اعتراض به توکلی و مطهری

نمایندگان معترض از توکلی و مطهری خواستند ادبیاتی معتدل‌تر را برای انتقاد از دومین مقام رسمی کشور به کار برند اظهارات دو روز قبل احمد توکلی و علی مطهری، دو نماینده تهران که نسبت به عدم ابلاغ قوانین از سوی رییس‌جمهور اعتراض داشتند، به واکنش تنی چند از دیگر نمایندگان مجلس مواجه شده است. این نمایندگان در گفت‌ وگوهای جداگانه با خبرگزاری رسمی دولت «ایرنا» انتقاداتی به توکلی و مطهری وارد کرده و خواهان استفاده از ادبیاتی معتدل‌تر در انتقاد از رییس‌جمهور شدند.

جایگاه رییس‌جمهور تضعیف نشود

محسن کوهکن، نماینده لنجان در این باره گفت: باید مرز بین توهین و انتقاد را تشخیص دهیم و کاری نکنیم که رییس‌جمهور به عنوان شخص اول اجرایی کشور تضعیف شود. وی افزود: کاملا به انتقاد معتقدم، اما از کاربرد هر گونه جمله که جایگاه رییس‌جمهور به عنوان شخص اول اجرایی کشور را تضعیف کند، خلاف می‌دانم. کوهکن ادامه داد: درخواست برادرانه من این است که هنگام مطرح کردن انتقاد از توهین پرهیز شود. سخنگوی هیات‌رییسه مجلس گفت: اگر برای انجام تکالیف شرعی به انتقاد می‌پردازیم، باید اساس شرع را نیز رعایت کنیم. کوهکن ادبیات به کار گرفته شده توسط احمد توکلی و علی مطهری علیه رییس‌جمهور را تقبیح کرد و گفت: چنین ادبیاتی انتقاد شونده را به موضع می‌اندازد و این موضع‌گیری‌ها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند. کوهکن افزود: از کسانی که ادبیات خاصی را در انتقادهایشان به کار می‌گیرند، برادرانه خواهش می‌کنم از کلماتی استفاده نکنند که به جایگاه رییس‌جمهور لطمه‌ای وارد کند.

به بهانه نقد، توهین نکنند

فاطمه آلیا، نماینده تهران نیز با بیان اینکه چند روزی است دور جدید هجمه‌ها علیه رییس‌جمهور با سبک و سیاقی جدید شروع شده است، اظهار داشت: این هجمه‌ها ظاهرا به بهانه نقد رییس‌جمهور، ولی در واقع توهین و اهانت به وی صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه، امروز اتهامات نادرستی علیه رییس‌جمهور مبنی بر فاصله گرفتن از روحانیت و تشبیه کردن نزدیکان وی به گروهک‌های منحرف تروریستی توسط برخی‌ها انجام شده است، گفت: آنچه که علی مطهری در پوشش آزادی بیان، دولت را بدان متهم کرده، در واقع سندی برای محکومیت خود اوست.وی یادآور شد: آقای احمدی‌نژاد شروع دولت خود را با ملاقات با مراجع عظام قم متبرک کردند و البته بر کسی پوشیده نیست که در راس روحانیت، ولی امر مسلمین و رهبر معظم انقلاب قرار دارند که رییس‌جمهور مقلد و تابع ایشان هستند.نماینده تهران، در خصوص انتقاد توکلی به رییس‌جمهور نیز اظهار داشت: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رییس‌جمهور شخص دوم کشور و رییس قوه مجریه است. وی افزود: شان دیگر ایشان طبق قانون (اصل ۱۱۳ قانون اساسی) نظارت بر اجرای قانون اساسی است. آلیا اظهار داشت که همان گونه که اجرای قوانین مصوب مجلس مهم است، اجرای اصول قانون اساسی به مراتب مهم‌تر از آن است، رییس‌جمهور طبق اصل ۱۱۳ وظیفه قانونی دارد، چنانچه برداشتش این بود که قانون اساسی به خوبی و درست اجرا نمی‌شود هم به قوه مقننه و هم به قوه‌قضائیه تذکر بدهد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر برداشت رییس‌جمهور در مقام ناظر بر قانون اساسی موجب شود وی، از این اختیارات قانونی استفاده کند و مکاتبه‌ای با مجلس یا شورای نگهبان یا قوه‌قضائیه داشته باشند آیا برداشت ایشان جرم است؟

در جلسات خصوصی انتقاد کنند

همچنین ارسلان فتحی‌پور، نماینده کلیبر با انتقاد از احمد توکلی و علی مطهری، این گونه اظهار نظرها علیه مسوول اجرایی کشور را مغایر با تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر رعایت عزت و احترام مسوولان سه قوه برشمرد. وی با تاکید بر اینکه هیچ کس نباید به خود اجازه دهد که در قالب سخن و نقد، رییس قوه‌ای را مورد توهین قرار دهد، گفت: توهین به مسوولان، همسویی با دشمنان انقلاب است. وی بر لزوم تبعیت همه نمایندگان مجلس از بیانات و منویات رهبر معظم انقلاب تاکید کرد و افزود: هیچ کس حق ندارد به بهانه انتقاد، به توهین روی آورد. نماینده کلیبر در مجلس خاطرنشان کرد: سخن گفتن علیه یکدیگر، توهین و هتک حرمت مسوولان و پر و بال دادن به مسائل خرد، از جمله مسائلی است که موجب می‌شود تا مسوولان مشکلات و دغدغه‌های اصلی کشور را فراموش و به نزاع روی بیاورند. وی افزود: توهین به رییس‌جمهور از هیچ کس قابل قبول نیست و هر کس انتقادی از مسائل اجرایی دارد، بهتر است در جلسات خصوصی و نشست‌های تخصصی دیدگاه خود را مطرح کند.

موازین اخلاقی رعایت شود

حسین نقوی حسینی هم در گفت‌وگو با «ایرنا» از اینکه برخی برای بیان دیدگاه‌های خود رویه توهین به رییس‌جمهور را در پیش گرفته‌اند، انتقاد کرد.وی گفت: قانون اساسی حدود و اختیارات سه قوه کشور را تعریف کرده است و اگر افراد بر اساس اختیارات و وظایف و مسوولیت‌های خود طبق قانون اساسی عمل کنند، اختلافی به وجود نمی‌آید. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اسلام اهانت به دیگران را نمی‌پذیرد و با توجه به استقرار نظام اسلامی در ایران، رعایت احکام اخلاقی اسلام باید جزو رفتار سیاسی مسوولان و شخصیت‌ها در جمهوری اسلامی باشد. نقوی حسینی رعایت موازین اخلاقی در مناسبات سیاسی را برای همه مسوولان و کارگزاران نظام واجب دانست و به نمایندگان توصیه کرد که هرچند در اظهار نظر آزاد هستند، اما موازین اخلاقی را در سخنان خود رعایت کنند. نقوی حسینی افزود: رییس‌جمهور در برابر بار سنگین اقتصاد داخلی، تهدیدات و فشارهای خارجی و هدفمند کردن یارانه‌ها قرار دارد و باید به او کمک کرد تا این وظایف را به خوبی انجام دهد.