تحریم‌ها اقتصاد ‌ایران را قوی‌تر کرد

هفت پیشنهاد ایران برای طراحی مجدد نظام مالی جهان به هیات مدیره بانک توسعه اسلامی ارائه شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی‌ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان گفت که تحریم‌ها علیه‌ایران نه تنها تاثیر منفی بر اقتصاد کشور نداشته، بلکه منجر به بهبود وضعیت اقتصادی‌ایران شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، شمس‌الدین حسینی که اخیرا برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی‌بانک توسعه اسلامی‌به باکو سفر کرده بود، در‌این گفت‌وگو تاکید کرد که تحریم‌ها به نفع مردم و حکومت ایران تمام شده است.

حسینی در‌ این مصاحبه گفت: قبل از انقلاب هم ما تحریم بودیم. هرچند متوجه نبودیم که تحریم هستیم. همان موقع هم خیلی از تکنولوژی‌ها را نمی‌گذاشتند به دست ما برسد. خودمان هم باور نکرده بودیم که می‌توانیم تکنولوژی داشته باشیم. الان نه تنها باور کرده‌ایم که تکنولوژی می‌توانیم داشته باشیم، بلکه تکنولوژی را به دست آورده‌ایم. حالا که تکنولوژی‌های تراز اول دنیا را به دست آورده‌ایم می‌گویند از آن استفاده نکنید.

وی ادامه داد: فکر می‌کنند از طریق فشار بر اقتصاد‌ایران می‌توانند روند رشد اقتصادی کشور را کند کنند. ولی رهبران هوشمند ما متوجه شده‌اند که اصلا آینده اقتصاد به تکنولوژی وابسته است، لذا گول نمی‌خورند تا با برداشتن چند مضیقه آینده را از دست بدهند. لذا فردا را قربانی امروز نمی‌کنیم. اگر تحریم را بپذیریم برای ما اثر اقتصادی دارد؛ اما ‌اینکه حالا خود‌این اثرات را به لحاظ اقتصادی چه جوری کم کنیم مهم است. وزیر اقتصاد و دارایی‌ایران اضافه کرد: نکته ‌این است که‌این تحریم‌ها بیشتر جنبه روانی دارد. به طور مثال قطعنامه‌های اول را که می‌خواستند صادر کنند، خیلی بازار سرمایه ما تحت تاثیر قرار می‌گرفت. اما ‌این قطعنامه اخیر که صادر کردند خیلی جالب بود. شاخص بورس ما بعد از یک هفته سه درصد افزایش پیدا کرد و خود ما هم شوکه شدیم. یعنی ما انتظار نداشتیم که شاخص بیاید پایین، ولی فکر نمی‌کردیم که ۳۰۰ واحد برود بالا. جالب ‌اینکه بدانید شاخص بورس ما سال گذشته هم ۵۷ درصد رشد داشته است و در حالی که متوسط سرمایه‌گذاری خارجی در دنیا سال گذشته ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است، کشور ما حداقل ۶۰ درصد رشد داشته است. وزیر اقتصاد در اجلاسیه مجمع عمومی‌ بانک توسعه اسلامی‌نیز هفت پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در خصوص طراحی مجدد نظام و مقررات مالی جهان و کاهش اثرات منفی بحران را ارائه کرد. پیشنهادهایی همچون ترویج مدل‌های مالی و اقتصاد اسلامی که از اصول شریعت پیروی می‌کنند، حمایت متقابل کشورهای اسلامی و همین‌طور بانک توسعه اسلامی از گسترش کاربرد ابزارهای مالی اسلامی، از بین بردن موانع تجاری و کاهش تعرفه‌ها بین کشورهای عضو و طراحی ساز و کاری جهت اجرای ترتیباتی همانند صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، تبادل و استفاده از ارزهای داخلی در تبادلات اقتصادی میان کشورهای اسلامی.