دنیای اقتصاد- باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در جمع گروهی از روزنامه‌نگاران در کاخ سفید از اعلام آمادگی واشنگتن برای گفت‌و‌گوهای هسته‌ای با ایران خبر داد؛ اوباما در عین حال مدعی شد که تحریم‌ها در حال تاثیرگذاری بر ایران هستند. سخنان اوباما در حالی بیان شده است که ایران از بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها سخن گفته است و در عین حال آمادگی خود را نیز برای انجام گفت‌و‌گو بیان کرده است.

در نشست با خبرنگاران اعلام شد
تمایل اوباما به گفت‌وگوی هسته‌ای ایران و آمریکا
تاکید چین بر تداوم تجارت با ایران و مخالفت روسیه با حمله نظامی به ایران
باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در نشست با تعدادی از خبرنگاران در کاخ سفید از پدیدار شدن آثار تحریم‌ها بر ایران سخن گفت و در عین حال از آمادگی واشنگتن برای گفت‌وگوی هسته‌ای با تهران سخن به میان آورد.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در نشستی با تعداد معدودی از خبرنگاران در کاخ سفید پس از آنکه مقامات آمریکایی برگزاری نشست با ایران را رد کردند، مدعی شد که تاثیرات فشار بین‌المللی علیه ایران آرام آرام آشکار می‌شود. وی در عین حال هشدار داد که تغییر محاسبات تهران «بسیار مشکل» است.
ابراز تمایل اوباما به گفت‌وگوی ایران و آمریکا بر سر مساله هسته‌ای در شرایطی اعلام شده است که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور هفته گذشته در اجلاس ایرانیان مقیم خارج کشور از آمادگی خود برای گفت‌وگوی مستقیم با اوباما سخن گفت. احمدی‌نژاد گفت که شهریور ماه به نیویورک می‌آیم و حاضرم آنجا مرد و مردانه با آقای اوباما رودررو گفت‌وگو کنم تا ببینیم برنامه چه کسی برای اداره جهان مناسب‌تر است. احمدی نژاد اواخر هفته نیز در سفر به همدان خواسته خود را تکرار کرد؛ اما رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به سخنان احمدی نژاد در عین حال که گفت‌وگوی مستقیم میان روسای جمهور دو کشور را رد کرد؛ اما بر تمایل آمریکا برای گفت‌وگوی هسته‌ای با ایران تاکید کرد. متعاقب این سخنان اوباما نیز در نشست با خبرنگاران سخنان مشابهی بر زبان آورد و از موثر بودن تحریم‌ها بر ایران سخن گفت.
اوباما طبق آنچه مجله آتلانتیک از این نشست منتشر کرده است، گفت که تحریم‌ها هنوز موفق به واداشتن ایران به تغییر سیاست نشده است. بنابر گزارش واشنگتن پست نیز اوباما گفت:‌ بسیار مهم است که یک سری گام‌های روشن که ما برای نشان دادن اینکه آنها تسلیحات هسته‌‌ای را دنبال نمی‌کنند کافی می‌دانیم در برابر ایران قرار دهیم.
اوباما ادامه داد:‌ آنها باید بدانند که به چه چیزی می‌توانند بله بگویند.
طبق این گزارش، اوباما این امکان را باز گذاشت که آمریکا معامله‌ای را بپذیرد که به ایران اجازه می‌دهد برنامه هسته‌‌ای غیرنظامی‌اش را مادامی حفظ کند که «اقداماتی اعتمادساز» برای نشان دادن اینکه به دنبال سلاح هسته‌‌ای نیست را اتخاذ می‌کند.
مخالفت روسیه با تهدید نظامی ایران
در این میان روسیه هم به تهدیداتی که اخیرا از سوی آمریکا علیه ایران ابراز شده است، واکنش نشان داد و خواستار حل مسالمت‌آمیز مساله هسته‌ای ایران شد.
به گزارش ایسنا، ویتالی چورکین نماینده‌ روسیه در سازمان ملل گفت که تلاش‌ها برای از سرگیری گفت‌وگوها با ایران درباره برنامه هسته‌‌ای و رسیدن به توافق تبادل سوخت هسته‌‌ای برای رآکتور تهران در حال انجام است. خبرگزاری کانادا گزارش داد: ویتالی چورکین، نماینده‌ روسیه در سازمان ملل گفت که «تبادلات سودمندی» در پایتخت‌ها در خصوص آغاز گفت‌وگوهای هسته‌‌ای میان شش قدرت بزرگ و ایران و در وین در خصوص پیشنهاد برزیل و ترکیه برای تبادل اورانیوم با غنای پایین ایران با میله‌های سوخت با غنای بالا که قابل استفاده در رآکتور تحقیقاتی هستند در حال انجام است. چورکین گفت که دو مسیر دیپلماتیک وجود دارد، از جمله تلاش‌ها برای ترتیب دادن مذاکرات جدید میان قدرت‌های کلیدی و ایران که از اکتبر 2009 تاکنون متوقف شده است و تلاش‌ها برای ترتیب دادن تبادل سوخت.
وی به خبرنگاران در نشستی خبری گفت که هر دو مسیر باید به راه‌حل دیپلماتیک و سیاسی منجر شود. چورکین اظهار کرد که مسکو معتقد است: مساله‌ هسته‌‌ای ایران باید به طریق دیپلماتیک و نه نظامی حل شود.
وی خاطرنشان کرد که وزارت امور خارجه‌ روسیه همچنین از ایده پیوستن برزیل و ترکیه به مذاکرات کارشناسی درباره‌ تبادل سوخت حمایت کرده است و ما با آنها در تماس نزدیک هستیم.
چورکین گفت: ما به همه‌ حمایت‌هایی که درباره این موضوع می‌توانیم دریافت کنیم، نیاز داریم و فکر می‌کنیم که فعالیت آنها بسیار سودمند بوده است.
تاکید چین بر ادامه تجارت با ایران
در این میان چین هم از ادامه روابط تجاری پکن با تهران حمایت و از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا انتقاد کرد.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد:
ژیانگ یو، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنج‌شنبه در اظهاراتی که در روزنامه «چاینا دیلی» منتشر شد، اعلام کرد: تجارت چین با ایران مناسبات تجاری عادی است و به منافع دیگر کشورها لطمه‌ای نخواهد زد.
وی افزود: چین به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل همواره قطعنامه‌های شورا را رعایت کرده است.
اظهارات وی در پاسخ به سخنان رابرت و اینهورن، مشاور امور منع گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه آمریکا بود که از چین خواسته بود در روابطش با ایران به تحریم‌ها علیه تهران پایبند باشد.

وزیر خارجه: درخواست و التماس مذاکره با آمریکا نداریم

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه با اشاره به درخواست اوباما برای همکاری با ایران در موضوع افغانستان گفت: ابتکار برگزاری نشست هفت کشور همسایه افغانستان در دستور کار قرار دارد و ‌اگر آمریکایی‌ها راست می‌گویند یا از این کار حمایت کنند یا اینکه برای این ابتکار مانع ایجاد نکنند. به گزارش ایسنا، منوچهر متکی افزود: این حرکت منطقه‌ای می‌تواند به امنیت افغانستان که امنیت ما نیز محسوب می‌شود، کمک کند. وی گفت: ما حرف‌های آمریکایی‌ها را رصد می‌کنیم، اما از حرف تا عمل فاصله است و هیچ‌کس جز آمریکا نمی‌تواند این فاصله را بردارد. متکی با اشاره به مساله مذاکره هسته‌ای ایران و غرب افزود: اگر آمریکا می‌خواهد واقع‌بینانه برخورد کند لقمه را دور ندهد؛ ما درخواست و التماس مذاکره نداریم و فعالیت‌های خودمان را انجام می‌دهیم. متکی با اشاره به نامه اوباما به رییس‌جمهور برزیل گفت: امروز در خبرها اوباما اشاره داشت که توافقنامه مربوط به حقوق هسته‌ای ایران را خواهد پذیرفت.وزیر امور خارجه کشورمان گفت: یکی از مشکلات کشورهای غربی این است که فکر می‌کنند شرایط جهان مانند شرایط400 سال پیش است. متاسفانه در چند وقت اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی تهدیدات تکراری دارند و در تلاشند که القا کنند بنا دارند کاری کنند.