واکنش غرب به راه‌اندازی قریب‌الوقوع نیروگاه اتمی بوشهر

عکس: AFP واکنش آمریکا و فرانسه به افتتاح نیروگاه بوشهر

دنیای اقتصاد- انتشار خبر آغاز سوخت‌گذاری در نیروگاه بوشهر و افتتاح قریب‌الوقوع آن واکنش مقامات آمریکا و فرانسه را در پی داشته است. آمریکا در سیاستی دو پهلو اعلام کرده است که مخالف تصمیم‌ایران برای راه‌اندازی اولین نیروگاه هسته‌ای خود نیست.

اما در عین حال معتقد است راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نشان می‌دهد ایران نیازی به غنی سازی ندارد ؛ چراکه روسیه سوخت این نیروگاه را تامین کرده است. فرانسه نیز گفته است که ارسال سوخت روسیه برای نیروگاه اتمی بوشهر به حل مشکلات برنامه هسته‌ای ایران کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آژانس خبری کیودو، یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که‌ایالات متحده تشخیص داده است که رآکتور بوشهر به منظور تکثیر سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده است.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: رآکتور بوشهر تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌فعالیت خواهد کرد و روسیه سوخت مورد نیاز‌این رآکتو را تامین می‌کند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: ما انتظار داریم که‌ ایران از اصول بین‌المللی پیروی کند تا اطمینان خاطر جلب کند که نیروگاه بوشهر با نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌راه‌اندازی می‌شود.

به نوشته خبرگزاری کیودو، تغییر سیاست آمریکا در قبال ‌ایران بیانگر توافق جدید واشنگتن با مسکو است که پیش از ‌این روسیه در زمینه صدور یک قطعنامه ضد ‌ایرانی در شورای امنیت در ماه ژوئن( اواخر اردیبهشت سال‌جاری) با آمریکا همکاری کرده بود.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید نیز در این باره مدعی شد: «روسیه سوخت این نیروگاه را تامین می‌کند و سپس سوخت مصرف شده را پس می‌گیرد و این نشان می‌دهد که ایران نیازی ندارد که خود به توانایی غنی‌سازی دست پیدا کند.»

به گزارش ایلنا، وی افزود: «این ثابت می‌کند که اگر ایران صادقانه به دنبال برنامه صلح‌آمیز است، نیازهایش بدون غنی‌سازی داخلی تامین می‌شود.»

در همین رابطه، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز اظهار کرد که ارسال سوخت روسیه برای نیروگاه اتمی بوشهر به حل مشکلات برنامه هسته‌ای ایران کمک می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «ترند نیوز»، وزارت خارجه فرانسه روز جمعه گفت: ارسال سوخت روسیه برای نیروگاه اتمی بوشهر در ایران که راه‌اندازی فیزیکی آن ۲۱ آگوست (‌۳۰ مرداد سال جاری) انجام می‌شود، به حل مشکلات هسته‌ای ایران کمک می‌کند.

کریستین فاژ، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در کنفرانسی مطبوعاتی در پاریس گفت: ارسال سوخت روسیه برای این رآکتور، دلیل دیگری است برای آنکه جمهوری اسلامی فعالیت‌های خطرناک هسته‌ای خود را در توافق با قطعنامه‌های شورای امنیت، از جمله قطعنامه ۱۹۲۹ که در ماه ژوئن (‌۲۷ اردیبهشت سال جاری) به تصویب رسید، متوقف کند. ایران می‌تواند در این نیروگاه تنها از سوخت روسی که مخصوصا برای این رآکتور مناسب است، استفاده کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران نباید در تمایل برای کمک به کار رآکتور بوشهر توضیح داده شود.

تازه‌ترین اظهارات مقامات آمریکایی و فرانسوی درباره نیروگاه اتمی ‌بوشهر پس از آن صورت گرفت که مقامات سازمان انرژی اتمی‌ روسیه روز‌جمعه از راه‌اندازی اولین نیروگاه اتمی‌جمهوری اسلامی ‌ایران در ۲۱ اگوست (۳۰ مرداد) خبر دادند.

نیروگاه اتمی بوشهر در حالی برای راه‌اندازی آماده می‌شود که مقام‌های واشنگتن از مسکو خواسته بودند راه‌اندازی این نیروگاه را به آنچه «تضمین‌های لازم ایران درباره ماهیت برنامه هسته‌ای این کشور» نامیده شده است، مشروط کنند.

نیروگاه اتمی بوشهر هزار مگاواتی و از نوع آب سبک است که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر بوشهر قرار دارد. احداث این نیروگاه در سال ۱۹۷۴ میلادی با کمک یک شرکت آلمانی آغاز شد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی طرف آلمانی حاضر به همکاری با ایران نشد و سرانجام در ۲۵ ماه آگوست سال ۱۹۹۲ میلادی تهران و مسکو توافقنامه جامع همکاری‌های هسته‌ای را امضا کردند که براساس آن شرکت روسی اتم استروی اکسپورت هشتم ماه ژانویه سال ۱۹۹۵ میلادی عملیات تکمیل نیروگاه بوشهر را برعهده گرفت. بر اساس نخستین تاریخ مورد توافق ایران و روسیه، قرار بود این نیروگاه در هشتم ماه جولای سال ۱۹۹۹ میلادی تکمیل شود، اما تاریخ بهره‌برداری از آن تاکنون حدود ۱۰ سال است که به تعویق افتاده‌است.

روسیه همچنین از روز ۱۶ دسامبر سال ۲۰۰۷ میلادی تحویل سوخت هسته‌‌ای به نیروگاه را آغاز کرد. عرضه‌ سوخت بر اساس توافقنامه بین دولتی روسیه و ایران و تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد.

پاسخ «بروجردی» به ادعای آمریکا

در این میان، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص ادعای هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر‌اینکه با سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر،‌ایران دیگر نیازی به غنی‌سازی ندارد، گفت: خانم کلینتون مطلع نیست که تامین سوخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر به غنی‌سازی ارتباطی ندارد.

بروجردی در گفت‌وگو با‌ایرنا، با بیان‌این مطلب گفت:‌این اقدام برخلاف نظر آمریکا و با همکاری نزدیک بین‌ایران و روسیه صورت گرفته به گونه‌ای که اولین نشانه‌های عمل به تعهدات روسیه در حال نمایان شدن است.

وی ضمن ابراز خرسندی از‌اینکه نیروگاه بوشهر به زودی وارد مدار برق کشور خواهد شد، افزود: سوخت نیروگاه بوشهر دو سال قبل به‌ایران منتقل شده و خانم کلینتون مطلع نیست که تامین سوخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر ربطی به غنی‌سازی اورانیوم ندارد و روس‌ها مسوولیت تامین سوخت نیروگاه را پذیرفته‌اند و اکنون در حال عمل به‌این تعهدات هستند. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: ما به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌دولت را مکلف کرده‌ایم که ظرف ۲۰ سال‌ آینده ۲۰ هزار مگاوات انرژی هسته‌ای را تولید کند و بنابراین این به معنای ساخت ۲۰ نیروگاه دیگر مانند نیروگاه بوشهر است‌. وی با بیان‌اینکه ساخت ۲۰ نیروگاه هسته‌ای دیگر نیازمند سوخت است، خاطرنشان کرد: ما غنی سازی را با هدف تامین سوخت نیروگاه‌های کشور دنبال می‌کنیم، زیرا به غرب اعتمادی نیست و کشورهای آلمان، فرانسه و آمریکا نیز در‌این مورد به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

بروجردی ادامه داد: آمریکا پول سوخت رآکتور تهران را چند دهه پیش دریافت کرده و به تعهد خود در‌این مورد عمل نکرده است‌، همچنین آلمان هم به تعهد خود در ساخت نیروگاه برای‌ایران عمل نکرده است. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین تاکید کرد: ما به غنی‌سازی ادامه خواهیم داد؛ چون طبق ماده ۴ NPT غنی‌سازی اورانیوم حق ما است و از سوی دیگر به غربی‌ها برای تامین سوخت مورد نیاز هسته‌ای خود اعتمادی نداریم.

صالحی: ۲۵ شهریور نیروگاه بوشهر راه‌اندازی می‌شود

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی گفت: پس از آنکه سوخت به طور کامل به داخل قلب رآکتور بوشهر منتقل شد، تاسیسات اتمی بوشهر عنوان نیروگاه به خود می‌گیرد. به گزارش ایسنا، صالحی با اشاره به آغاز سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی بوشهر اظهار کرد: اقدامات لازم انجام شده و تجهیزات نصب و تست‌ها پایان یافتند و اکنون سوخت نیروگاه آماده انتقال به ساختمان رآکتور است. وی با اشاره به این که بیش از ۱۶۰ مجتمع سوخت باید وارد قلب رآکتور شود که این کار حدود هفت تا هشت روز و حتی تا ۱۰ روز به طول می‌انجامد، اظهار کرد: کارکنان در نیروگاه سه شیفته مشغول به کار هستند. صالحی ادامه داد:‌ تمام تلاش خود را می‌کنیم که حدود ۲۵ شهریور بتوانیم پایان سوخت‌گذاری در رآکتور بوشهر و آغاز راه‌اندازی آن را شاهد باشیم. از آن پس، تاسیسات اتمی بوشهر، عنوان نیروگاه به خود می‌گیرد. وی همچنین گفت: سعی ما بر این است که ۳ ماه بعد از راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر به ۵۰ درصد قدرت اسمی خود برسد، در این زمان، برق اتمی به شبکه وصل خواهد شد.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید