی به‌ ایران است، رد کرده است که طی ماه‌های گذشته‌، به ویژه پیش از انتقال سوخت هسته‌ای به داخل ساختمان رآکتور اتمی نیروگاه بوشهر در ۳۰ مرداد ماه سال جاری بارها اسرائیل و آمریکا کشورمان را به اقدام نظامی تهدید کرده بودند. ‌این در حالی است که مقامات تهران همواره‌این تهدیدات را توخالی و جنگ روانی ارزیابی و بر آمادگی کامل نیروهای مسلح کشورمان برای مقابله با هرگونه حمله احتمالی تاکید کرده‌اند. در تازه‌ترین موضع‌گیری، سردار سید حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ‌ایران در حاشیه مراسم راهپیمایی روز قدس با بیان‌ اینکه ورود به جنگ اتمی سیاست نظام جمهوری اسلامی ‌ایران نیست، گفت: امیدواریم مجبور نشویم به نیروگاه هسته‌ای رژیم صهیونیستی (دیمونا) حمله کنیم. وی تاکید کرد که هیچ نقطه‌ای از خاک رژیم صهیونیستی خارج از تیررس توانمندی‌های نظامی جمهوری اسلامی ‌ایران نیست.

پیش از ‌این نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسوولان و کارگزاران نظام درباره تهدید نظامی ‌آمریکا تاکید کردند: بعید است آنها ‌این حماقت را انجام دهند؛ اما همه بدانند اگر ‌این تهدید عملی شود میدان مقابله ملت‌ ایران فقط منطقه ما نخواهد بود، بلکه ‌این مقابله، میدان گسترده‌تری خواهد داشت.

پیش از آزمایش موشک قیام ۱ نیز، سپاه پاسداران در بیانیه‌ای به مناسبت ۳۱ مرداد روز صنایع دفاعی با فصل‌الخطاب خواندن منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری بر ضرورت توجه به ارتقای وحدت و همدلی بین مسوولان نظام و هوشمندی و هوشیاری آحاد ملت ایران در برابر نقشه‌ها و توطئه‌های شیطانی دشمنان انقلاب، بر آمادگی همه جانبه پاسداران انقلاب اسلامی برای رویارویی سخت با حماقت‌های احتمالی آمریکا و رژیم صهیونیستی تاکید کرده بود. در این بیانیه تصریح شده بود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تمسک به منویات و فرامین مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا و اطاعت محض از ولی فقیه و تکیه بر توانمندی‌های قدرتمند دفاعی خود و اشراف اطلاعاتی کامل بر وضعیت پیرامونی کشور به درجه‌ای از آمادگی رسیده است که می‌تواند هرگونه تهدید عملی و حماقت احتمالی دشمنان بزرگ و کوچک را با پاسخ قاطع و جدی مواجه ساخته و با بهره‌گیری از ظرفیت بسیج جهان اسلام منافع آنان را در هر نقطه دلخواه مورد هدف قرار دهد و در نبردی سرنوشت‌ساز شکست قطعی را به دشمنان تحمیل کند.