واکنش‌های متفاوت به وقف دانشگاه آزاد

توکلی: این مصوبه به آبروی مجلس لطمه‌ای جدی زد

عده‌ای بخشی از این مصوبه را گرفته‌اند و سر و صدا می‌کنند رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مصوبه روز یکشنبه مجلس در خصوص حمایت از وقف دانشگاه آزاد و ملغی ‌الاثر کردن اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را موجب وارد شدن لطمه جدی به آبروی مجلس دانست و در عین حال گفت که این رای به معنی سینه‌چاکی عموم نمایندگان برای دانشگاه آزاد نیست.

احمد توکلی در گفت‌وگو با «ایسنا» این مصوبه را از نظر آیین‌نامه داخلی مجلس سوال‌برانگیز و مبهم دانست و گفت:‌ ما در حال بررسی این مساله هستیم و ان‌شاءالله نظر خود را هم در این زمینه اعلام خواهیم کرد. توکلی با طرح این سوال که چرا از دانشگاه آزاد در مجلس هشتم در این حد طرفداری می‌شود؟ به نامه‌ای با حدود ۲۴۰ امضا در تایید رییس دانشگاه آزاد در مجلس اشاره کرد و گفت: این نامه اصلا برای مجلس خوب نبود و قوه مقننه را به نوعی متهم کرد. در موضوع اخیر نیز این سوال مطرح است که به‌رغم نظر

مقام معظم رهبری در این موضوع که مجلس نباید در مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ورود کند؛ چرا نمایندگان به این اخطار رای ندادند؟

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی باعث شد که این اخطار رای نیاورد، گفت: یکی از دلایل این امر این بود که این طرح تنها شامل دانشگاه آزاد نمی‌شد و می‌خواست که مشکل تمام موسسات غیرانتفاعی را حل کند و از آنجا که تعداد زیادی از نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود با این مشکل روبه‌رو هستند، به آن رای دادند. البته برخی از نمایندگان هم با این تصور که این طرح مانع مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیست، به آن رای دادند. رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اظهار این مطلب که رای روز یکشنبه نمایندگان به این مصوبه به معنای حمایت همه آنها از دانشگاه آزاد اسلامی نیست، گفت: بسیاری از نمایندگان مثل ما مخالف نحوه اداره‌ و مدیریت دانشگاه آزاد هستند.

توکلی ادامه داد: دسته سومی که به این طرح رای دادند، نمایندگانی بودند که به خاطر آنکه نمی‌خواستند حرف دولت پیش رود، رای دادند؛ یعنی قصد داشتند که طرف دولت را نگیرند.

نماینده تهران در مجلس در کل اقدام روز یکشنبه مجلس در رای مثبت به طرح حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزش عالی غیردولتی را اتفاق نامیمونی خواند و گفت: این مصوبه از نظر عدم قبول اخطار قانون اساسی نیز شبهه‌ناک است که بر این اساس به نظر می‌رسد شورای نگهبان آن را رد کند. توکلی در پایان با تاکید بر اینکه این مصوبه لطمه جدی به آبروی مجلس زد، خاطرنشان کرد که هیات‌رییسه مجلس باید این مساله را مورد تجدیدنظر قرار دهد.

انتقاد شدید لاریجانی از منتقدین

در همین حال رییس مجلس شورای اسلامی از برخی اظهارنظرها درباره مصوبه روز یکشنبه مجلس درباره موسسات غیردولتی و زیرسوال بردن آن انتقاد کرد و گفت: عده‌ای تمام این مصوبه را کنار گذاشته‌اند و بخشی از آن را گرفته‌اند و درباره آن سر و صدا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در نشست تخصصی تاریخ مجلس که عصر دوشنبه در محل ساختمان مشروطه برگزار شد، اظهار داشت: عده‌ای که مصوبه روز یکشنبه مجلس را داغ کردند و برخی افرادی که در این زمینه سر و صدا می‌کنند احتمالا این مصوبه را به خوبی نخوانده‌اند. مصوبه روز گذشته مجلس شامل همه دانشگاه‌های غیردولتی است که البته یک بخشی از آن شامل دانشگاه آزاد است، اما عده‌ای تمام این مصوبه را کنار گذاشته‌اند و بخشی از آن را گرفته‌اند و درباره آن سر و صدا می‌کنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه البته روز گذشته به دلیل تصمیم‌گیری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بنده درباره این مصوبه اخطار قانون اساسی را پذیرفتم، تصریح کرد: با پذیرفتن این اخطار از سوی رییس مجلس نباید همه این مصوبه کنار گذاشته شود، اما عده‌ای می‌گویند رییس مجلس وقتی اخطار قانون اساسی را دید باید این مصوبه را از دستور خارج می‌کرد. چنین کاری بر اساس آیین‌نامه و الزامات مجلس امکان‌پذیر نیست؛ بلکه نظامات مجلس بر این موضوع استوار است که خود مجلس به مصوبه رای بدهد نه اینکه رییس مجلس یک‌نفره آن را از دستور خارج کند. وی گفت: تشخیص بنده این بود که اخطار قانون اساسی وارد است، اما تشخیص مجلس چیز دیگری بود. عده‌ای معتقدند که در مجلس ششم رییس مجلس وقتی حکم ولایی را دید یک مصوبه را از دستور خارج کرد؛ اما درباره مصوبه مجلس تنها اخطار قانون اساسی وجود داشت نه حکم ولایی.

رییس مجلس در عین حال اضافه کرد: حال هم شورای نگهبان باید قضاوت کند و در نهایت منتظر باشیم که ببینیم آیا نظر مجلس تایید می‌شود یا رییس مجلس.

لاریجانی تاکید کرد: این همان مجلسی بود که وقتی درباره بعضی کشورها موضع می‌گرفت شما هورا می‌کشیدید، اما حال که تصمیمش ناخوشایند شما بوده است می‌خواهید از صدر تا ذیلش را به آتش بکشید؟ وی عنوان کرد: شاید هم عده‌ای آنقدر ذوب در یک قوه هستند که توان دیدن دیگر قوا را ندارند، اما باید بدانند که همه دستگاه‌ها و قوا در جای خود محترم هستند و باید مطابق قانون عمل کرد و استثنا قائل نشد.

وی با ابراز تاسف از اینکه گاهی عده‌ای برای تسهیل امورات برای مجلس خط و نشان می‌کشند، یادآور شد: تفکیک قوا در کشور برای کنترل کردن قدرت است. قوه‌قضائیه و قوه‌مجریه قوت بالفعلی دارند که اگر نظارت مجلس بر آن نباشد ممکن است کارهای دیگری دور از چشم مردم انجام دهند.