اعتراض روس‌ها به آمریکا و اروپا

عکس:AFP تحریم‌های جدید آمریکا و اروپا علیه ایران مناقشه برانگیز شد

اعتراض روس‌ها به آمریکا و اروپا

دنیای‌اقتصاد- تصویب قطعنامه سران اتحادیه اروپا و خرانه‌داری آ‌مریکا علیه ایران با انتقاد شدید روسیه روبه‌رو شده است. دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه اعتراض خود را چنین بیان کرده است که تحریم‌های یک‌جانبه از سوی جامعه جهانی علیه ایران تنها اوضاع را وخیم‌تر می‌کند و به گفت‌وگو با تهران لطمه می‌زند.

به گزارش ایسنا، سران اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه تحریم‌هایی فراتر از تحریم‌های مندرج در قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل از جمله اقداماتی برای جلوگیری از سرمایه‌گذاری در زمینه نفت و گاز و محدود کردن قابلیت‌های مربوط به گاز طبیعی و پالایشگری و ممنوعیت انتقال تکنولوژی‌های مربوطه را علیه ایران به تصویب رساندند. همچنین اتحادیه اروپا برخی تحریم‌ها را علیه ناوگان هوایی و دریایی ایران تصویب کرده است. هدف این تحریم‌ها، اعمال فشار به تهران برای بازگشت به مذاکرات درباره‌ برنامه‌ غنی‌سازی اورانیومش اعلام شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدامات که می‌تواند در عرض چند هفته به اجرا گذاشته شود، روی حوزه‌های تجارت، بانکداری و بیمه، نقل و انتقالات از جمله کشتیرانی و محموله‌های هوایی و بخش‌های کلیدی صنعت گاز و نفت ایران متمرکز خواهد بود. سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل منتشر شد، اعلام کردند که تحریم‌های بخش انرژی «سرمایه‌گذاری جدید، کمک فنی و نقل و انتقال فناوری، تجهیزات و خدمات مربوط به این حوزه‌ها را به ویژه حوزه‌های مربوط به پالایش، گدازش و فناوری گاز طبیعی مایع شده» را ممنوع می‌کند. شورای اروپایی در عین حال تاکید کرده است که رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا (کاترین اشتون) برای ازسرگیری مذاکرات در این زمینه آماده است.

تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا

اقدامات اتحادیه اروپا با تلاش‌های کنگره آمریکا برای تنظیم اقدامات اضافی خاص خود علیه ایران که هدف آن تقویت دور جدید تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است، همزمان شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کرد که شامل قرار دادن بانک‌های جدید ایرانی، شرکت‌هایی که با خطوط کشتیرانی ایران ارتباط دارند و برخی اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست سیاه آمریکا است.

به گزارش ایسنا، این اقدام اولین دور اقدامات جدید آمریکا در راستای اجرایی کردن قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است که اخیرا تصویب شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، تیموتی گیتنر، وزیر خزانه‌داری آ‌مریکا در یک کنفرانس خبری گفت که در هفته‌های آ‌ینده اقدامات بیشتری برای افزایش فشار مالی به ایران اتخاذ خواهد شد.

به گزارش ایسنا گیتنر با ادعای حمایت ایران از سازمان‌های تروریستی مدعی شد: ما همچنان حمایت ایران از سازمان‌های تروریستی را هدف قرار خواهیم داد. علاوه بر آن همچنان بر روی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تمرکز خواهیم کرد و علاوه بر آن همچنان تلاش‌های ایران برای اجتناب از تحریم‌های بین‌المللی را افشا خواهیم کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که پست بانک ایران را به فهرست جدید خود اضافه کرده است که به این ترتیب پست بانک ایران شانزدهمین بانک ایرانی است که آمریکا برای قطع دسترسی آن به سیستم مالی بین‌المللی تلاش می‌کند. وزارت خزانه‌داری آ‌مریکا مدعی شد که از زمان تحریم بانک سپه در سال ۲۰۰۷ ( ۱۳۸۶) پست بانک ایران که پیش از آن فعالیت‌های داخلی داشت، جای پای این بانک را برای انجام تعاملات بین‌المللی پر کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه بر آن ۵ شرکتی را که مدعی است از طرف خطوط کشتیرانی ایران مشغول به کار هستند، در فهرست سیاه خود قرار داد، ۲۷ کشتی جدید را که تحت تحریم‌ها قرار می‌گیرند شناسایی کرد و سیاهه مربوط به ۷۱ کشتی دیگر را که نام آ‌نها تغییر کرده بود، به روز کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه بر آن اعضای دیگری از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را که واشنگتن مدعی حمایت آنها از فعالیت‌های تروریستی و برنامه هسته‌ای و موشکی ایران است، هدف تحریم‌های جدید قرار داد.

اعتراض روس‌ها

این همه در حالی است که تصویب قطعنامه تحریم در اتحادیه اروپا و آ‌مریکا علیه ایران با انتقاد شدید روسیه روبه‌رو شده است. به گزارش ایسنا، دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گفت: اگر ما با آمریکا توافق کردیم که تحریم‌ها (علیه ایران) مشارکتی هستند، پس تحریم‌های یک‌جانبه، چه تحریم‌های آمریکا باشند، چه اتحادیه اروپا و چه هر کشور دیگری، اوضاع را وخیم خواهند کرد، زیرا با هیچ‌کس مورد موافقت قرار نگرفته‌اند. به گزارش خبرگزاری نووستی، وی با بیان این‌که تحریم‌ها به آمریکا لطمه‌ای نمی‌زنند، چرا که واشنگتن برخلاف مسکو و پکن رابطه‌ای با ایران ندارد، افزود: اما اینها (تحریم‌ها) در عین حال به توافقات ما نیز لطمه می‌زنند، زیرا در نهایت سایر کشورها نیز می‌توانند مشمول این تحریم‌ها شوند، اما ما زمانی که قطعنامه‌ای مشترک را برنامه‌ریزی می‌کردیم و زمانی که آن را در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کردیم، در این باره توافقی نکرده بودیم. مدودف گفت: با ایران باید گفت‌وگو برقرار کرد، در موارد لازم فشار آورد و به موضعی سازنده فراخواند، تحت هیچ شرایطی نباید برای مردم مشکل ایجاد شود و باید با همکاری عمل کرد، با مشارکت عمل کرد. اگر ما بدین گونه رفتاری مسوولانه داشته باشیم، من یقین دارم که در نهایت به نتیجه خواهیم رسید. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز روز پنج‌شنبه گفت که مسکو از این‌که آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کردند که از سطح تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل فراتر می‌رود، مایوس شده است. ریابکوف گفت: ما بسیار مایوس شده‌ایم که نه آمریکا و نه اتحادیه اروپا به درخواست ما برای خودداری از چنین گام‌هایی توجهی نمی‌کنند. روسیه پیش از پیوستن به آمریکا، انگلیس و فرانسه در حمایت از دور چهارم تحریم‌های اخیر شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران از واشنگتن و اتحادیه اروپا خواسته بود اقدامات بیشتری را در قبال تهران اتخاذ نکنند. وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای که پس از اظهارات ریابکوف روز پنج‌شنبه در وب سایت این وزارتخانه گذاشته شد، اعلام کرد: برای ما تلاش‌ها برای فراتر رفتن از شورای امنیت به این طریق غیر قابل پذیرش است. وزارت خارجه روسیه افزود : تحریم‌های بیشتر به تلاش‌های مشترک برای اعمال فشار به ایران با هدف متقاعد کردن تهران به توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش آسیب خواهد رساند.

متن بیانیه اتحادیه اروپا درباره ایران

بیانیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه ایران که خبرگزاری ایسنا آن را منتشر کرد، بدین شرح است:

۱ - شورای اروپایی بر نگرانی عمیق خود درباره برنامه هسته‌ای ایران تاکید می‌کند و از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ در شورای امنیت سازمان ملل که اقدامات محدود‌کننده جدیدی را علیه ایران معرفی می‌کند، استقبال می‌کند.

۲ - شورای اروپایی از تلاش‌های اخیر برزیل و ترکیه برای حصول پیشرفت در زمینه توافق مربوط به رآکتور تحقیقاتی تهران که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اکتبر سال ۲۰۰۹ به ایران پیشنهاد شد، استقبال می‌کند. یک توافق رضایت بخش با ایران در زمینه رآکتور تحقیقاتی تهران می‌تواند اقدامی اعتمادساز باشد. با این وجود شورای اروپایی تاکید می‌کند که این توافقنامه به محور اصلی مساله هسته‌ای ایران نمی‌پردازد. شورای اروپایی از ایران می‌خواهد که در مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای‌اش شرکت کند.

۳ - شورای اروپایی بار دیگر بر حقوق و وظایف ایران تحت معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) تاکید می‌کند. اتحادیه اروپا عمیقا متاسف است که ایران از فرصت‌های بسیاری که در اختیارش گذاشته شد تا نگرانی‌های جامعه‌ بین‌المللی را درباره ماهیت برنامه هسته‌ای‌اش رفع کند، استفاده نکرده است. تصمیم ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد که در تضاد با وظایف بین‌المللی‌اش تحت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد این نگرانی‌ها را افزایش داده است. در همین زمینه شورای اروپایی به گزارش اخیر آژانس در ۳۱ ماه مه اشاره دارد.

۴ - تحت این شرایط، اقدامات محدود‌کننده جدید غیرقابل اجتناب شده است. شورای اروپایی با یادآوری بیانیه‌ ۱۱ دسامبر سال ۲۰۰۹ خود و با توجه به اقدامی که شورای امور خارجی به دنبال آن اتخاذ کرد، از شورای امور خارجی می‌خواهد که در نشست بعدی خود اقداماتی را برای اجرایی کردن تحریم‌های قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت و نیز اقدامات همراه آن اتخاذ کنند با این هدف که نگرانی‌های باقیمانده درباره توسعه فن‌آوری‌های حساس توسط ایران در حمایت از برنامه‌های موشکی و هسته‌ای‌اش از طریق مذاکرات حل شود. این باید روی حوزه‌های تجارت، به ویژه کالاهای دو کاربردی و محدودیت‌های بیشتر بیمه‌های تجاری، بخش مالی، از جمله انسداد بانک‌های ایرانی بیشتر و محدودیت‌هایی روی بانکداری و بیمه، بخش نقل و انتقال ایران به ویژه خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و توابع آن و محموله‌های هوایی، بخش‌های کلیدی صنایع نفت و گاز به همراه منع سرمایه‌گذاری جدید، همکاری فنی و نقل و انتقال فن‌آوری‌ها، تجهیزات و خدمات مربوط به این حوزه‌ها به ویژه مربوط به حوزه‌های پالایش، گدازش و فن‌آوری گاز طبیعی مایع شده، ممنوعیت جدید ارائه ویزا و انسداد دارایی‌ها به ویژه افراد عضو سپاه پاسداران انقلاب ایران متمرکز شود.

۵ - شورای اروپایی بار دیگر بر تعهد اتحادیه اروپا برای همکاری به منظور دستیابی به راه‌حلی دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران تاکید می‌کند. شورای اروپایی از ایران می‌خواهد که تمایل خود را به جلب اعتماد جامعه بین‌المللی نشان دهد و به دعوت برای ازسرگیری مذاکرات پاسخ دهد و بار دیگر بر اعتبار پیشنهادات ژوئن ۲۰۰۸ که به ایران داده شد، تاکید می‌کند.

۶ - آنچه لازم است یک مذاکره جدی درباره برنامه هسته‌ای ایران و سایر موضوعاتی است که دو طرف درباره آن نگرانی‌هایی دارند. شورای اروپایی بار دیگر تاکید می‌کند که رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا (کاترین اشتون) برای ازسرگیری مذاکرات دراین زمینه آماده است.