چرا سینماگران نگران امنیت شغلی‌اند؟!

می‌خواستیم در خانه سینما گرد هم جمع شویم تا از فقدان امنیت شغلی سخن بگوییم؛ اما ناچار به لغو گردهمایی شدیم. آیا نشانه‌ای روشن‌تر از این برای نبود امنیت شغلی وجود دارد؟ نگاه سوم- هیات مدیره جامعه اصناف سینمای ایران در نامه‌ای کوتاه خبر از لغو گردهمایی داد که قرار بود دیروز ـ ۱۸ مرداد ماه- به منظور پیگری تامین امنیت شغلی و رفاه اجتماعی اهالی سینما برگزار شود.

به‌گزارش ایسنا در این نمابر ارسالی خطاب به خانواده بزرگ سینما آمده است: «می‌خواستیم در خانه سینما گرد هم جمع شویم تا از فقدان امنیت شغلی سخن بگوییم؛ اما ناچار از لغو گردهمایی شدیم. آیا نشانه‌ای روشن‌تر از این برای نبود امنیت شغلی وجود دارد؟»

اختلاف در رئوس مدیریتی سینما

لغو برگزاری گردهمایی امنیت شغلی سینماگران اختلاف‌نظر موجود در فضای سینما را دوباره نشان داد و آن را وارد مرحله تازه‌ای کرد.

سوم مرداد ماه ۱۳۸۹ امین تارخ، دبیر کمپین گردهمایی امنیت شغلی و سخنگوی خانه سینما در نشستی رسانه‌ای برنامه‌های خانه سینما برای برگزاری مراسمی را اعلام کرد که قرار بود از امنیت شغلی و حرفه‌ای اهالی سینما حمایت کند. انتشار این خبر با استقبال اولیه اهالی سینما همراه شد و واکنش‌های مثبتی در فضای رسانه‌ها به وجود آمد.در نامه‌ای که نیمه مرداد ماه امسال منتشر شد، سینماگران موافق برگزاری این مراسم در حرکتی جمعی از این اقدام خانه سینما حمایت کردند. نام‌های زیر پای این نامه بود: بهرام بیضایی، رخشان بنی‌اعتماد، مسعود کیمیایی، کیانوش عیاری، مجید مجیدی، احمدرضا درویش، لیلا حاتمی، رضا کیانیان، رضا میرکریمی، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمد علی سجادی، کامبوزیا پرتوی، ناصر تقوایی، محمد بزرگ نیا، امین حیایی، یدالله صمدی، سیروس الوند، فریدون جیرانی و... . این نامه نشان می‌داد که سینماگران برای حضور در این گردهمایی برنامه دارند.

خانه سینما نیازمند تحول اساسی است

جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ۱۶ مرداد ماه و در حالی که دو روز به برگزاری مراسم باقی مانده بود، چنین گفت: تصور من این است که این موضوع باز دستاویز رفتارهای سیاسی بعضی آقایان شده که باید عزیزان و همکاران ما هوشیار باشند. موضوع امنیت شغلی با یک گردهمایی حل نمی‌شود، بلکه حداقل کار تشکیل کارگروه‌های کارشناسی است تا نسبت به نحوه عملی شدن آن به راه‌حل‌ها بیندیشند و گروهی هم پیگیری کنند تا این موضوعات از طریق مجلس و دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط به سرانجام خود برسد.

شاید این گونه بود که معاونت سینمایی مخالفت خود را با برگزاری این مراسم اعلام کرد. شمقدری در بخش‌ دیگری از صحبت‌هایش گفت: آمریکا و اذناب داخلی‌اش درصدد هستند جو بی‌اعتمادی و ناامنی را در کشور دامن بزنند. آنها این روزها تلاش می‌کنند با غوغاسالاری و هیاهوی رسانه‌ای تاثیرات قطعنامه‌های تحریم شورای امنیت را به رخ جهانیان و افکار عمومی بکشانند و چون دستشان خالی است و نظام قدرتمندانه به تدبیر امور داخلی و خارجی خود شتاب بیشتری داده است، آنها درصدد هستند از طریق بعضی تحرکات و بعضی اظهارنظرات، مصادیقی بر تاثیرات تحریم‌ها بر جامعه ایرانی ارائه دهند. سینماگران ایرانی جزو قشر زحمتکش و در عین حال وفادار به نظام هستند، نباید رفتار و اهداف عده معدودی چهره آنان را در نزد مسوولان و مردم مخدوش سازد.

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت‌هایش گفت: ما نیازمند آغاز فصل جدیدی در فعالیت خانه ‌سینما هستیم. دوره‌ای که حقیقتا به اصلاح امور و ساماندهی معیشتی، شغلی و رفاهی هنرمندان سینما پرداخته شود نه آنکه اجازه دهیم بعضی بسان یک حزب سیاسی خانه سینما را درگیر مشکلات ناشناخته و غیرضرور دنیای سیاست و جناح بازی‌های صاحبان قدرت کنند.

کارگردانان وارد می‌شوند

خبرگزاری مهر دراین رابطه می‌نویسد در یکی دو روز مانده به برگزاری مراسم، تب‌و‌تاب اظهارنظرها و صف‌بندی‌ها بالا گرفت و موافقان و مخالفان مراسم نیز به دفاع از مواضع خود پرداختند. همایون اسعدیان تهیه‌کننده و کارگردان سینما در اظهارنظری درباره مراسم گفت: این تجمع به‌‌رغم اینکه بعضی‌ها علاقه‌مند هستند آن را به مسائل دیگر ربط دهند دقیقا برای امنیت صنفی اعضای خانه سینما است و حضور تک‌تک اعضا نشان‌دهنده همدلی آنها است. گاهی لازم است اعضای صنوف خانه سینما که تعدادشان هم زیاد است با چنین دیدارها و حرکت‌های مشترکی که انجام می‌دهند، این همدلی را در هم به وجود آورند و امیدوارم این مراسم به شکل آبرومندی با حضور کلیه دوستان برگزار شود.

ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما و تلویزیون هم یکی از کسانی بود که از خانه سینما انتقاد کرد: «خانه سینما بیش از ۴۰۰۰ نفر عضو دارد. چند نفری در خانه سینما هستند که ممکن است از جریان برانداز به حساب آیند که با آنها برخورد نشده است و توانسته‌اند به عنوان حزب در خانه سینما فعالیت کنند؛ ولی اکثر اعضای آن‌ طرفدار کشور هستند. این چند نفر حسابشان از خانه سینما جدا است.»

بیانیه تند اتحادیه تهیه‌کنندگان

سرانجام یک روز مانده به برگزاری مراسم، شورای مرکزی اتحادیه تهیه‌کنندگان در بیانیه‌ای آشکارا مخالفت خود را با برگزاری مراسم اعلام کرد: «اهل سینما می‌دانند که شرایط کنونی سینما چیست. تعجب شورای مرکزی اتحادیه برخورد غیرحرفه‌ای و احساسی ارکان اصلی خانه سینما است. چه شده است که هیات‌‌مدیره خانه سینما دغدغه امنیت شغلی و شعار بیمه را می‌دهد؟ آیا در این شرایط حساس جامعه که باید خانه سینما در جهت تعامل و یکپارچگی و به هم پیوستن خانه سینما و مجموعه مدیران تلاش کند، چه شده که این همه تلاش و امکانات بیت‌المال را صرف اختلاف و نفاق می‌کند؟»

به‌گزارش «ایسنا» در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «اعضای شورای مرکزی اتحادیه بر این باورند که خانه سینما در هماهنگ کردن صنوف و یکپارچه کردن آنان ناتوان است و این ناتوانی را می‌خواهد با جلساتی این‌چنینی لاپوش بگذارد. آیا می‌دانید آب در آسیاب دشمن ریختن جرمش در مقابل مردم هنردوست نابخشودنی است؟! آیا می‌دانید جمع کردن تعدادی از اعضای سینما در یک محل کوچک و بوق کردن این جلسه برای مردم که دوستدار هنرمندان هستند چه عواقبی دارد؟»به هر حال، جدای از قضاوت در مورد واکنش سلیقه‌های مختلف صنفی یا سیاسی و رسانه‌ای، پرونده برگزاری گردهمایی امنیت شغلی سینماگران در حالی بسته می‌شود که مشکلات معیشتی سینماگران همچنان ادامه دارد. شاید بهترین راه‌حل برای پایان دادن به این بحران همکاری معاونت سینمایی و هیات‌مدیره خانه سینما است، دو پیکره مهم از دستگاه سیاست‌گذار و نهاد صنفی سینمای مملکت که متاسفانه و به هر دلیل در ماه‌های اخیر رو در روی هم ایستاده‌اند. در حالی که باید در کنار هم برای درخشش سینمای ایران اسلامی قرار گیرند. آیا بهتر نیست به جای قهر و یافتن مقصر، راه گفت‌وگو را برگزید؟ چرا که همین اختلاف نیز باب میل بدخواهان است.

چرا سینماگران نگران سینما و امنیت شغلی شده‌اند؟!

اگرچه این گردهمایی به دلایل نامعلومی لغو شد؛ اما پاسخ مدیران ارشاد به موضوع این گردهمایی می‌تواند بخشی از دلایل شکاف میان دولت و صنوف را در حوزه هنر بیان کند.

حرف آخر را البته وزیر ارشاد زد .سیدمحمد حسینی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) که یکشنبه شب گذشته (۱۷ مرداد) در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار از سوی خانه کتاب شرکت کرده بود، در پاسخ به پرسش ایلنا درباره دلایل این گردهمایی کیفیت آن و احتمال حضور مدیران ارشاد در این مراسم گفت: اهالی سینما برای خودشان جلسه‌ای دارند و شرکت یا عدم شرکت مدیران ارشاد به حوزه معاونت سینمایی بازمی‌گردد؛ اما از نظر من ضررورتی برای شرکت وجود ندارد؛ زیرا قرار است در این جلسه بحث‌های صنفی مطرح شود.

وی درباره دغدغه اهالی سینما در حوزه امنیت شغلی گفت: بحث امنیت شغلی بحث جدیدی نیست. این بحث همیشه در دوران‌های مختلف مطرح بوده است. ما برای حوزه سینما اقدامات خوبی انجام دادیم و بحث سینما در هیات دولت هم مطرح شده است. دولت هم به صورت جدی از سینما حمایت می‌کند و خواهد کرد؛ لذا وضعیت سینما بهتر از قبل خواهد شد.

وی به برخی اقدامات انجام شده در دولت اشاره کرد و گفت: فعالیت‌ها و کارهای خوبی در حوزه‌های مختلف سینمایی هم در زمینه ساخت سالن سینما و هم در تولید فیلم انجام شده و اقدامات بیشتری نیز انجام خواهد شد. بخشی از این اقدامات در آینده صورت می‌گیرد.

حسینی با اشاره به اینکه مساله امنیت شغلی از گذشته نیز وجود داشته است، تاکید کرد: من نمی‌دانم چه شده که دوستان و اهالی سینما نگران وضعیت سینما و امنیت شغلی شده‌اند؟ این مسائل در گذشته هم وجود داشته است.