دنیای اقتصاد- آنگونه که ارسلان فتحی‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داده است تعدادی از نمایندگان به زودی طرحی را با قید دو فوریت برای مدیریت واردات به کشور، تقدیم مجلس خواهند کرد‌. همزمان بابک افقهی، رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که نشست ویژه‌ای بین مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی و علی لاریجانی، رییس مجلس درباره واردات برگزار شده است‌. بحث درباره ضرورت مدیریت واردات به کشور از چهارشنبه هفته گذشته یعنی زمانی رسانه‌ای شد که سایت اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: وزارت بازرگانی در جلسه صبح چهارشنبه هفته گذشته هیات دولت گزارشی را درباره روند واردات به کشور ارائه داد و در‌ این گزارش بر ضرورت مدیریت واردات تاکید شد‌. یک روز بعد یعنی پنجشنبه هفته گذشته هم مهدی غضنفری در حاشیه همایش صادرات از برنامه وزارت بازرگانی برای مقابله با تحریم‌ها خبر داد و خبرگزاری فارس هم اعلام کرد مدیریت واردات یکی از‌ این راهکارها است‌. وزیر بازرگانی و رییس مجلس نشست ویژه تشکیل دادند

طرح دو فوریتی برای مدیریت واردات

بابک افقهی رییس سازمان توسعه تجارت از نشست ویژه مهدی غضنفری وزیر بازرگانی و علی لاریجانی رییس مجلس به منظور بررسی راهکارها و الزامات مدیریت واردات خبر داد و همزمان ارسلان فتحی پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم اعلام کرد: طرح دو فوریتی برای مدیریت واردات از سوی نمایندگان تنظیم شده که به مجلس تقدیم می‌شود.

بحث درباره مدیریت واردات به عنوان یکی از راهکارهای ضد تحریم از چهارشنبه هفته گذشته و به دنبال جلسه هیات دولت رسانه‌ای شد. آنگونه که سایت اطلاع‌رسانی دولت خبر داد در جلسه چهارشنبه هفته گذشته هیات دولت، وزارت بازرگانی با ارائه گزارشی از واردات کالا در کشور، با انتقاد از عدم توجه کافی به واردات برخی کالاهای غیرضروری و بی‌کیفیت ضمن تبیین تقسیم کار ملی در حوزه واردات، به تشریح تکالیف قانونی مترتب بر واردات و فرآیندها و دستگاه‌های متولی در‌این بخش پرداخت و فرآیند واردات شامل سه مرحله تعیین ضوابط و الزامات فنی، ثبت سفارش و نهایتا ترخیص و کنترل محموله برای تطبیق با ضوابط اعلام شده تشریح شد.در ‌‌این جلسه شاخص‌های مختلف تاثیرگذار بر واردات کالا به کشور نظیر نرخ ارز، تعرفه‌های وارداتی، کیفیت تولیدات داخلی و شرایط و الزامات فنی واردات نیز به بحث و بررسی گذاشته شد.در گزارش وزارت بازرگانی، همچنین بر ضرورت اعلام ضوابط فنی آن دسته از کالاهایی که به کشور وارد شده ولی دستگاه متولی آن هنوز آنها را بازنگری نکرده یا اعلام نکرده است، تاکید شد. در جلسه هیات وزیران مقرر شد به منظور مدیریت موثر واردات کالاهای مختلف، در جلسه آینده دولت همه دستگاه‌های ذی‌ربط راهکارهای جلوگیری از واردات کالاهای غیرکیفی و غیرضروری مرتبط با هر وزارتخانه و نیز مباحث تکمیلی برای اتخاذ تصمیمات لازم را ارائه کنند.

در پی اعلام‌این گزارش بود که وزیر بازرگانی روز پنج‌شنبه هفته گذشته در حاشیه همایش بررسی آثار قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر صادرات غیرنفتی کشور، در گفت و گویی با خبرگزاری مهر از تدابیر ویژه دولت برای مقابله با تحریم اقتصادی خبر داد و اعلام کرد: هفته آینده -‌‌این هفته - گوشه‌ای از‌این تدابیر را برای بخش تولید و فعالان اقتصادی تشریح می‌کنیم‌. گفتنی است مقام معظم رهبری هم غروب چهارشنبه هفته گذشته در جمع کارگزاران نظام توصیه‌هایی را در باب ضرورت مدیریت واردات مطرح کردند. در پی این سخنان بود که بحث مدیریت واردات به صورت عملیاتی درآمد و به گفته بابک افقهی رییس سازمان توسعه تجارت در این شورا مقرر شده است تا رییس مجلس، رییس کمیسیون تلفیق مجلس، رییس اتاق ایران و رییس سازمان توسعه تجارت، برنامه معین و دقیقی را برای مدیریت واردات تنظیم و به مجلس ارائه کنند. به‌گزارش فارس افقهی تصریح کرد: در همین راستا کارگروهی در سازمان توسعه تجارت تشکیل شده است. این تصمیمات درپی نشست وزیر بازرگانی و رییس مجلس اتخاذ شده‌است.

از سوی دیگر رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: نمایندگان مردم در اجرای منویات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص مدیریت واردات به زودی طرحی دو فوریتی را تقدیم هیات‌‌رییسه مجلس می‌کنند.

«ارسلان فتحی‌پور» در گفت‌وگو با «ایرنا»، تصریح کرد:‌ اصلاح آیین‌نامه‌ها با هدف حمایت حداکثری از تولیدات داخلی، تقویت مدیریت واردات و ممانعت از واردات زائد از هدف‌های عمده مجلس در همراهی با رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی این موضوع را نیز یادآور شد که تعامل و همفکری مناسبی میان دولت و مجلس برقرار است و پیگیری طرح مدیریت واردات نیز برای تداوم همکاری و با هدف تقویت اقتصاد ملی صورت می‌گیرد. فتحی‌پور یکی از سوالات همیشگی نمایندگان مجلس از وزرا در گذشته را واردات بی‌رویه عنوان کرد و افزود: طرح مدیریت واردات کمک زیادی به مشخص شدن نقش بخش‌های مختلف و کمک به محدود کردن و ممانعت از واردات بی‌مورد می‌کند. به گفته وی، فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به مصرف تولیدات داخلی، افزایش کیفیت و کاهش قیمت‌ها منجر به موفقیت در بازارهای داخلی و حضور گسترده در بازارهای هدف می‌شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد‌ در صورت عدم ارتقا‌ی سطح کیفیت تولیدات داخلی و به اجرا در نیامدن نهضت کاهش قیمت تمام شده، مشکلات زیادی برای بخش‌های مختلف اقتصادی ایجاد می‌شود. وی با بیان اینکه باید حداقل امکان تامین دو سال نیاز اقلام اساسی مردم شامل گوشت، برنج، روغن، آرد و سایر مایحتاج اساسی به عنوان ضروریات فراهم باشد، افزود:‌ آگاهی از نیاز‌های واقعی مردم و برنامه‌ریزی برای تولید جزو برنامه‌های مهمی است که نباید از نظر دور بماند. فتحی پور با اشاره به مسائل مطرح شده درباره تحریم گفت:‌ در شرایطی که در بهترین وضعیت تولید و فن‌آوری‌های روز قرار داریم، نگرانی از تحریم و تهدید بی‌مورد است.

به اعتقاد وی، با تطبیق دادن کیفیت کالاها براساس استانداردها علاوه بر ارتقای سطح تولید زمینه اشتغالزایی نیز فراهم می‌شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره قانون هدفمندسازی نیز اظهار داشت: ‌با ایجاد ساختارهای جدید و حمایت از صنایع می‌توان به کاهش هزینه‌های ناشی از تولید اقدام کرد.