اسکورت ناوگان تجاری با نیروی دریایی ارتش

دنیای اقتصاد- نیروی دریایی ارتش همانند مقابله با دزدان دریایی در خلیج عدن با کشورهایی که بخواهند از ناوگان دریایی و تجاری‌ایران در چارچوب قطعنامه ۱۹۲۹ بازرسی کنند، برخورد خواهد کرد. عطاءالله صالحی‌، فرمانده ارتش جمهوری اسلامی‌دیروز برای بازدید از پیشرفت و نحوه بازسازی و ارتقای تجهیزات سفرهای دریایی دوربرد در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش حضور یافت. سرلشگر صالحی در حاشیه ‌این دیدار با بیان اینکه دشمن در قالب قطعنامه‌ای که ما آن را قبول نداریم، عنوان بازرسی از ناوگان دریایی و تجاری ایران را مطرح می‌کند، به خبرنگاران گفت: مطمئن باشید که ارتش در همه جا از ناوگان تجاری کشور حمایت می‌کند و در صورت تهدیدات احتمالی از طرف نیروهای بیگانه همان کاری را انجام می‌دهد که تاکنون در مقابله با دزدان دریایی سومالی در خلیج عدن انجام داده است.

بر اساس‌این گزارش، به موجب مفاد چهارمین قطعنامه تحریمی علیه‌ایران، به کشورها اجازه داده شده تا تمام کشتی‌های مشکوک به مقصد‌ایران را بازرسی کنند.‌این قطعنامه که به قطعنامه ۱۹۲۹ مشهور است، در تاریخ ۱۹ خرداد سال جاری در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید. صورت‌این قطعنامه در شرایطی صورت گرفت که پیش از آن،‌ایران، برزیل و ترکیه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری در تهران به توافقی برای تبادل سوخت هسته‌ای دست یافتند. به موجب بیانیه تهران،‌ایران مشروط به توافق با گروه وین (آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس اتمی) با انتقال ۱۲۰۰ کیلو گرم اورانیوم با غنای ۵/۳ درصد به ترکیه به عنوان امانت و دریافت ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد از گروه وین موافقت کرد؛ اما تنها یک روز پس از ‌این بیانیه، آمریکا پیش‌نویس چهارمین قطعنامه علیه‌ایران را به اعضای شورای امنیت ارائه کرد. اما تلاش‌های آمریکا علیه کشورمان متوقف نماند و پس از تصویب‌این پیش نویس در شورای امنیت، راسا تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه کشورمان تصویب کرده و به اجرا گذاشت. اتحادیه اروپا نیز چنین رویه‌ای را در پیش گرفت و تحریم‌های یک جانبه‌ای را علیه تهران وضع کرد. با وجود ‌این تحرکات دیپلماتیک، آمریکا و هم‌پیمانانش آن‌گونه که بارها اعلام کرده‌اند، گزینه نظامی علیه کشورمان را پیگیری می‌کنند. در همین چارچوب، دو روز پیش، دریادار مایک مولن، رییس ستاد مشترک آمریکا گفت:‌ ایالات متحده طرحی را برای حمله نظامی به‌ ایران آماده کرده است. به گزارش خبر آن لاین به نقل از سی. ان. ان، ‌این مقام نظامی آمریکا ابراز امیدواری کرد که آمریکا مجبور به استفاده از‌این گزینه نشود.

مولن اعتراف کرد که حمله نظامی به ‌ایران عواقبی غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت. وی همچنین مدعی شد: خطر‌ایران مسلح به سلاح اتمی نیز غیرقابل قبول است.‌ این ادعاها در حالی است که مقامات سیاسی و نظامی ‌ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ‌ایران تاکید کرده‌اند.به گفته مولن، گزینه حمله نظامی آمریکا به مراکز هسته‌ای ‌ایران، همواره مطرح بوده و در آینده نیز مطرح خواهد بود. رییس ستاد مشترک آمریکا همچنین ابراز امیدواری کرد که وضعیت به مرحله‌ای نرسد که اجرای چنین طرحی الزامی شود.

ایران طرح‌های دفاعی پشیمان‌کننده‌ای برای دشمن دارد

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح‌ایران؛ اما دیروز در تازه‌ترین اظهارات خود در پاسخ به ادعای دریادار مایک مولن مبنی بر طرح حمله نظامی ‌به ایران گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ‌ایران همواره آماده‌اند و برای دفاع از ملت بزرگ و میهن عزیز ایران طرح‌های دفاعی دشمن‌کوب و پشیمان‌کننده‌ای را آماده کرده‌اند.

به گزارش ایرنا‌، سردار سرتیپ احمد وحیدی دیروز قبل از عزیمت به عمان افزود: این نوع اظهارات در عین اینکه تداعی‌کننده ادبیات فاشیسم است و با ادعاهای آنان مبنی بر تغییر رویکرد، مذاکره و صلح‌طلبی مغایرت دارد، نشان از عجز و ناتوانی شان در برابر اراده مستحکم ملت ایران است.

وحیدی گفت: طراحی حمله به یک ملت و دولت مستقل و تهدید کشورها به حمله آن هم در هزاره سوم، نقض آشکار منشور ملل متحد است.

وی اضافه کرد: محکوم نکردن این اظهارات و اقدامات توسط شورای امنیت از یک ساختار ناکارآمد و غیرعادلانه حکایت می‌کند که در خدمت منافع نامشروع قدرت‌های جهانی است.

وحیدی خاطرنشان کرد: همین نگاه و ادبیات آمریکایی‌ها موجب شده است، رژیم صهیونیستی طی ۶۰ سال در قالب یک رژیم تمام عیار فاشیستی و تجاوزگر، امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی را به مخاطره بیندازد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنانش گفت: عمان از کشورهای دوست، برادر و همسایه ایران به شمار می‌رود و روابط دیرینه‌ای بین دولت‌ها و ملت‌های دو کشور برقرار است.

وحیدی که به دعوت رسمی‌ «بدربن سعود بن حارب البوسعیدی» وزیر مشاور در امور دفاعی عمان در صدر یک هیات دفاعی تهران را به مقصد مسقط ترک کرد، گفت: ایران و عمان در بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اشتراک نظر دارند و همین امر موجب توسعه و بسط مناسبات دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی شده است.

وی گفت: امروز منطقه در شرایطی حساس به سر می‌برد و ضرورت دارد که کشورهای منطقه با هوشیاری و مراقبت جدی، تحکیم ‌بخش صلح، ثبات و امنیت و آرامش در منطقه باشند.

پیش از ‌این، سردار یدالله جوانی‌، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌در واکنش به اظهارات مولن نیز گفته بود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ‌ایران سال‌ها است طرحی کوبنده و مقتدرانه برای پاسخ به هرگونه تجاوز احتمالی آمریکا و رژیم صهیونیستی تهیه کرده‌اند.

سردار جوانی‌، ادعای «مولن» رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا را مبنی بر‌این که کشورش برای حمله به‌ایران یک طرح آماده دارد، عملیات روانی دانسته و تاکید کرده بود: آمریکا و رژیم صهیونیستی جسارت حمله نظامی ‌به ‌ایران را ندارند. در گذشته همچنین ادعاهایی را با برگزاری رزمایش‌هایی مطرح می‌کردند. این گونه رفتارها بیشتر برای امتیازگیری و فشار برای جمهوری اسلامی ‌ایران در بحث مذاکرات هسته‌ای است.