مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا تحریم‌های یکجانبه درباره ایران را به تصویب رساندند

دنیای اقتصاد- تصویب لایحه تحریم بخش‌های انرژی و اقتصادی ایران در کنگره آمریکا، واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در پی داشته است. مقامات روسیه نیز اعلام کرده‌اند که از این تحریم‌های یکجانبه حمایت نخواهند کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اینترنتی الجزیره، مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه لایحه تحریم‌های یکجانبه علیه بخش انرژی و اقتصاد ایران را با ۴۰۸ رای موافق در برابر ۸ رای مخالف به تصویب رساند. همچنین این لایحه برای تبدیل شدن به قانون باید به امضای باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا برسد. بر اساس این گزارش، پیش از این سنای آمریکا طرح تشدید تحریم علیه ایران را با ۹۹ رای موافق به تصویب رسانده بود. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، با وجود تاکید تمامی کارشناسان و ناظران مستقل و حتی غربی بر بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها علیه ایران، تحریم‌های جدید آمریکا با هدف تلاش برای قطع دسترسی ایران به واردات محصولات نفت پالایش شده همچون بنزین و سوخت هواپیما و همچنین قطع دستیابی تهران به سیستم بانکداری بین‌المللی تصویب شد، تا نشان‌دهنده سماجت واشنگتن برای کوبیدن بیهوده بر طبل تحریم‌ها باشد. هری رید، رهبر اکثریت دموکراتیک سنای ‌آمریکا با اشاره به این لایحه گفت: هدف ما این است که ایران را در جایی هدف قرار دهیم که بیشترین آسیب را به دولت این کشور می‌زند.این لایحه دسترسی شرکت‌هایی که برای ایران محصولات نفت پالایش شده تامین می‌کند را به بازارهای آمریکا قطع می‌کند. علاوه بر آ‌ن شرکت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، از جمله شرکت‌های غیرآمریکایی که برای ایران

خدمات مالی - بیمه یا کشتیرانی فراهم می‌کنند. همچنین می‌تواند بانک‌های غیرآمریکایی را که با برخی عناصر خاص ایرانی که در فهرست سیا قرار دارند از سیستم مالی آمریکا حذف کند. لایحه تحریم‌های کنگره آمریکا علاوه بر آن به ایالات و دولت‌های محلی آمریکا اجازه می‌دهد که سرمایه‌گذاری خود را از شرکت‌های خارجی که در بخش انرژی ایران فعالیت دارند، ‌خارج کنند و تحریم‌های تجاری موجود آ‌مریکا علیه کالاهای ایرانی را با کاهش تعداد محصولاتی که از تحریم مستثنی قرار داده شده‌اند، تشدید خواهد کرد. به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، بر اساس این مصوبه هر شرکتی که از طریق فروش فرآورده‌های نفتی پالایش شده به ایران عوایدی معادل یک میلیون دلار یا بیشتر کسب کند یا در طول یک سال به تدریج به تامین این فرآورده‌ها به ارزش بیش از ۵ میلیون دلار به ایران مبادرت ورزد، مشمول تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد. چنین شرکت‌هایی اجازه فعالیت در بخش‌های مالی، بانکی یا بازارهای سهام آمریکا را نخواهند داشت. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه از این اقدام کنگره استقبال کرد و در بیانیه‌ای گفت که وی و باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا از تصویب لایحه‌ای که روز پنج‌شنبه برای «تشدید تحریم‌ها علیه ایران» تصویب شد، استقبال می‌کنند. قانونگذاران آمریکا میزان جریمه نقدی اشخاصی را که تحریم ایران را نقض کنند از ۱۰ هزار دلار به یک میلیون دلار و مجازات حبس برای چنین اقدامی را هم از حداکثر ۱۰ سال به حداکثر ۲۰ سال افزایش داده‌اند. کنگره آمریکا دولت باراک اوباما را موظف کرده است که ظرف ۹۰ روز پس از امضای این مصوبه، گزارشی را درباره روابط تجاری و نفتی ایران با کشورهای گروه ۲۰ که شامل کشورهای توسعه یافته ای مثل کانادا و بریتانیا و نیز کشورهای در حال توسعه مهم از جمله برزیل و هند است به کنگره ارائه کند.

خودزنی اقتصادی

تصویب تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان، واکنش نمایندگان مجلس از جمله علاءالدین بروجردی‌، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در پی داشته است. وی با بیان این که آمریکا برای اعمال فشار به ایران تیغ کندی در اختیار دارد، تاکید کرد: اقدام آمریکا، برای تحریم علیه ایران در واقع تحریم شرکت‌های خودشان است. بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا،تاکید کرد:‌ عملا کنگره آمریکا با این گونه اقدامات، تحریم علیه شرکت‌های آمریکایی وضع می‌کند و اگر امروز از شرکت‌های آمریکایی نظرخواهی انجام شود، آنها به شدت از این اقدام ناراحتند و به دولت آمریکا اعتراض دارند. رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس اظهارکرد: اقدام آمریکا در زمینه تصویب تحریم‌هایی علیه ایران نوعی خودزنی اقتصادی است و به گونه‌ای نیست که سودی برای آمریکا داشته باشد. غلامرضا کرمی‌، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا گفت: این تحریم‌ها نه تنها خللی به پیشرفت هسته‌ای ایران وارد نمی‌کند، بلکه دشمنان هر روز شاهد موفقیت‌های چشمگیر دانشمندان هسته‌ای ایران هستند.اسماعیل کوثری‌، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز تصمیم کنگره آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را همانند تصمیمات خصمانه گذشته واشنگتن بی‌اثر دانست‌. کوثری در گفت‌‌و‌گو با ایرنا اظهار کرد: تاکنون بیش از همه‌، آمریکایی‌ها ایران را تحریم کرده و بازهم خود آنان بیشتر به بی‌اثر بودن این گونه اقدامات پی‌برده‌اند‌. روسیه هم اعلام کرد از تحریم‎های یکجانبه علیه ایران حمایت نمی‌کند. ولادیمیر چیژوف، نماینده روسیه در اتحادیه اروپا با انتقاد از اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اروپا علیه ایران، درباره به خطر افتادن منافع تجاری مسکو هشدار داد و گفت: مسکو از این تحریم‌ها حمایت نمی‌کند. به گزارش ایسنا، ولادیمیر چیژوف، نماینده روسیه در اتحادیه اروپا روز جمعه گفت: ما از این تحریم‌ها حمایت نمی‌کنیم. معتقدیم که این تحریم‌ها از نظر تاکتیکی و محتوایی کاملا اشتباه است.

ایران شرایط گفت‌وگو را اعلام می‌کند

رییس‌جمهور از اعلام شرایط گفت‌وگو با غرب و ۱ + ۵ در موضوع هسته‌ای کشورمان طی هفته جاری خبر داد. به گزارش (ایسنا) محمود احمدی‌نژاد پنج‌شنبه گذشته در گردهمایی ائمه جماعات و فعالان مساجد در آستانه ایام اعتکاف، با اعلام این خبر و با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی درخصوص صدور قطعنامه چهارم علیه کشورمان و خواست آنها برای گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ۷۰ سال پیش کارهایی می‌کردند که فکر می‌کنند امروز هم جواب می‌دهد؛ قطعنامه صادر می‌کنند. بسیارخوب گفت‌وگو می‌کنیم، اما طوری گفت‌وگو می‌کنیم که پشیمان شوید که دیگر از این غلط‌ها نکنید. وی با یادآوری این نکته که «آنها (غرب) سه قطعنامه داده بودند و این بار مانده بودند که چه بکنند و چگونه از زیر بار این قطعنامه‌ها خارج شوند، شیطان آنها را به سمت صدور قطعنامه چهارم هدایت کرد»، ادامه داد: کجای این مساله به معنای ضعف ماست. این‌ها همه نشانه‌ توانایی‌های ملت ایران است. آنها فکر می‌کنند با بلند کردن چماق ما به آنها امتیاز می‌دهیم. ملت ایران بزرگتر از شما را منزوی می‌کند.