نرخ بیکاری جوانان به بیش از 29 درصد رسید

تشدید نرخ بیکاری در ۲۶ استان کشور

بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در فصل بهار سال‌جاری، بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۳۹ درصد جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. به گزارش مرکز آمار ایران، ‌همچنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور حاکی از کاهش ۵/۱ درصدی این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۳۸۸) و افزایش ۲/۲ درصدی آن نسبت به فصل گذشته (زمستان ۱۳۸۸) است.

همچنین بر اساس این گزارش، بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۶/۱۴ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. براساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۳۸۸) ۵/۳ درصد و نسبت به فصل گذشته (زمستان ۱۳۸۸) ۵/۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ بیکاری زنان نسبت به مردان

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۶/۱۴ درصد از جمعیت فعال،‌ بیکار بوده‌اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که ۵/۹ درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

براساس این گزارش، بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۷/۴۷ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۵/۳۱ و کشاورزی با ۱/۲۱ درصد قرار دارند.

بررسی نرخ بیکاری جوانان ۲۴ ـ ۱۵ ساله حاکی از آن است که ۶/۲۹ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند.

این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان ۲۴ ـ ۱۵ ساله کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۲/۷ درصد افزایش و نسبت به فصل قبل ۸/۰ درصد کاهش یافته است.

بیکاری ۲۶ درصد جمعیت فعال ۲۹ ـ ۱۵ساله

نرخ بیکاری جوانان ۲۹ ـ ۱۵ ساله نیز حاکی از آن است که ۱/۲۶ درصد از جمعیت فعال ۲۹ ـ ۱۵ ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی‌ روند تغییرات نرخ بیکای جوانان ۲۹ ـ ۱۵ ساله نشان می‌دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۷/۵ درصد افزایش و نسبت به فصل قبل ۵/۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

بررسی سهم شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیشتر نشان می‌دهد، ۵/۴۱ درصد شاغلین به طور معمول بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار می‌کنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است، نشان می‌دهد در کشور سهم زیادی از شاغلین بیشتر از استاندارد کار می کنند.

تشدید نرخ بیکاری در ۲۶ استان

در همین حال خبرگزاری مهر به نقل از سایت مرکز آمار ایران گزارش داد: در حالی نرخ بیکاری بهار سال‌جاری نسبت به بهار ۸۸ معادل ۵/۳ درصد و نسبت به زمستان گذشته ۵/۰ درصد افزایش یافت که در این مدت و بر اساس آمارهای رسمی نرخ بیکاری در ۲۶ استان کشور تشدید شده است. بررسی روند افزایشی نرخ بیکاری در کشور نشان می‌دهد که این نرخ از ۱/۱۱ درصد بهار ۸۸ به ۶/۱۴ درصد در بهار ۸۹ افزایش یافته که معادل ۵/۳ درصد و نسبت به زمستان سال گذشته نیز معادل ۵/۰ درصد افزایش یافته است که این موضوع نشان دهنده ورود بیکاران جدید به بازار کار و همچنین بیکار شدن بخشی از شاغلان حکایت دارد. بر اساس این گزارش، وضعیت نرخ بیکاری بهار سال‌جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل نشانگر رشد بیکاری در ۲۶ استان و کاهش آن در ۴ استان است.

نرخ بیکاری بهار ۸۹ تنها در ۴ استان چهارمحال و بختیاری از ۸/۱۶ به ۹/۱۴ درصد، سیستان و بلوچستان از ۸/۱۳ به ۵/۱۱ درصد، کهکیلویه و بویر احمد از ۶/۱۲ به ۱۲ درصد و در لرستان از ۵/۱۹ به ۱/۱۶ درصد کاهش یافته است، همچنین نرخ بیکاری این استان‌ها همچنین نسبت به زمستان سال گذشته نیز کاهش داشته است که این روند رو به کاهش در بهار ۸۹ هم به ثبت رسید.

کاهش نرخ بیکاری در ۴ استان

بخش مهم و قابل توجه در زمینه نرخ بیکاری استان‌ها در بهار ۸۹ به ۲۶ استانی بر می‌گردد که نرخ بیکاری در آنها طی بهار ۸۹ به نسبت مدت مشابه بهار ۸۸ افزایش یافت، به نحوی که این میزان علاوه بر نرخ ۶/۱۴ درصدی کل استان‌ها به نسبت ۱/۱۱ درصد سال گذشته، در برخی استان‌ها قابل تامل است.

افزایش بیکاری در ۲۶ استان

مرکز آمار ایران در محاسبات خود نرخ بیکاری بهار ۸۹ را در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، اصفهان و ایلام به ترتیب ۴/۱۰، ۵/۱۱، ۱۵، ۶/۱۴ و ۹/۱۳ درصد اعلام کرده است که این نرخ در مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۵/۶، ۲/۹، ۷/۱۰، ۶/۸ و ۲/۱۲ درصد بوده است. همچنین نرخ بیکاری استان‌های بوشهر، تهران، خراسان‌های جنوبی، رضوی و شمالی نیز به ترتیب ۶/۱۴، ۶/۱۴، ۶/۱۰، ۸/۱۱ و ۴/۵ درصد اعلام شده است که این نرخ در مدت مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۲/۹، ۴/۱۳، ۱/۶، ۶/۱۱ و ۲/۴ درصد به ثبت رسیده بود.

استان‌های بیکارتر شده

نرخ بیکاری در خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین و قم نیز در بهار سال‌جاری به ترتیب معادل ۲/۱۴، ۹/۱۰، ۳/۱۱، ۳/۲۱، ۸/۱۳ و ۴/۱۲ درصد به ثبت رسید که این نرخ در بهار سال گذشته به ترتیب ۲/۱۲، ۸/۷، ۷، ۳/۱۵، ۱/۱۱ و ۸/۱۰ درصد بوده است. گفتنی است، نرخ بیکاری فصل بهار سال‌جاری در استان‌های کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان و گیلان نیز افزایش یافت که این نرخ معادل ۲/۱۱، ۶/۱۴، ۴/۱۳، ۴/۱۱ و ۸/۱۳ درصد بود، در حالی که این نرخ در بهار سال گذشته به ترتیب معادل ۵/۷، ۱/۹، ۲/۱۰، ۶/۷ و ۶/۱۲ درصد اعلام شده بود.

مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد نیز در گروه افزایش یافته‌های نرخ بیکاری در بهار سال‌جاری قرار می‌گیرند؛ به نحوی که این نرخ به ترتیب ۵/۱۰، ۳/۱۰، ۸/۱۰، ۳/۱۴ و ۹/۱۱ درصد اعلام شده است؛ در حالی که نرخ بیکاری این استان‌ها در مدت مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۹/۹، ۳/۹، ۸/۵، ۴/۱۰ و ۹/۸ درصد بوده است.