ممنوعیت پاسخ به درخواست‌های فراتر از ان.پی.تی

صالحی: مکان‌یابی ۱۰ مرکز جدید غنی‌سازی پایان یافت

دنیای اقتصاد- همزمان با ابلاغ قانون «صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران» توسط رییس‌جمهور، رییس سازمان انرژی اتمی خبر داد که مکان‌یابی برای احداث ۱۰ سایت غنی‌سازی اورانیوم پایان یافته است و از اواخر سال‌جاری یا اوایل سال ۹۰ عملیات عمرانی یکی از این ۱۰ سایت آغاز خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، قانون صیانت از دستاورد‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که حدود دو ماه پیش در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و پس از آن به تایید شورای نگهبان رسید، از سوی رییس‌جمهور ابلاغ شد.

بر این اساس، رییس‌جمهور قانونی را ابلاغ کرد که بر اساس آن دولت موظف است در خصوص تحویل سوخت رآکتور آموزشی درمانی تهران، غنی سازی ۲۰درصد را به منظور تحویل سوخت رآکتور مذکور استمرار بخشیده و صفحه‌های سوخت مورد نیاز رآکتور تهران را تهیه کند.

بر اساس این قانون، دولت موظف است با وجود اقدامات زیاده طلبانه و زورمدارانه برخی قدرت‌های بزرگ با سرمایه‌گذاری در ابعاد مختلف فناوری هسته‌ای صلح آمیز کشور را به استقلال کامل هسته‌ای برساند.

دولت همچنین مکلف است، صرفا در چارچوب مقررات عمومی ان.پی.تی (معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی) با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری کند. در این قانون همچنین تاکید شده است که اجابت درخواست‌های فراتر از مقررات عمومی ان.پی.تی توسط دولت ممنوع است. بر اساس ماده چهار این قانون، دولت باید نسبت به کشورهایی که به بازرسی کشتی‌های ایرانی یا محموله‌های باری کشورمان مبادرت می‌ورزند، عمل مقابله به مثل را به هر صورت ممکن انجام دهد.

همچنین قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی ایران باید به منظور انجام ماده فوق، با دولت مساعدت لازم را در همه ابعاد و زمینه‌ها داشته باشد.

گفتنی است، بر اساس ماده واحد‌ه‌ای که در سال ۱۳۸۴ در مورد دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای تصویب شده است، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در چارچوب معاهده‌ ان. ‌پی. ‌تی و قوانین بین‌المللی با بهره‌گیری از اندیشمندان، محققان و امکانات داخلی و بین‌المللی و همچنین پیگیری اجرای تعهدات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کشورهای برخوردار از این فن‌آوری در برابر کشورهای عضو معاهده‌ منع تولید و تکثیر سلاح‌های هسته‌ای (ان. ‌پی. ‌تی)، نسبت به برخوردار نمودن کشور از فن‌آوری صلح‌آمیز از جمله تامین چرخه‌ سوخت ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای اقدام کند. بر این اساس، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در مورد تربیت نیروی انسانی متخصص، اولویت‌بندی در فن‌آوری و تحقیقات هسته‌ای توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان انرژی اتمی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید. همچنین در ماده واحده دیگری که در سال ۱۳۸۵ در مجلس تصویب شد و تحت عنوان قانون الزام دولت به تجدید نظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معروف شد، دولت موظف شده است با توجه به قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد مورخ دوم دی ماه سال ۱۳۸۵ به برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای کشور سرعت بخشیده و در همکاری‌های خود با آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی براساس منافع ملت ایران تجدیدنظر کند.

مکان‌یابی برای احداث ۱۰مرکز غنی‌سازی جدید پایان یافت

در تحولی دیگر، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی‌گفت: مکان‌یابی برای احداث ۱۰ مرکز دیگر غنی‌سازی اورانیوم در کشور به پایان رسیده است. به گزارش خبرگزاری مهر ، صالحی که در حاشیه جلسه هیات دولت با خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: ساخت یکی از این مراکز تا پایان امسال یا اوایل سال آینده آغاز می‌شود.وی درباره گفت‌وگو با گروه وین درخصوص مبادله سوخت هسته‌ای نیز گفت: طرف‌های مقابل در رسانه‌ها آمادگی خود را برای گفت‌وگو در این‌باره اعلام کرده‌اند، اما هنوز به صورت کتبی و رسمی، مطلبی دریافت نکرده‌ایم.

صالحی با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی‌ایران برای گفت‌وگو افزود: این اقدامی ‌اعتمادساز برای حل و فصل این پرونده مصنوعی و ساختگی است.رییس سازمان انرژی اتمی‌گفت: اگر طرف‌های غربی می‌خواهند از این پرونده نجات یابند، این گفت‌وگوها گامی ‌اعتمادساز است که می‌تواند برای دو طرف مفید باشد.

هشتم آبان ماه سال گذشته هیات وزیران سازمان انرژی اتمی را مکلف کرد نسبت به طراحی و پیش‌بینی تاسیس ۱۰ سایت غنی‌سازی در مقیاس سایت نطنز، تا دو ماه اقدام کند. رییس‌جمهور در جلسه یاد شده هیات دولت با بیان این که برای تامین ۲۰ هزار مگاوات برق به ۵۰۰ هزار سانتریفیوژ در مقیاس فعلی آن نیازمند هستیم، گفته بود: البته سانتریفیوژهای جدیدی که در جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است با ظرفیت بالاتر و با تعداد کمتر از این کار را انجام می‌دهند که به محض به بهره‌برداری رسیدن آنها از این سانتریفیوژهای جدید استفاده خواهیم کرد. احمدی‌نژاد تاکید کرده بود: باید به جایگاهی برسیم که بتوانیم ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن سوخت در سال تولید کنیم و برای این کار از سانتریفیوژهای جدید و با سرعت بالاتر بهره بگیریم.