تحلیل متکی از احتمال وقوع جنگ در منطقه

متکی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای لبنانی خود از امکان بالقوه بروز جنگ در منطقه سخن گفت

تحلیل وزیر خارجه از امکان وقوع جنگ در منطقه

تهران به صورت اصولی آمادگی دارد در تاریخ توافق شده در گفت‌وگو با گروه وین شرکت کند

منوچهر متکی‌، وزیر خارجه با بیان‌این که دستور کار گفت‌وگوهای‌ایران با گروه وین موضوع تبادل سوخت در چارچوب بیانیه تهران است‌، اعلام کرد که تهران به صورت اصولی آمادگی دارد در تاریخ توافق شده در این گفت‌وگوها شرکت کند.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی، وزیرخارجه یکشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با علی الشامی‌، وزیر خارجه لبنان در تهران درباره برگزاری نشست ایران با کشورهای ۱+۵ و این که اعلام شده تا دو هفته آینده این نشست برگزار می‌شود، گفت: پس از پاسخ ایران به آمانو که مدتی قبل از آن نامه‌های سه کشور عضو گروه وین (فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) را برای ما فرستاده بود، مقامات روسیه اظهارنظر کردند و آمادگی‌شان را برای گفت‌وگو‌های گروه وین اعلام کردند. سخنگوی آمریکا نیز در این زمینه اظهارنظر کرد و از گفت‌وگوها استقبال کرد. فرانسه هم قبلا آمادگی‌اش را برای گفت‌وگوهای وین اعلام کرده بود.

متکی اضافه کرد: آمانو نامه‌ای را در دست تهیه دارد و برای طرف‌های مختلف این گفت‌وگو می‌فرستد و تاریخی را برای این گفت‌وگوها هماهنگ می‌کند. ایران به صورت اصولی آمادگی دارد در تاریخ توافق شده در این گفت‌وگوها شرکت کند و دستور کار گفت‌وگوهای وین موضوع تبادل سوخت است و در مکانیسمی که در چارچوب اعلامیه تهران توسط سه کشور ایران، ترکیه و برزیل طراحی شده مذاکرات صورت می‌گیرد.

بر اساس‌این گزارش، وزیران خارجه‌ایران، ترکیه و برزیل دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری در حضور سران سه کشور در تهران بیانیه‌ای را به امضا رساندند که به موجب آن ‌ایران مشروط به توافق با گروه وین موافقت خود را برای تبادل سوخت هسته‌ای در خاک ترکیه اعلام کرده است.

جنگ در منطقه بدون هزینه نیست

متکی دیروز در پاسخ به سوال یک خبرنگار لبنانی که پرسید صحبت از جنگ در منطقه است؛ آیا فکر می‌کنید جنگی علیه لبنان یا سوریه یا ایران در حال وقوع است؟ گفت: هدف از جنگ‌ها گاهی ایجاد بحران است و گاه فرار از بحران؛ بحرانی که در منطقه ما در سه دهه گذشته با تحمیل چند جنگ ایجاد کردند، جلوگیری از نزدیکی کشورهای منطقه، ایجاد، القا و تشدید اختلافات احتمالی و بعد هم فروش جنگ‌افزارهایشان و پس از ایجاد تخریبات فراوان، درآمدهای سرشار از بازسازی این مناطق بود که باید مورد توجه قرارگیرد. اینها همه بحران است.

وی ادامه داد: منطقه ما قلب جهان اسلام است؛ هدف دیگری که از این جنگ‌ها وجود دارد، تضعیف توانمندی جهان اسلام و تحلیل آن است و منطقه ما منطقه مهم اقتصادی جهان و مهم‌ترین آبراه و مرکز انرژی جهان در این منطقه است. تشدید درگیری‌ها تصمیم در مورد منابع اقتصادی را به خارج از منطقه منتقل می‌کند و آنها تصمیمات‌شان را بر ما تحمیل می‌کنند. اما گاهی خود آنها در بحران قرار می‌گیرند و برای این که به نوعی سرپوشی بر بحرانی که خود دچار شده‌اند بگذارند، دست به بحران‌آفرینی دیگری می‌زنند. متکی توضیح داد: گاهی بحران اقتصادی را از طریق جنگی تلاش می‌کنند رفع کنند. پیشینه چند دهه گذشته منطقه به ما القا می‌کند که دائما باید هوشیار باشیم. سلطه‌طلبان و زیاده‌خواهان به دنبال تحمیل نظرات‌شان هستند و اگر موفق نشوند به طرق سیاسی عمل کنند، راهکار نظامی را برای تحمیل نظرات‌شان هیچ‌گاه کنار نمی‌گذارند.

وزیر خارجه تصریح کرد: تحمیل جنگ و ایجاد نزاع در منطقه دیگر سهل نیست و این را منطقه ما در ۱۰ سال گذشته نشان داده است. دیگر این کار بدون هزینه نیست.

او تاکید کرد: شکست‌های تحمیلی بر آنها در جنگ افغانستان در ۹ سال گذشته و در عراق و سایر درگیری‌هایی که در منطقه ایجاد کردند، به آنها نشان داد که مقاومت در برابر این‌گونه جنگ‌ها هزینه‌های سنگینی را بر آنها مترتب خواهد کرد. اگر ساده پاسخ بگویم در مورد امکان بالقوه بروز جنگ در منطقه پاسخ من مثبت است.

شیوه‌های جلوگیری از بروز جنگ

متکی افزود: اما باید پرسید آیا این امکان بالقوه بالفعل خواهد شد. بایدگفت این مسوولیت منطقه ما است. معتقدیم در گام نخست باید سناریوهای آنها را افشا کنیم، کاری که رییس‌جمهور احمدی‌نژاد به خوبی نقشه‌های پشت پرده آنها را برملا کرد. گام دوم دادن پیام‌های روشن است که تحمیل جنگ جدید چه خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای آنها ایجاد خواهد کرد و با چه پیچیدگی‌هایی فراتر از افغانستان، عراق و دفعات گذشته لبنان و غزه مواجه خواهند بود.

وی تاکید کرد: حمله به سوریه یک معادله بسیط و تک مجهولی نیست. آمریکا و رژیم صهیونیستی به خوبی می‌دانند که این بار تحمل جنگی دیگر در منطقه چگونه محدوده‌ها را در هم خواهد نوردید و چه تبعاتی را به دنبال خواهد داشت. ما معتقدیم هنوز در آمریکا و کشورهای غربی عقلایی وجود دارند که جدی‌تر منافع ملی‌شان و مصالح عمومی‌شان را محاسبه و بعد تصمیم‌گیری کنند. بنابراین امکان بالقوه جنگ آری! اما عملیاتی شدن و بالقوه شدن این امکان را بسیار بعید می‌دانیم.

حمایت کامل از سوریه و لبنان

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در پاسخ به اینکه آیا حمایت مشخصی از لبنان در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی خواهد شد یا فقط حمایت شما در سطح حمایت معنوی خواهد بود؟ گفت: در مورد تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان و تهدیدات علیه سوریه، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت لبنان و سوریه به معنای کامل کلمه حضور دارد. ما در تبادل نظر مستمر با یکدیگر هستیم و هرگونه مساعدتی که مورد درخواست برادران‌مان باشد، از سوی جمهوری اسلامی ایران اجابت شدنی است.

الشامی: نشست اعراب و ‌ایران در دستور کار است

وزیر خارجه لبنان تاکید کرد که برگزاری نشست مشترک میان اعراب و جمهوری اسلامی‌ایران در دستور کار قرار دارد و قرار است هماهنگی لازم در‌این باره صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی الشامی‌وزیر خارجه لبنان پس از دیدار با منوچهر متکی همتای ‌ایرانی خود در تهران در رابطه با نتایج مذاکراتش با وی به خبرنگاران گفت:‌ این سفر تاکیدی بر روابط دوستانه است.

وی با بیان ‌اینکه در گفت‌وگو با وزیر خارجه‌ایران پیرامون زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مطالبی را مرور کردیم، گفت: ما از جمهوری اسلامی‌‌ایران به خاطر حمایت دائمی‌که از لبنان و مقابله با تجاوزات صهیونیست‌ها دارد‌، تشکر می‌کنیم.

وزیر خارجه لبنان افزود: ما همچنین حمایت معنوی‌ ایران از فلسطین را مورد تاکید قرار دادیم و معتقدیم ‌این حمایت می‌تواند در منطقه دلگرم کننده باشد.

الشامی‌ همچنین گفت: ما در‌این دیدار محورهای اصلی روابط را مطرح کردیم تا وارد گفت‌وگوی منطقه‌ای میان جهان عرب و‌ایران شویم.

وی افزود: نشست‌های مشترک اعراب و‌ایران مورد تاکید قرار گرفت و قرار شد هماهنگی لازم در‌این رابطه صورت بگیرد.

عکس: ایسنا