نشست سران فارسی‌زبان در تهران

روسای جمهور فارسی‌زبان در تهران

اجلاس سه‌جانبه کشورهای فارسی‌زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان روز پنج‌شنبه در کاخ سعدآباد تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این اجلاس محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران، حامد کرزای، رییس‌جمهور افغانستان و امام علی رحمان رییس‌جمهور تاجیکستان حضور داشتند.

نخستین اجلاس سه‌جانبه‌ سران کشورهای فارسی‌زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان اوایل مرداد ۱۳۸۵ در دوشنبه پایتخت تاجیکستان و دومین اجلاس آن هفتم شهریورماه ۱۳۸۷ در حاشیه اجلاس شانگهای در چین و سومین اجلاس نوروزی آن در سال ۱۳۸۸ در مزارشریف افغانستان برگزار شد. البته سران سه کشور در عید نوروز امسال نیز در حاشیه مراسم ثبت آیین باستانی نوروز به عنوان میراث معنوی در یونسکو، در تهران با هم گفت‌وگو و رایزنی کردند.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران به عنوان میزبان جلسه در ابتدا سخنرانی کرد و به میهمانان شرکت‌کننده در این اجلاس خوشامد گفت.

احمدی‌نژاد گفت: توسعه همکاری‌ها بین ایران، تاجیکستان و افغانستان یک ضرورت برای بحث صلح و همکاری‌های سازنده در منطقه است و در واقع محور سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان، محور صلح، دوستی، برادری و همکاری‌های سازنده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه این جلسه، جلسه‌‌ای کاملا برادرانه است و در داخل یک خانواده بزرگ است، گفت: ما برادران گرد هم آمده‌ایم تا شرایط منطقه را بررسی کنیم و راهکارهای توسعه همکاری‌ها را بررسی و گسترش دهیم.

کرزای: گسترش روابط با ایران و تاجیکستان به نفع افغانستان است

حامد کرزای در نشست سه‌جانبه روسای‌جمهور کشورهای فارسی‌زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان به ایراد سخنرانی پرداخت و بر اهمیت گسترش روابط بین سه کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسنا حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان گفت: روابط تجاری بین افغانستان و تاجیکستان چندین برابر شده و روابط تجاری ایران و افغانستان خصوصا از ایران به افغانستان بیشتر از۵/۱ میلیارد دلار شده است.

وی ادامه داد: روابط سه کشور باید وسیع‌تر شود و این روابط باید در سطوح مختلف فرهنگی، آموزشی و تعلیم و تربیت نیز گسترش پیدا کند. افغانستان برای گسترش این روابط آماده است و به نفعش است که این روابط وسیع‌تر شود.

رییس‌جمهور افغانستان با تاکید بر اینکه این روابط باید در تمام عرصه‌ها گسترش پیدا کند، گفت: قرار است در پایان این اجلاس بیانیه مشترکی به تصویب برسد و کمیسیون مشترک سه‌جانبه‌ای برای پیگیری امور در ارتباط با سه کشور ایجاد شود.

کرزای ادامه داد: گسترش روابط اقتصادی، تجاری و ترانزیتی به نفع همه ما است.

تاکید رییس‌جمهور تاجیکستان بر کمک به افغانستان

امام علی رحمان، رییس‌جمهور تاجیکستان نیز عصر پنج‌شنبه در اجلاس سه‌جانبه‌ روسای‌جمهور کشورهای فارسی ‌زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان سخنرانی و تاکید کرد که کمیسیون مشترکی که بین سه کشور ایجاد شده فقط بر روی کاغذ نباشد و توافقات حاصله بین سه کشور از طریق این کمیسیون به صورت جدی پیگیری شود.

به گزارش ایسنا، امام علی رحمان با بیان اینکه ملاقات سران سه کشور فارسی‌زبان نتایج بسیار خوبی برای این سه کشور و منطقه دارد و همکاری‌هایی که صورت می‌گیرد به نفع همه است، گفت: این همکاری‌ها باعث می‌شود که مبادلات سه کشور در زمینه‌های مختلف و رفت و آمد شهروندان سه کشور نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در پنج سال اخیر روابط تاجیکستان و افغانستان ۲۰ برابر افزایش پیدا کرده و امیدواریم در پنج سال آینده بالاتر برود، گفت: ایران و تاجیکستان می‌توانند به افغانستان جهت افزایش امنیت در این کشور کمک کنند.

احمدی‌نژاد: میهمانان ناخوانده باید بیرون بروند

رییس‌جمهور ایران هم در نشست سه‌جانبه روسای جمهور کشورهای فارسی‌زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان گفت: سرنوشت سه کشور در زمینه‌های گوناگون به هم گره خورده است و آنهایی که از بیرون به ما فشار می‌آورند و میهمان ناخوانده هستند باید بیرون بروند. تجربه نشان داده است که آنها هیچ وقت به نفع ما کار نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد اظهار داشت: ایران، افغانستان و تاجیکستان علاوه بر وجه مشترک تاریخی و فرهنگی در سال‌های اخیر، یک وجه مشترک جدید نیز داشته‌اند. افغان‌ها خود را از زیر بار شوروی‌ها نجات دادند. ایران خود را از زیر بار غربی‌ها نجات داد و کشور تاجیکستان هم استقلال خود را به دست آورد، اما خیلی‌ها این امر را نمی‌پسندند. وقتی سه کشور قوی در منطقه باشد در واقع این امر مانع عملکرد مداخله‌جویانه بسیاری می‌شود. این سه کشور در سال‌های اخیر تولد جدیدی داشته‌اند و البته به نوعی نیز تحت فشار هستند. البته فشار بیشتر از همه بر افغانستان است؛ چرا که هم از داخل تحت فشار است و هم از بیرون.

رییس‌جمهور گفت: امنیت ما به هم گره خورده است. امروز ناامنی در افغانستان از لحاظ امنیتی و عاطفی ما را ناراحت می‌کند و همکاری‌های ما می‌تواند به ایجاد ثبات و امنیت کمک کند.

وی با بیان اینکه ما از اینکه دولت افغانستان محکم‌تر و باثبات‌تر شود استقبال می‌کنیم و این امر به نفع ما و منطقه است، گفت: این به نفع همه ما و منطقه است.

تشکیل کمیسیون مشترک

در پایان نشست سه جانبه روسای‌جمهور سه کشور فارسی‌زبان ایران، ‌تاجیکستان و افغانستان یادداشت تفاهم تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های سه جانبه میان وزرای خارجه ایران، افغانستان و تاجیکستان به امضا و تصویب رسید. همچنین بیانیه مشترک چهارمین اجلاس سران سه کشور فارسی‌زبان ایران، ‌تاجیکستان و افغانستان نیز به امضای روسای جمهور این سه کشور رسید.

در بیانیه مذکور سران سه کشور بر اجرایی نمودن توافقات پیشین شامل همکاری‌های حمل و نقل، ‌ترانزیت، توسعه تجارت و انرژی تاکید کردند. مبارزه مشترک با مواد مخدر، تروریسم و جنایات سازمان یافته از دیگر توافقات به عمل آمده در بیانیه تهران می‌باشد.

سران سه کشور فارسی زبان همچنین بر تاسیس سریع‌تر تلویزیون مشترک، ‌ارتقای سطح همکاری‌های فرهنگی و علمی و آموزشی فی‌مابین تاکید و حمایت به عمل آوردند.

امضاکنندگان بیانیه تهران همچنین بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای توسط تمامی کشورهای عضو پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) حمایت به عمل آورده و آن را از حقوق مسلم این کشور دانستند.

شایان ذکر است که روسای جمهور سه کشور توافق نمودند که پنجمین اجلاس سران در کابل برگزار شود. گفتنی است؛ همکاری‌های سه کشور فارسی‌زبان از سال ۱۳۸۵ آغاز گردید و تاکنون علاوه بر برگزاری چهار اجلاس سران شش اجلاس وزرای خارجه سه کشور نیز تشکیل شده است.