انتخابات 22 خرداد 88 سالم‌ترین انتخابات بود

سخنگوی شورای نگهبان انتخابات ۲۲خرداد ۸۸ را سالم‌ترین انتخابات سه دهه گذشته توصیف کرد و گفت: در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری مردم به سراغ کسانی رفتند که بهتر می‌توانستند از اسلام و انقلاب حمایت کنند. «عباسعلی کدخدایی» در گفت‌وگو با «ایرنا» با نفی ادعای معترضان به نتیجه انتخابات، تصریح کرد: شورای نگهبان بیش از همه بر انتخابات گذشته بر انتخابات دهم نظارت و کنترل داشت. کدخدایی ادعای تقلب را یک «دروغ بزرگ» توصیف کرد و گفت: خط دهی جریان فتنه در خارج از کشور بود؛ ولی با حضور مردم، دشمن و جریان فتنه با «باخت بزرگی» مواجه شد. سخنگوی شورای نگهبان در تشریح علت مشارکت ۸۵ درصدی مردم در انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری، وضعیت رقابت‌های انتخاباتی این دوره را «واقعی» و «سنگین و سیاسی» توصیف کرد و گفت: هر چند تعداد نامزدها نسبت به دوره نهم کاهش یافت؛ اما وزن انتخابات زیاد و رقابت‌ها واقعی‌ شد. وی گفت: پیش‌بینی شورای نگهبان از تلاش دشمنان برای سوء‌استفاده از فضای انتخاباتی در کشور با قرائنی همراه بود که یکی از آن‌ها اقدام بیگانگان برای ایجاد رسانه‌ای با امکانات جدید برای خط‌دهی به افکار عمومی ملت ایران بود. وی افزود: در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری حتی برای نخستین بار شورای نگهبان به نمایندگان نامزدها اجازه داد که در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات حضور داشته باشند. کدخدایی چنین اقداماتی را تمهیدات شورای نگهبان برای جلوگیری از التهابات و کنترل احساسات طرفداران نامزدها دانست و گفت: با این حال بعد از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری عده‌ای با هدف خدشه وارد کردن به نتایج انتخابات قصد ضربه زدن به نظام را داشتند و حتی مدعی برگزاری ناسالم انتخابات شدند.

وی ادامه داد: این ادعاها در حالی صورت گرفت که شورای نگهبان بیش از همه انتخابات گذشته بر این انتخابات نظارت و کنترل داشت و اقدامات لازم و مقدماتی فراهم شد تا هیچ تخلفی صورت نگیرد.

کدخدایی افزود: خوشبختانه طبق آمار این انتخابات از کم تخلف‌ترین انتخابات در ادوار گذشته بود؛ زیرا در این دوره هیچ حوزه و صندوقی ابطال نشد و همه نامزدها در پای صندوق‌های اخذ رای نماینده داشتند.

ارجاع اختلافات به مجمع درست نبود

خبرنگار ایرنا از کدخدایی پرسید: عده‌ای سعی داشتند که مجمع تشخیص مصلحت نظام را درگیر پیگیری شکایت‌های بعد از انتخابات کنند و قصد نهادسازی در برابر شورای نگهبان و تضعیف جایگاه آن را داشتند، نظر شما در این زمینه چیست؟ او در پاسخ گفت: به لحاظ حقوقی، مجمع باید در چارچوبی که قانون اساسی مطرح کرده، مرجع رسیدگی باشد. وی گفت: مجمع تنها در موارد اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس و مواردی را که رهبر معظم انقلاب به عنوان معضل به آنان ارجاع می‌دهد، می‌تواند به مسائل وارد شود که موضوع انتخابات به هیچ یک از این دو موضوع مربوط نمی‌شد.

کدخدایی افزود: نه قانون اساسی چنین اجازه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت داده است که در این مسائل ورود کند و نه رهبر انقلاب اعتراض برخی نامزدها به نتایج انتخابات را معضلی برای کشور تشخیص دادند و به همین خاطر ارجاع مساله به مجمع فاقد پایه‌های حقوقی بود. معاون اجرایی و انتخابات شورای نگهبان یاد آور شد: کسانی که برخلاف رویه قانون اساسی به ارجاع موضوع به مجمع اصرار داشتند، باید بپذیرند که نتایج اعلام شده باید در چارچوب قانون اساسی باشد.