ایران 13میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی منتشر می‌کند

وزیر اقتصاد در پنجمین اجلاس هیات عامل بانک توسعه اسلامی‌در شهر باکو جمهوری آذربایجان اعلام کرد: ایران اجازه قانونی انتشار ۱۳میلیارد یورو اوراق مشارکت خارجی دارد که می‌تواند مورد توجه بانک توسعه اسلامی، بانک‌ها و نهادهای مالی کشورهای اسلامی‌قرار گیرد. به گزارش ایسنا‌، شمس‌الدین حسینی با اشاره به بحران مالی غرب گفت: بحران اقتصادی و مالی فراگیر جهان که از اواخر سال ۲۰۰۷ آغاز شد، همچنان برطرف نشده و هنوز آثار و عواقب آن پابرجا است. نماینده ایران در هیات عامل بانک توسعه اسلامی‌در ادامه به آثار بحران مالی غرب بر اقتصاد جهان پرداخت و گفت: اگرچه بحران از بخش‌های مالی آغاز شد، اما منجر به ورشکستگی شرکت‌ها، افزایش نرخ بیکاری و در نهایت ایجاد تنش اجتماعی و مشکلات جوامع انسانی شد.

حسینی گفت: گسترش بحران به سبب این است که روند جهانی‌سازی، کشورها را در اموری چون تجارت (از جمله کالا و خدمات، گردشگری)، تامین مالی (شامل قابلیت دسترسی و نیز هزینه اعتبارات) و نیروی کار (تقاضای مستقیم و غیرمستقیم برای کار و انتقال وجوه) بیش از پیش به یکدیگر وابسته کرده است.

وی گفت: بحران‌های اثرگذار بر سیستم‌های اقتصادی و مالی یک یا گروهی از کشورها می‌تواند اثر مخربی برای سایر کشورها به همراه داشته باشد. به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، کاهش ۲/۳ درصدی رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته منجر به منفی شدن میانگین رشد اقتصادی در جهان و ثبت رشد منفی ۶/۰ درصدی در سال ۲۰۰۹ شد. حسینی در بخش دیگری از سخن خود ماهیت ربوی، مقررات‌زدایی افراطی در نظام مالی بین‌المللی، انتشار اوراق مالی بدون پشتوانه دارایی‌های واقعی و فقدان شفافیت لازم در نظام نظارتی مالی از دلایل عمده بروز این بحران دانست و بر ضرورت باز تعریف الگوها و روش‌های مالی و مبادلات بین‌المللی در زمان جاری بیش از هر زمان دیگری تاکید کرد. وزیر اقتصاد در ادامه پیشنهاد جمهوری اسلامی‌ایران را در مورد طراحی مجدد نظام و مقررات مالی و کاهش اثرات منفی بحران به هیات عامل ارائه کرد. حسینی تصریح کرد: بانک توسعه اسلامی‌یک نمونه موفق است؛ اما سهم کمی‌از بازار کشورهای اسلامی‌ که ۲۲ درصد جمعیت جهان، ۹ درصد GDP و ۱۰ درصد صادرات جهانی را تشکیل می‌دهد، به خود اختصاص داده است. وی گفت: با توجه به توانمندی و تجربه موفق الگوهای اسلامی، باید از این فرصت جهت معرفی بانکداری و مالیه اسلامی‌ به عنوان یک مدل موفق جهانی استفاده شود.

حسینی در ادامه یادآور شد: همکاری بازارهای بورس کشورهای اسلامی، به کارگیری تجربیات متقابل، تسهیل جریان سرمایه و همکاری‌های سیستم بانکی کشورهای اسلامی ‌برپایه عقود اسلامی ‌می‌تواند هم‌افزایی مالی کشورهای عضو را ارتقا دهد. وزیر اقتصاد حمایت متقابل کشورهای اسلامی ‌و همچنین بانک توسعه اسلامی ‌از گسترش کاربرد ابزارهای مالی اسلامی‌را مورد تاکید قرار داد و افزود: جمهوری اسلامی‌ایران پس از دو دهه تجربه موفق انتشار ۲۴ میلیارد دلاری اوراق مشارکت به پول ملی، از سال گذشته انتشار اوراق مشارکت ارزی را آغاز کرده است.

وزیر اقتصاد در عین حال خاطرنشان کرد: ایران تا کنون ۵۰۰ میلیون یورو از این اوراق را عرضه و به فروش رسانده است و اجازه قانونی انتشار ۱۳ میلیارد یورو را نیز دارد که می‌تواند مورد توجه بانک توسعه اسلامی، بانک‌ها و نهادهای مالی کشورهای عضو قرار گیرد.