پرواز شیرها، بی‌حضور ایران

نگاه سوم- جشنواره فیلم ونیز با نمایش فیلم قوی سیاه به کارگردانی دارن آرنوفسکی آغاز به کار کرد. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد با نمایش فیلم دارن آرونوفسکی کارگردان ۴۱ ساله آمریکایی به نام قوی سیاه که یک تریلر روان‌شناختی است، جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز آغاز شد. آرونوفسکی که در سال ۲۰۰۸ با فیلم کشتی‌‌گیر (با نقش‌آفرینی میکی رورک) جایزه اصلی این جشنواره را از آن خود کرده بود، این بار مصمم است با فیلم قوی سیاه که ماجرای آن در دنیای بی‌رحم و غیرانسانی باله در نیویورک می‌گذرد، یک بار دیگر جایزه معتبر شیر طلایی را به دست آورد.

تیکور، اوزون و سوفیا کاپولا در بخش مسابقه

در شصت و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز ۲۴ فیلم در بخش مسابقه‌ اصلی (ونیزیا)، شرکت دارد که از میان آنها می‌توان به فیلم‌های یک جایی ساخته سوفیا کاپولا (دختر فرانسیس کاپولا)، وعده‌های مکتوب بر آب اثر ونسان گالو، ۱۳ آدمکش از تاکاشی میئیکه، میرال از جولین اشنابل، ونوس سیاه از عبداللطیف کشیشه، گلدان ساخته فرانسوا اوزون و سه اثر تام تیکور (کارگردان فیلم عطر) اشاره کرد. فیلم کشتار اساسی ساخته جرزی اسکولیمووسکی لهستانی آخرین فیلمی بود که در آخرین فرصت به فهرست فیلم‌های رقیب اضافه شد. داستان این فیلم درباره دستگیری یکی از اعضای گروه طالبان توسط نیرو‌های ارتش آمریکا است که برای بازجویی به اروپا انتقال داده می‌شود. ظاهرا قرار است یکشنبه آینده نام یک فیلم غافلگیرکننده هم در بخش مسابقه اعلام شود.

غیبت ایران

جعفر پناهی، فیلمساز برجسته ایرانی هم که قرار بود با فیلم کوتاه آکاردئون در این جشنواره حضور داشته باشد، نتوانست به ونیز سفر کند. پناهی در سال ۲۰۰۰ با فیلم دایره برنده جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز شده بود. در جشنواره امسال ۷۹ فیلم سینمایی کامل از ۳۴ کشور جهان اکران می‌شود که فیلمی از جمهوری دومینیکن برای اولین بار در این جشنواره به نمایش در می‌آید. موضوع این فیلم درباره ‌هائیتی، کشور همسایه جمهوری دومینیکن است.

رذل بی‌آبرو، رییس داوران!

کوئنتین تارانتینو، کارگردان نامدار سینما ریاست داوران جشنواره را بر عهده دارد. تارانتینو سال گذشته فیلم جنجالی‌اش، اراذل بی‌آبرو را در جشنواره داشت. آرنائو دسپلوشی (فرانسه)، گییرمو دل تورو (مکزیک) و گابریل سالواتوره (ایتالیا) او را همراهی می‌کنند. هیات داوری علاوه بر انتخاب فیلم شایسته جایزه شیر طلایی، بهترین بازیگر مرد و زن را نیز انتخاب می‌کنند و جایزه ویژه هیات داوری را نیز به سینماگر شایسته اهدا می‌کنند. این شصت و هفتمین دوره جشنواره ونیز است که در سال ۱۹۳۲ و با نام جشنواره موسترا در شهر باتلاقی ونیز آغاز به کار کرد. این جشنواره اکنون از بودجه ای ۷/۱۵ میلیون دلاری برخوردار است که هفت میلیون آن را دولت ایتالیا تامین کرده است.

ونیز، به وو افتخار می‌دهد

جشنواره فیلم ونیز امسال نیز مطابق سنت هر ساله با اهدای شیر طلایی افتخاری از یک چهره سینمایی به خاطر دستاوردهای یک عمر فعالیت سینمایی‌اش تقدیر می‌کند.

امسال این شیر طلایی افتخاری به جان وو کارگردان چینی‌تبار ‌هالیوود و سازنده فیلم‌هایی چون تیر شکسته، تغییر چهره، ماموریت غیرممکن ۲، آدمکش و صخره سرخ اهدا خواهد شد.

اقتباس سینمایی از «جنگل نروژی» موراکامی در ونیز

کارگردان سرشناس تایوانی رمانی از «هاروکی موراکامی»، نویسنده سرشناس ژاپنی را به جشنواره ونیز آورد. «تران آنه هونگ»، کارگردان سینمای تایوانی جدید‌ترین فیلم خود با نام «جنگل نروژی» را که اقتباس سینمایی از‌هاروکی موراکامی است، در جشنواره ونیز به نمایش درآورد.

داستان این فیلم که پنجمین اثر بلند این کارگردان است و در بخش رقابتی شصت‌وهفتمین جشنواره‌ ونیز نمایش یافت، در دهه ۶۰ در توکیو اتفاق می‌افتد. کتاب «جنگل نروژی» بیش از ۱۰ میلیون نسخه در ژاپن فروش داشته است و به ۳۳ زبان دنیا ترجمه شده است. این رمان که محبوبیت جهانی یافته است، طی سال‌های گذشته مورد توجه کارگردانان متعددی برای اقتباس سینمایی قرار گرفته بود. به گزارش خبرگزاری رویترز، کارگردان این فیلم اعلام کرد، موراکامی تاکید زیادی داشته است که یک کارگردان آسیایی این کتاب را اقتباس سینمایی کند.«تران آنه هونگ» در سال ۱۹۹۵ شیر طلای جشنواره‌ ونیز را دریافت کرد و با اولین فیلم خود موفق به دریافت جایزه‌ دوربین طلای کن و بهترین اثر اول از جوایز سزار فرانسه و نامزد جایزه‌ بهترین کارگردانی فیلم اسکار شد.

شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز روز ۱۱ سپتامبر، با نمایش فیلم توفان ساخته جولی تایمر، فیلمساز جوان آمریکایی خاتمه می‌یابد.