گروه وین برای مذاکره سیگنال مثبت داد

وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه ایران در کنار سوریه و همه کشورهای منطقه ایستاده و آماده دفاع از خود در مقابل هرگونه جنگ افروزی است، هشدار داد که هرگونه جنگ احتمالی در منطقه از جانب رژیم اسرائیل یا طرف دیگر محدود نخواهد بود. وی همچنین از سیگنال‌های مثبت گروه وین برای مذاکره خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران یکشنبه شب در گفت وگو با شبکه‌العالم، با اشاره به تحرکات و تهدیدهای رژیم صهیونیستی ضد لبنان و سوریه‌، آن را نشانه نیت این رژیم برای آغاز جنگ‌هایی در منطقه دانست و هشدار داد که رژیم صهیونیستی و حامیانش در صورت آغاز چنین جنگی مرتکب اشتباهی بزرگ خواهند شد.

وی کنگره و مقامات آمریکا را به صدور قوانین و اتخاذ تصمیماتی متهم کرد که به بحرانی‌تر شدن اوضاع در نقاط مختلف جهان منجر شده و این کشور را به شدت منزوی کرده است.

خواب‌های پریشان غرب برای منطقه

متکی با اشاره به سخنان اخیر رییس‌جمهور ایران درباره تلاش برخی قدرت‌ها برای به راه انداختن جنگ در منطقه اظهار داشت‌: بازیگرانی در خارج از منطقه با همراهی مزدوران خود یعنی رژیم صهیونیستی همواره درصدد ایجاد تفرقه و بحران و تنش در منطقه ما هستند.

وی با اشاره به اهداف جنگ افروزان تصریح کرد: برخی از جنگ‌ها و نزاع‌ها که بر منطقه ما تحمیل شده است، جنگ‌هایی بوده که از آنها اهدافی اقتصادی دنبال می‌شود.

متکی افزود: هنگامی‌که آنها صدام، دیکتاتور معدوم عراق را ترغیب کردند جنگی علیه ایران و پس از آن علیه کویت به راه اندازد، بازیگران خارج از منطقه به دنبال بهره‌برداری و تجارت جنگ‌ها بودند.

وزیر خارجه ایران با اشاره به خوی سوداگری استعمار گفت: قدرت‌های فرصت طلب همواره هنگامی ‌که جنگ متوقف می‌شود در تکاپو می‌افتند تا از فرآیند بازسازی بهره ببرند. وی خاطرنشان کرد:گاهی بحران‌های دیگری مانند بحران اقتصادی موجب می‌شود که آنها با ایجاد جنگ آن بحران‌ها را حل کنند.

متکی گفت: آنان در چنین شرایطی در اقدامی‌غیرانسانی تلاش می‌کنند تولید را از عرصه کالا و تجارت معمول به سوی تسلیحات سوق دهند.

وزیر خارجه ایران افزود: سناریویی که اخیرا گوشه‌ها و پرده‌هایی از آن از سوی جمهوری اسلامی‌فاش شد، اشاره به خواب‌های پریشانی دارد که برای منطقه از سوی غرب طراحی شده است. ما این حرکت را از حدود یک سال قبل در قالب تهدیدهای رژیم صهیونیستی به لبنان، غزه و سوریه شاهد بودیم.

وی خاطر‌نشان کرد: در سفری که رییس‌جمهوری اسلامی‌ایران به سوریه داشتند و جلسه مشترکی را «بشار اسد» رییس‌جمهوری سوریه و «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در دمشق برگزار کردند، یکی از موضوعات این جلسه بررسی مباحث مربوط به تهدیدات مطرح در منطقه و اعلام مواضع مشترک و تاکید بر همبستگی در منطقه بود.

پیش‌بینی برگزاری نشست گروه وین درآینده نزدیک

متکی گفت: به نظر می‌رسد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ درصدد برگزاری نشست گروه وین برمبنای نامه ایران درباره تبادل سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران است.

وی با تاکید بر اینکه ایران در قبال مسوولیت‌های خود پاسخگو و متعهد است، روند موضوع هسته‌ای ایران را تا صدور بیانیه تهران درباره تبادل سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران تشریح کرد.

متکی به نامه ایران خطاب به «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس مبنی بر آمادگی تهران برای شرکت در نشست با اعضای گروه وین‌، تصریح کرد: آقای آمانو این نامه را در اختیار اعضای گروه وین قرار داده و به نظر می‌رسد در صدد برگزاری نشست این گروه است.

وی مبنای این نامه را «بیانیه تهران» اعلام کرد و گفت که هدف ایران از ورود به مذاکره با گروه وین تعیین و تصویب جزییات تبادل سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است.

وزیر خارجه ایران اظهار داشت: ما فکر می‌کنیم حضور ترکیه و برزیل در نشست گروه وین مناسب است و از این امر در صورت علاقه‌مندی طرف‌های دیگر استقبال کردیم.

متکی بیانیه تهران را که میان سه کشور ایران‌، برزیل و ترکیه امضا شده است، فرمولی خوب برای اعتماد‌سازی همه جانبه و چارچوبی درست برای تبادل سوخت خواند و افزود: بیانیه تهران دارای یک رویکرد سازنده و مبتنی بر همکاری شکل گرفت، اما متاسفانه طرف‌های مقابل مسیر نادرستی را طی کردند و به جای آنکه به حسن نیت و گام اعتماد‌ساز ایران پاسخ مثبت دهند، به سوی قطعنامه حرکت کردند و تجربه شکست خورده خود را تکرار کردند.

وی درعین حال خاطرنشان کرد: به‌رغم حرکتی که آنها انجام دادند ما اعلام کردیم این بیانیه به قوت خود باقی و روی میز است و می‌شود به راهی که آغاز شده‌،ادامه دهیم.

سیگنال مثبت گروه وین برای مذاکره

متکی با اشاره به اظهار نظر روسیه، آمریکا و فرانسه (‌اعضای گروه وین) و استقبال این کشورها از برگزاری مذاکرات پس از نشست استانبول و ارائه نامه ایران به آژانس‌، گفت: بعد از اجلاس اخیر وزیران خارجه ایران، ترکیه و برزیل در استانبول و پاسخ تهران به آقای آمانو، نوعی آمادگی اظهار می‌شود، چیزی که در یک ماه و نیم گذشته کمتر بیان شده بود.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: می‌توان این روند را به عنوان سیگنال مثبت برای بیان اراده سیاسی گروه وین ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه غرب با رفتن به سوی قطعنامه پس از صدور بیانیه تهران، مرتکب اشتباه شد، تصریح کرد: آنها با این اقدام هم اکنون پاسخی برای افکار عمومی‌جهان در زمینه توجیه رفتار خود ندارند.

متکی اظهار داشت: آنها اعلام کردند هدفشان از صدور قطعنامه این است که تهران پای میز مذاکره بیاید، در حالی که در عمل آنها ترکیه و برزیل را از پشت میز مذاکره برای رای دادن به قطعنامه تحریم فراخواندند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به کاربرد پزشکی رآکتور تحقیقاتی تهران و ارائه خدمات به صدها هزار نفر گفت: ما ناچار به تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران هستیم و این سوخت یا باید توسط خودمان تولید یا خریداری شود یا مبادله کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در نشست سه جانبه استانبول هیچ بحثی درباره غنی‌سازی ۲۰ درصد ایران برای تامین سوخت رآکتور تهران صورت نگرفته است، افزود: بحث غنی‌سازی ۲۰ درصد اساسا هیچ ارتباطی به نشست سه جانبه ایران، برزیل و ترکیه ندارد و ما این نشست را در راستای تسهیل برای تبادل سوخت سه‌ونیم درصد و تحویل سوخت هسته‌ای رآکتور تهران انجام دادیم.

آمادگی ایران برای گفت‌وگو

متکی همچنین گفت: قرار است درباره جزئیات تبادل سوخت با گروه وین مذاکره کنیم و این آمادگی را داریم که با وساطت مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌این نشست آغاز و در آنجا مباحث مربوطه مطرح شود.

وزیر خارجه اظهار داشت: بند نهم بیانیه تهران به مذاکرات ۱+۵ اشاره دارد، از این رو هنگامی ‌که این بیانیه مطرح شد انتظار این بود که گروه وین به صورت متقابل وارد گفت‌وگو شود و می‌توانست در آن فضا مذاکرات ۱+۵ شکل بگیرد.

وی گفت: متاسفانه حرکت آنها به سوی قطعنامه موجب شد که مذاکرات ۱+۵ به سپتامبر موکول شود وهم اینکه از سوی ایران پیشنهاد جدیدی مطرح شد تحت عنوان اینکه مذاکرات ۱+۵ باید با ساختار جدیدی شکل بگیرد.

متکی افزود: براین اساس ما کشورهای جدیدی معرفی کردیم و با آنها درحال رایزنی هستیم تا این کشورها در مذاکرات ۱+۵ حضور داشته باشند. وی تصریح کرد: مذاکرات ۱+۵ جدای از مذاکرات گروه وین است، بنابراین در گروه وین صرفا بحث تبادل سوخت مطرح است.

بحران در کلوپ قدرت

به گزارش خبرگزاری فارس، متکی همچنین دیروز در همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور گفت: امروز جهان گرفتار زمامدارانی است که هرگز خود را مقابل کارهایی که انجام می‌دهند پاسخگو نمی‌دانند؛ اما ملل دنیا شاهد آن هستند که خود آنها سیاستمداران قبلی را به دلیل انجام کارهای غلط به دادگاه کشیده و محاکمه می‌کنند.

متکی افزود: ملت ایران در تاریخ طولانی خود نشان داده چگونه می‌تواند در فراز و فرودها، خود و راهکارها را مدیریت کند و روسیاهی برای کسانی می‌ماند که ناعادلانه تصمیم‌سازی کرده و می‌کند.

وی افزود: امروز کلوپ‌های قدرت با بحران مواجهند و کسانی که تا دیروز تصور می‌کردند پشت در بسته تصمیم می‌گیرند و تصمیمات خود را به هر شیوه عملیاتی می‌کردند و کسی رفتار آنها را ارزیابی نمی‌کرد در فضای امروز نمی‌توانند این وضعیت را تداوم دهند. امروز هر جا سیاست آنها با شکست مواجه شده به خاطر کمبود بودجه و قدرت نظامی یا تصمیم‌سازی نبوده بلکه در منطق کم آورده‌اند.

متکی گفت: ملت بزرگ ایران در سرزمین پهناور خود و نمایندگانش در اقصی نقاط جهان مفتخر به تبعیت از منطقی هستند که آنها را در همه ادوار تاریخ سربلند و سرفراز و پیروز کرده و زین‌پس نیز چنین خواهد کرد.