تمام آثارم را به ایران آورده‌ام

عکس: ایسنا

ایران درودی به تازگی تابلوهای نقاشی‌اش را برای همیشه از فرانسه به ایران آورده است و در آستانه ۷۴ سالگی آرزو دارد با راه‌اندازی بنیاد و موزه‌ای دائمی این آثار را برای همیشه به مردم کشورش تقدیم کند. به گزارش ایسنا، بانوی هنرمند نقاشی مدرن ایرانی که پنج‌شنبه ۷۴ ساله می‌شود گفت: این بار و برای همیشه تمام کارهایم را که شامل ۹ تابلو می‌شود به ایران آورده‌ام و آرزو دارم با راه‌اندازی موزه‌ای بزرگ این آثار را به صورت رایگان به ملت ایران هدیه کنم.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این موزه به حمایت مالی و معنوی نهادهای علاقه‌مند به این کار نیاز دارد و امیدوارم‌ مجموعه‌هایی همچون شهرداری مرا در رسیدن به این هدف بزرگ یاری بدهند.

این هنرمند نقاش درباره چگونگی راه‌اندازی بنیاد و موزه‌ای دائمی توضیح داد: در حال انتخاب اعضای هیات‌مدیره بنیاد هستم، این افراد شامل کسانی می‌شوند که واقعا به کارهایم علاقه دارند و می‌توانند بعد از خودم فعالیت‌های آن را به صورت پیوسته ادامه دهند و در عین حال برایشان مهم باشد که این ایده تحقق پیدا کند. البته تا زمانی که خودم زنده هستم در کنار این اعضا کار بنیاد را

پی خواهم گرفت. ایران درودی که در سفرش به ایران تابلوی بزرگ و متفاوتی را برای هموطنانش هدیه آورده است، یادآور شد: ۳۵ سال پیش این تابلوی بزرگ را روی در اتاقی که میان سالن پذیرایی و اتاق خواب به صورت چرخان قرار داشت، نقاشی کردم. وی تصریح کرد: با وجود مذاکراتی که با شرکت‌های هواپیمایی داشتم، متوجه شدم که به دلیل بزرگ بودن تابلو نمی‌توانم آن را از در هواپیما داخل ببرم؛ ولی خوشبختانه در این سفر شرایطی برایم فراهم شد تا توسط کامیونی این تابلوی بزرگ را به ایران بیاورم و تصمیم گرفتم برای نخستین بار در یک گالری بزرگ و به صورت تکی این اثر را به نمایش عمومی بگذارم. با این کار رسم جدیدی را برای نمایش انفرادی یک اثر باب خواهم کرد.

درودی این تابلو را ۳۵ سال پیش طی دو روز و به پیشنهاد خواهرش نقاشی کرده و از آنجا که تابلو شکوه تخت جمشید را که گلباران شده نشان می‌دهد، معتقد است: این تابلو برای خانه شخصی لطفی ندارد و به همین دلیل تاکید داشته‌ام برای نخستین بار در ایران رونمایی شود و امیدوارم یکی از همین نهادهای فرهنگی هنری این تابلو را بخرد تا برای همیشه در ایران باقی بماند، زیرا این تابلو متعلق به این سرزمین است. این هنرمند نقاش یادآور شد: در صورتی که این تابلو در ایران خریداری نشود، مجبورم آن را برای شروع فعالیت‌های بنیاد در یکی از حراجی‌های بزرگ چکش بزنم تا با عواید حاصل از فروش آن، بتوانم بنیاد راه‌اندازی کنم. ایران درودی گفت: معمولا در تمام دنیا رسم براین است که شهرداری‌ها به حمایت هنرمندان می‌آیند تا ایده‌هایی همچون راه‌اندازی موزه را به نتیجه برساند. من هم امیدوارم در کشورم شهرداری با امکانات و فضایی که در اختیار دارد به کمک من بیاید تا در این فرصت کمی که دارم شرایط راه‌اندازی بنیاد فراهم شود.

وی همچنین گفت: در آستانه ۷۴ سالگی از بازخوردی که در این سال‌ها از هموطنانم داشته‌ام احساس رضایت خاطر دارم و تنها آرزویم در این روزها که به لحاظ جسمی هم اوضاع مساعدی ندارم، راه‌اندازی این بنیاد و نمایش این تابلوی بزرگ تخت جمشید است. ایران درودی، یکی از نقاشان برجسته معاصر ایران و جهان است که به عقیده برخی پیرو مکتب فراواقع‌گرایی (سوررئالیسم) است. او همچنین در عرصه‌های کارگردانی، نویسندگی، نقد هنری و استادی دانشگاه در رشته تاریخ هنر هم فعال بوده است. این هنرمند ۱۱ شهریور ۱۳۱۵ در مشهد به دنیا آمد. خانواده پدری‌اش، نسل در نسل از بازرگانان صاحبنام خراسان بودند و خانواده مادری او از بازرگانان قفقاز بودند که در اوایل انقلاب روسیه به ایران مهاجرت کرده بودند. درودی در سال ۱۹۵۴ برای تحصیل در رشته نقاشی در دانشکده بوزار در پاریس به این شهر سفر کرد و در سال‌های ۵۴ تا ۵۸ به یادگیری هنر در آموزشگاه‌ها و دانشکده‌های گوناگون پرداخت. مدرسه هنر‌های زیبای پاریس (بوزار)، مدرسه لوور پاریس، دانشکده سلطنتی بروکسل (ویترای)، انستیتو آر.سی.آی نیویورک (رشته تهیه و کارگردانی برنامه‌های تلویزیون) از جمله مراکزی بود که درودی در آن کسب تجربه کرد.