دنیای اقتصاد- علی لاریجانی رییس مجلس اعلام کرد مواد ۲۲، ۲۳ و ۲۴ لایحه حمایت از خانواده که به مساله ازدواج موقت برمی‌گردد، از دستور کار مجلس خارج شد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارجاع داده شد. لاریجانی در جلسه علنی دیروز مجلس گفت پس از مشورت با قوه‌قضائیه معلوم شد برخی از اشکالات به این مواد وارد است که نیاز به بررسی بیشتر دارد.اقدام علی لاریجانی با اعتراض چند نماینده مجلس مواجه شد که برای دقایقی جو جلسه علنی مجلس را تحت‌تاثیر قرار داد. با وجود متشنج شدن جو جلسه علنی، به تشخیص هیات‌رییسه انجام شد

خروج موضوع ازدواج موقت از دستور مجلس

دنیای اقتصاد- با نظر هیات رییسه مجلس، مواد جنجالی ۲۲، ۲۳ و ۲۴ لایحه حمایت خانواده از دستور کار مجلس خارج، و برای بررسی بیشتر به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد.

این در حالی است که پیشنهاد ارجاع ‌این مواد از لایحه (که به ازدواج موقت، ازدواج مجدد مردان و اخذ مالیات از مهریه مربوط است) در جلسه روز یکشنبه مجلس به رای گذاشته شد و نمایندگان با آن مخالفت کرده بودند. به همین دلیل هم زمانی که علی لاریجانی، رییس مجلس در آغاز جلسه علنی دیروز اعلام کرد که ‌این مواد به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع می‌شود، فریادهای اعتراض از گوشه گوشه مجلس بلند شد. لاریجانی با اشاره به جلسه هیات رییسه گفت: با ملاحظه مجدد به مطالب دوستان نماینده، ما تذکرات روز یکشنبه را وارد دانستیم و با قوه قضائیه در مورد مواد ۲۲، ۲۳ و ۲۴ مشورت‌هایی کردیم و ظاهرا اشکالات شرعی‌ای در این مواد وجود دارد. وی افزود: لذا برای تکمیل و بررسی بیشتر این موضوع قرار شد این مواد به کمیسیون برگردد و از جهات شرعی آراسته شود.

تشنج در مجلس به خاطر تذکر

پس از اظهارات اولیه لاریجانی و با وجود تقاضای برخی نمایندگان برای ارائه تذکر، مجلس وارد شور درباره مواد ۲۵ به بعد لایحه حمایت از خانواده شد. اما دقایقی بعد، اصرارها و فریادهای حمید رسایی و مهدی کوچک‌زاده دو نماینده تهران برای ارائه تذکر، دقایقی جو مجلس را متشنج کرد و باعث شد لاریجانی به آنها «اخطار» دهد که نظم جلسه را به هم نریزند.

لاریجانی در پاسخ به اصرار رسایی برای تذکر گفت: به عنوان رییس جلسه به شما اخطار قانونی می‌دهم که از سخنان توهین آمیز در صحن بپرهیزید. وی همچنین در پاسخ به اظهارات کوچک‌زاده مبنی بر‌اینکه «این اخطار شما غیرقانونی است»، تصریح کرد: شما در‌ این حد هم اطلاع ندارید که من به عنوان رییس جلسه می‌توانم اخطار قانونی بدهم.‌ این درگیری با فریاد «دو دو» نمایندگان در مخالفت با اظهارات رسایی و کوچک‌زاده به پایان رسید. اما لحظاتی بعد، با ادامه یافتن اصرارهای رسایی، رییس مجلس به او اجازه داد که تذکر خود را مطرح کند.

رسایی در تذکر خود با اشاره به مخالفت روز یکشنبه مجلس با ارجاع لایحه حمایت خانواده به کمیسیون حقوقی و قضایی، اقدام روز دوشنبه لاریجانی را خلاف‌ آیین‌نامه داخلی مجلس دانست و گفت: کار شما غیرقانونی بود و مشخص نیست که بر اساس چه ماده‌ای شما این سه بند را به کمیسیون ارجاع داده‌اید.

لاریجانی نیز گفت: شما باید به من بگویید مطابق کدام ماده به من تذکر می‌دهید. رسایی نیز با بیان اینکه تذکرش بر اساس ماده ۱۵۵‌ آیین‌نامه داخلی است، بر ادامه تذکر خود اصرار داشت. ولی لاریجانی با وارد ندانستن تذکر رسایی گفت: در جلسه پیش اخطارات و تذکرات نمایندگان زیاد بود که من اخطارات را وارد دانسته و به رای گذاشتم؛ البته مجلس به این اخطار رای نداد. رییس مجلس یادآور شد: پس از جلسه گذشته مشاهده کردیم که در مورد این لایحه مشکلی ایجاد شده است و این ماده اشکالاتی دارد؛ به گونه‌ای که مواد ۲۳ و ۲۴ دارای اشکالات شرعی بود که با اعضای کمیسیون جلسه گذاشتیم و از آنجایی که نمی‌خواستیم جلسه با بن‌بست مواجه شود و بر اساس اختیار قانونی رییس‌ مجلس برای ترتیب اثر دادن تذکرات این بندها را به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع دادیم و من اشکالی در کار هیات رییسه نمی‌بینم.

جدال رسایی با لاریجانی به همین جا ختم نشد و پس از دقایقی این نماینده تهران به جایگاه هیات رییسه رفت که لاریجانی خطاب به وی گفت: اینجا را خلوت کنید؛ من باید جلسه را اداره کنم. رسایی نیز در حال پایین رفتن از جایگاه هیات رییسه گفت: تحمل یک کلمه انتقاد را ندارید. رییس مجلس هم در پاسخ، خطاب به او گفت: مجددا به شما اخطار می‌دهم که نظم جلسه را برهم نریزید.

چند دقیقه بعد هم فرهاد بشیری، نماینده پاکدشت در ادامه این مشاجره‌ها در اخطاری با استناد به اصل ۸۴ قانون اساسی گفت: از نمایندگان می‌خواهم که شان مجلس را رعایت کنند. برخی نمایندگان ظاهرا می‌خواهند درمجلس بی‌نظمی ایجاد کنند. خواهش می‌کنم بگویید که این شان مجلس نیست و این موضوع بازتاب خوبی ندارد.

پس از‌این تذکر نیز چند لحظه جو مجلس ناآرام شد؛ اما پس از آنکه حمید رسایی و مهدی کوچک‌زاده به نشانه اعتراض صحن مجلس را ترک کردند، مجلس وارد شور درباره ادامه لایحه حمایت خانواده شد و فضا تا حدودی به آرامی‌گرایید.

سایر مصوبات لایحه خانواده

در ادامه تصویب لایحه خانواده در مجلس، «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف شد ظرف یک ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون بیماری‌هایی را که باید طرفین پیش از ازدواج علیه آنها واکسینه شوند و نیز بیماری‌های واگیردار و خطرناک برای زوجین و فرزندان ناشی از ازدواج را معین و اعلام کند.» همچنین «دفاتر رسمی ازدواج باید پیش از ثبت نکاح گواهی صادر شده از سوی پزشکان و مراکز مورد تایید وزارت بهداشت دال بر عدم اعتیاد به مواد مخدر و عدم ابتلا به بیماری‌های موضوع این ماده یا واکسینه شدن طرفین نسبت به بیماری‌های مذکور را از آنان مطالبه و بایگانی کنند.»

بر اساس تبصره ماده ۲۵ هم «چنانچه گواهی صادر شده بر وجود اعتیاد یا بیماری دلالت کند، ثبت نکاح در صورت اطلاع طرفین بلامانع است. با مصوبه مجلس در مورد بیماری‌های مسری و خطرناک که نام آنها به وسیله وزارت بهداشت تعیین و اعلام می‌شود، طرفین جهت مراقبت و نظارت به مراکز تعیین شده معرفی می‌شوند. در مواردی که بیماری خطرناک باشد و به تشخیص وزارت بهداشت منجر به خسارت جنین شود، مراقبت و نظارت باید شامل منع تولید نسل هم باشد.»

مجلس همچنین با تصویب ماده ۲۶ مقرر کرد: «ثبت طلاق و سایر موارد انحلال نکاح و نیز اعلام بطلان نکاح یا طلاق در دفاتر رسمی ‌ازدواج و طلاق حسب مورد پس از صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم مربوط ازدواج از سوی دادگاه مجاز است.»

ماده ۲۷ مصوب لایحه خانواده نیز می‌گوید: «در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع کند. در این موارد طرفین می‌تواند تقاضای توافقی را در ابتدا در مراکز مذکور مطرح کنند. در صورت انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را به مشخص کردن موارد توافق به حد اتخاذ تصمیم نهایی به دادگاه منعکس می‌کند.»

پس از بررسی‌این مواد و به دلیل کمبود وقت، ادامه رسیدگی به لایحه حمایت خانواده به جلسه بعد مجلس موکول شد.

عکس:‌خبرگزاری مهر