نقد سایت الف به درخواست دولت برای خود انصرافی ازدریافت یارانه نقدی

سایت الف وابسته به احمد توکلی، نماینده تهران و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار تحلیلی درباره درخواست دولت برای خود انصرافی از دریافت یارانه نقدی نوشت: اخیرا وزیر اقتصاد اعلام کرده است که ۳۰ درصد مردم امکان انصراف از دریافت یارانه نقدی را دارند. مدتی بعد یک مقام دولتی یک قدم جلوتر می‌گذارد و پیش‌بینی می‌کند که ۳۰ درصد مردم از دریافت یارانه نقدی انصراف می‌دهند. وی البته توضیح نمی‌دهد که از کجا به‌این رقم رسیده است؛ ‌این درحالی است که وزیر اقتصاد و سخنگوی طرح تحول اقتصادی که معاون آقای وزیر است، طی ۳ ماه گذشته به دفعات از مردم خواستند که داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند. به نظر می‌رسد قرار است به زودی خود اظهاری به خود انصرافی تبدیل شود.

سایت الف می‌نویسد‌: در‌این رابطه ذکر نکاتی ضروری است. از جمله‌اینکه یارانه حق طبیعی همه آحاد جامعه است، بنابراین طبیعی است که انصراف مردم به معنای کمک اعانه‌ای آنها است و تعبیر دیگر آن‌این است که طرح دولت دارای مکانیزم مناسبی در توزیع یارانه‌ها نیست و بدون انصراف مردم‌این طرح توفیق نخواهد داشت. ضمن‌ اینکه هنوز کسی نمی‌داند که چه یارانه‌ای حذف می‌شود و قیمت‌ها چه میزان افزایش می‌یابند. در ‌این شرایط دعوت کردن از مردم برای گذشتن از حقی که حتی نمی‌دانند چه میزان است، منطقی نیست. سایت توکلی می‌نویسد‌: اجرای‌این طرح به‌این شیوه آثار اجتماعی هم دارد. در اجرای‌این سیاست، هدفمندی در حاشیه است و یارانه نقدی در متن‌. در مدل قبلی فرد احساس نمی‌کرد که یارانه می‌گیرد و اگر هم می‌فهمید آن را حق طبیعی خود می‌دانست، اما امروز یارانه را از صدقه سر پولدارها و خیرین می‌بیند که این تلقی، سرخوردگی اجتماعی ایجاد می‌کند. به نوشته سایت الف دولت یکبار با اجرای خوشه‌بندی نشان داد که تصمیم ندارد به همه مردم یارانه دهد. این تصمیم خلاف ادعاهای قبلی بود.پیش از‌این گفته می‌شد که قرار است یارانه غیر نقدی به یارانه نقدی تبدیل شود تا مردم خودشان در هزینه کردن ‌این مبلغ تصمیم گیری کنند. خوشه‌بندی خلاف ‌این ادعا بود و از همین رو واکنش‌هایی را در جامعه‌ ایجاد کرد و دولت وادار به عقب نشینی شد. به نظر می‌رسد‌ این درخواست در ادامه همان تصمیم قبلی باشد.

سایت توکلی می‌نویسد‌: دولت بارها و بارها تاکید کرده است که با اجرای ‌این قانون دیگر فقیری در جامعه وجود نخواهد داشت. این موضوع در بالاترین سطح توسط مقام ارشد اجرایی کشور طرح شده است. بدون شک دولت برای‌ این ادعا روی خیرات مردم حساب نکرده است، بنابراین انتظار ‌این است که دولت بتواند با اجرای ‌این قانون ریشه فقر را از جامعه بر کند. این در حالی است که بر اساس آمار جدید، ۱۰ میلیون نفر از مردم‌ایران زیر خط فقر مطلق و ۳۰ میلیون هم زیر خط فقر نسبی قرار دارند.

سایت الف می‌آورد: دولت از مردم خواسته است که برای کمک به دهک‌های پایین درآمدی از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند؛ اما انصراف از دریافت یارانه نقدی به معنای بالارفتن سقف درآمد آزاد سازی است و طبیعتا ۵۰ درصد آن به مردم می‌رسد و نیمه دیگر آن به صنعت و بخشی هم خرج هزینه‌های دولت می‌شود. به تعبیری انصراف از دریافت یارانه نقدی کمک به مخارج دولت محسوب می‌شود. طبیعتا افراد خیر ترجیح می‌دهند پول خود را به صندوق صدقات بیاندازند تا به جیب دولت.

سایت الف در پایان می‌آورد‌: چنین درخواستی از مردم به‌این معنا است که تخمین و برآوردهای دولت از ابتدا خطا داشته و در مقدمه راه دچار اشکال شده است.