عملکرد غرب در حقوق بشر و دموکراسی غیرقابل دفاع است

وزیر خارجه با بیان اینکه امروز غرب نه در یک جایگاه تهاجمی بلکه باید از یک جایگاه تدافعی نسبت به چارچوب‌هایی که دیروز از آن سخن می‌گفت، قرار گیرد و از عملکردش دفاع کند، حوزه‌های عملکردی غرب از جمله حقوق بشر و دموکراسی را غیرقابل دفاع خواند. به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر متکی وزیر خارجه چهارشنبه طی سخنانی در نشست تخصصی «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» با اشاره به ۱۴ مردادماه سالروز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، گفت: القای اسلام هراسی از یک سو و اهانت‌های بی‌حد و مرز به مقدسات اسلامی از سوی دیگر و اتهام نقض حقوق بشر به صورت بسیار گسترده و انتساب همه مسائل و بحران‌هایی که خودشان بانی آنها بودند به کشورهای اسلامی و جهان اسلام، حلقه جدید اقداماتی است که در دو دهه گذشته شکل گرفت و سازماندهی شد.

متکی ادامه داد: در چنین فضایی به یاد می‌آوریم که چگونه در هالیوود و مراکز مطالعاتی‌شان به مدت چندین دهه طراحی کردند که یکی از راهکارهای برخورد با بلوک شرق، شوروی سابق و هم‌پیمانان آن بحث حقوق بشر است.

به گفته متکی برخورد با حقوق و مبانی اسلام و به نقد کشیدن آن که امروز به صورت سازمان‌یافته از سوی کشورهای غربی شاهدیم، برگرفته از الگویی بود که آنها در مقابله با بلوک شرق سابق و کمونیسم گمان می‌کردند که آنها را به نتیجه رسانده است. وزیر امور خارجه در توضیح بیشتر گفت: چرایی فروپاشی بلوک شرق اقداماتی از این دست برای خودشان ثبت و ضبط کردند، در حالی که در گذشته هر چه میدان فکری برای بررسی مبانی دیالکتیک و ماتریالیسم بیشتر باز می‌شد، کمتر اقبال به دنیای کمونیسم در بین اندیشمندان مطرح می‌شد؛ عکس اتفاقی که در این دوره جدید رخ داد. یعنی هر چند فرصت و زمینه برای بیان مبانی فکری، اعتقادی، آرمان‌ها و شعارهای اسلامی فراهم‌تر شد، گرایش به اسلام و شعارهای حیات بخش به ویژه در حوزه زندگی اجتماعی ملل جهان و حوزه‌های عدالت‌خواهی و نقد مکانیسم حاکم بر مناسبات بین‌المللی، طرفداران بیشتری پیدا کرد.

متکی افزود: اگر نگاهی به چاپ قرآن و کتب اسلامی در دو دهه گذشته‌ای که بیشترین هجمه‌های حساب شده علیه اسلام در غرب سازماندهی می‌شد بیندازیم، شاهدیم که گاهی کتبی که به معرفی اسلام، عرفان، مبانی، عقاید، اصول و تاریخ اسلام می‌پردازد، گاهی جزو ۱۰ کتاب پرتیراژ و اول منتشر شده در کشورهای غربی اعم از آمریکا و اروپاست که این نشانگر آن است که اصل تعارض و چالش وجود دارد، اما با دو محتوای کاملا متفاوت.

وی اضافه کرد: در این عرصه بر عکس آنچه که در گذشته توازن وحشت بین بلوک غرب و شرق و مسابقه تسلیحاتی بود و بالاخره در جنگ ستارگان به نقطه توقف و شروع مذاکرات سالت یک و دو برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای و سلاح‌های دیگر منجر شد، در این جا توپ و تانک نیست، اگر چه تهدیدات امنیتی است که مطرح می‌کنند، ولی دقیقا عرصه چالش دو رویکرد، منطق و نگاه در مقابل هم است. منطقی برگرفته از اسلام که منادی کرامت انسانی، برابری، عدالت،‌ رعایت حقوق انسان‌ها، توقف زورگویی و مشارکت همه ملت‌ها برای بررسی مشکلات جهانی شده امروز است و در سوی دیگر منطقی که بر یکجانبه‌گرایی پای می‌فشرد و عنوان می‌کند که این است و جز این نیست و به قول فلاسفه «این همانی» و آنچه ما می‌گوییم باید بشود.

متکی با ذکر این نکته که از ابتدا منطق‌شان همین بود، یادآور شد: اما امروز ترم‌ها و موضوعات، مفاهیم واقعی خودشان را پیدا می‌کند. امروز نمی‌توان تعریف، تبیین و مفهوم موضوعات را القا، اجبار و تحمیل کرد. امروز به برکت اینترنت، فناوری ارتباطات و پیشرفت در این عرصه، نه تنها دولت‌ها، تجمعات، انجمن‌ها، احزاب‌ و گروه‌ها بلکه این ظرفیت برای آحاد جامعه بشری فراهم شده که با یک وبلاگ شخصی خودشان، ایده‌ها و نظراتشان را مطرح کنند. ما امروز در یک بستر آماده اینگونه در عرصه جهانی سخن می‌گوییم و از مفاهیم واقعی موضوعات صحبت می‌کنیم.

غرب امروز باید در جایگاه تدافعی قرار گیرد

وزیر خارجه گفت:‌ امروز در بحث حقوق بشر دیگر سخن از این که غرب استاندارد دوگانه، گزینشی و سیاسی عمل می‌کند نیست و این ادبیات مربوط به دیروز است. امروز غرب نه در یک جایگاه تهاجمی بلکه از یک جایگاه تدافعی نسبت به همان چارچوب‌هایی که دیروز از آن سخن می‌گفت باید قرار گیرد و از عملکردش دفاع کند.

وی ادامه داد: امروز حوزه‌های عملکردی غرب مثل حقوق بشر و دموکراسی آنقدر غیرقابل دفاع است که آنها هیچ گریزی جز ورود به ایجاد فضای گرد و غباری برای خلط مبحث کردن در موضوعات ندارند.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر اجازه به یک کشور برای حمله به کشور دیگر، خاطرنشان کرد: نمایندگان کنگره کار دیگری ندارند و نمی‌توانند قانون درست و حسابی برای مسائل داخلی و گرفتاری‌های خودشان بنویسند و این مصوبات را تصویب می‌کنند. متکی با بیان اینکه نوع تصمیم سازی‌ها در دنیا از این نوع است، گفت: مجلس و کنگره کشوری مصوبه‌ای را تصویب می‌کند که به رژیم صهیونیستی در خاورمیانه مجوز بدهد، صرفنظر از اینکه این رژیم مدت‌هاست مرده است.

به باور وزیر خارجه همه اینها برای القائاتی است که نشانه‌هایی از حیات این رژیم را به دیگران منعکس کند والا سه سال پیش این رژیم در لبنان به انتحار خود اقدام کرد و شاهد پیکر نیمه جان آن در غزه بودیم. وی با اشاره به تهاجم جدید رژیم صهیونیستی به لبنان افزود: در این حرکت برای نخستین بار شاهد توازن تلفات بودیم و شورای امنیت به سرعت دست به کار شد که اقدامی انجام دهد. این از آن نوع کارهایی بود که در گذشته وقتی به این نقطه می‌رسیدند که اسرائیل از این به بعد ممکن است دچار مشکل شود، برای آن جلسات بین‌المللی می‌گذاشتند.