تحلیل سران قوا از استقلال قضایی

عکس: خبرگزاری مهر، رئوف محسنی همایش قضایی با حضور سران قوا

آیت‌ا... لاریجانی: در برخورد با مفاسد اقتصادی جدی هستیم

احمدی‌نژاد: نیازمند مجریان قانونمند هستیم

علی لاریجانی: مزه‌ استقلال قوه‌قضائیه هنوز چشیده نشده است

روز گذشته همایش سراسری قوه‌قضائیه با حضور رییس قوه‌قضائیه، رییس‌جمهور، رییس مجلس و سایر مسوولان قضایی برگزارشد. در این همایش که در محل مجموعه فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، رییس قوه‌قضائیه با تاکید بر اینکه قوه‌قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی و اجتماعی قاطع است، اظهار کرد: اگر قوه‌قضائیه سد این باب نشود، این فساد به همه کشور سرایت می‌کند، از سوی دیگر وقتی مشاهده می‌شود که کسانی میلیاردی سوءاستفاده می‌کنند و کسی نظارت و برخورد نمی‌کند، پایین‌دستی‌ها نیز ممکن است این کار را انجام دهند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی همچنین با تاکید بر اینکه ما در انجام وظایف خود کوتاهی نکرده و نمی‌کنیم، گفت: با کارها و اقدامات متعدد قضایی مواردی را یافته‌ایم و بر حسب قانون تا این زمان اسم کسی را اعلام نکرده‌ایم‌؛ اما قوه‌قضائیه عزم جدی دارد و پیگیر این موضوعات است. پرونده‌های متعددی نیز مطرح است، البته متاسفانه مقاومت‌هایی نیز وجود دارد. یکی از بزرگان به بنده فرمود که به خاطر مصالح، قدری ملاحظه کنیم که من گفتم این امر به نفع کل نظام است و اگر تنها هم شوم این راه را می‌روم.

رییس قوه‌قضائیه با اشاره به برنامه پنجم اجرایی کشور یادآور شد که قوه‌قضائیه در این برنامه بخشی را به خود اختصاص می‌دهد و ما تلاش گسترده‌ای برای تدوین آن کرده و آن را به دولت ارسال کردیم. متاسفانه آن طور که باید و شاید تلقی نشد و به صورت زمینه‌ای در کنار برنامه پنجم به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

وی اظهار امیدواری کرد که در مجلس شورای اسلامی به طور وافی آنچه که قوه‌قضائیه تدوین کرده، در برنامه درج شود و افزود: این استقبال برخلاف توقع ما بود و امیدواریم در مجلس به خوبی به این امر توجه شود. آملی لاریجانی برنامه پنج ساله سوم قوه‌قضائیه را مورد اشاره قرار داد و گفت: برخی آمارهایی که در آن ذکر شده بود، فراتر از آن چیزی بود که در توان قوه‌قضائیه بود. دستگاه قضایی در رابطه با این برنامه مشغول به کار است و امیدواریم به زودی ابلاغ شود.

احمدی‌نژاد: نیازمند مجریان قانونمند هستیم

به گزارش پایگاه خبری داد ایران، محمود احمدی‌نژاد هم در این همایش بابیان اینکه عدالت مهم‌ترین موضوع حاکمیت‌ها است، تصریح کرد: موضوع اصلی قضاوت عدالت و موضوع اصلی حاکمیت عدالت است و اگر عدالت را از موضوع حکومت برداریم، چیزی از حکومت باقی‌نمی‌ماند. رییس‌جمهور افزود: در روابط بین مجریان با مردم هم نیازمند یک قدرت و دست قوی حاکم برای اجرای عدالت هستیم تا هم در اجرا هم در نظارت برای تامین عدالت تلاش کند. وی ادامه داد: آبادانی که در نتیجه اجرای یک حکم عادلانه، در اندیشه و روح افراد جامعه ایجاد می‌شود با صد سال آبادانی ظاهری برابری می‌کند. وی افزود: بخشی از عدالت توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها است؛ اما بخش مهم‌تر از آن تنظیم عدالت و برخورد با دست‌اندازی‌ها است. احمدی‌نژاد در ادامه همچنین وجود قانون ناقص را بر اجرای یکسان قانون کامل ارجح دانست و افزود: اگر قانون ناقص داشته باشیم؛ اما برای همه به صورت یکسان اجرا شود، بهتر از قانون کاملی است که برای همه اجرا نشود. همه کارگزاران و قوا باید پاک باشند؛ اما در بین همه ‌آنها قوه‌قضائیه باید پاک‌تر و پاک‌تر باشد.

رییس مجلس: مزه‌ استقلال قوه‌قضائیه هنوز چشیده نشده است

در همین حال در این همایش رییس مجلس شورای اسلامی گفت: قوه‌قضائیه در این برهه برای اصلاحات عمیق در درون خود و آماده شدن برای یک قوه آراسته و مستقل به قانون پنج‌ساله مدون نیاز دارد.

علی لاریجانی در این همایش به موضوع قضا در ایران اشاره کرد و با بیان اینکه من چالش بیرونی دستگاه قضایی را مهم‌تر از چالش درونی آن می‌دانم، تاکید کرد: هنوز مزه استقلال قوه‌قضائیه چشیده نشده؛ چنانکه اگر قوه‌قضائیه مسوولی را به دادگاه می‌خواند او با افتخار در دادگاه حضور یابد نه اینکه به هزار وسیله تشبث یابد تا از زیر بار دادگاه فرار کند. اگر قوه‌قضائیه مستقل می‌خواهیم باید این موضوع در جامعه فرهنگ شود.

به گزارش ایسنا، لاریجانی با بیان اینکه قوه‌قضائیه از درون نیز مشکلاتی دارد، خاطرنشان کرد: مسیری که قوه‌قضائیه برای دمیدن روحیه استقلال در آن پیش گرفته مسیر درستی است و همان‌گونه که امام (ره) و رهبر معظم انقلاب نیز تاکید داشتند، رییس قوه‌قضائیه نیز مصمم است که در این زمینه زمان از دست نرود. اگر عدلیه درست شد و عدالت تحقق یافت، نابسامانی در بقیه بخش‌ها جبران می‌شود.

رییس مجلس‌، با بیان اینکه باید از استقلال قوه‌قضائیه به عنوان دستاوردی بی‌نظیر صیانت شود، به کلام امیرالمومنین(ع) اشاره کرد و گفت: اگر دشمن خارجی داریم و می‌خواهیم او را مایوس کنیم، باید حق را در کشور اجرا کنیم تا پیوندها در داخل مستحکم شود. وی ادامه داد: دخالت قدرت در قوه‌قضائیه همه خدمات قوه‌قضائیه را از بین خواهد برد. لاریجانی، آزادی را محلی برای شکل‌گیری مشارکت‌های عمومی دانست و افزود: دولت نمی‌تواند مقرراتی بگذارد که حقوق مردم را محدود کند. قوه‌قضائیه باید از این حقوق صیانت کند.

محسنی اژه‌ای: تعریف روشنی از جرایم سازمان‌یافته نداریم

دادستان کل کشور نیز طی سخنانی در همایش سراسری قوه‌قضائیه به ارائه ۱۲ پیشنهاد برای ارتقای امنیت عمومی و مقابله با جرایم سازمان‌یافته که از سوی کمیسیونی تنظیم شده است، پرداخت.

به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای پیش از ارائه گزارش کمیسیون بررسی ارتقای امنیت عمومی و مقابله با جرایم سازمان‌یافته گفت: جریان‌های سازمان‌یافته و مخل امنیت همواره از دغدغه‌های جدی مسوولان نظام بوده و امروز هم یکی از دغدغه‌های اصلی ریاست قوه‌قضائیه است. این جرایم خاص معمولا با انگیزه منفعت‌طلبی یا انگیزه‌های سیاسی برای کسب قدرت صورت می‌گیرد؛ اما الزاما برای این دو نیست. دادستان کل کشور اظهار کرد: عناصر اصلی جریان‌های سازمان‌ یافته و خطرناک سعی می‌کنند از حقوقدانان و وکلای مجرب استفاده کنند و با استفاده از خلأها و برداشت‌های متفاوت از قانون، راه فرار از عدالت را بیابند تا اگر هم دستگیر شدند، تبرئه شوند. وی گفت: تعریف روشنی از جرایم سازمان‌یافته نداریم؛ بنابراین اولین پیشنهاد کمیسیون این است که تعریفی جامع و کامل از جرایم سازمان‌یافته ملی و فراملی ارائه شود.

محسنی اژه‌ای ایجاد بانک اطلاعاتی و تهیه شناسنامه قضایی مجرمان حرفه‌ای را از دیگر پیشنهادهای کمیسیون دانست. دادستان کل کشورآموزش نیروهای کارآزموده، سالم و آشنا با روش ارتکاب جرم از سوی مرتکبین جرایم سازمان‌یافته را از دیگر پیشنهادهای این کمیسیون دانست و تاکید کرد: پیشنهاد دیگر ما این است که درباره این مجرمان مجازات‌های بازدارنده اعمال شود. وی، یکی دیگر از پیشنهادهای کمیسیون را ضرورت تفکیک و طبقه‌بندی محل نگهداری مجرمان خطرناک از سایر مجرمان برشمرد و با تاکید بر لزوم صیانت و حمایت از نیروهای مقابله‌کننده و عمل‌کننده به ضرورت تشکیل ستادی مرکزی برای هماهنگی دستگاه‌های مقابله‌کننده جرایم سازمان‌یافته اشاره کرد و افزود: لازم است ستادی برای آنکه هماهنگی دستگاه‌های عمل‌کننده را تمشیت کند، ایجاد شود. پیشنهاد ما این است که فعلا این ستاد به ریاست دادستانی کل کشور ایجاد شود و در جهت سیاست‌گذاری پیشنهادهایی را ارائه دهد تا اقدامات اجرایی صورت گیرد.

عکس: ایرنا