دنیای اقتصاد- رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه اقدام اتحادیه اروپا را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در کنار آمادگی برای گفت‌و‌گو با ایران، سیاست دو‌گانه چماق و هویج توصیف کرد که متناسب با شان ملت ایران نیست. وزرای خارجه اتحادیه اروپا اواخر وقت دوشنبه تحریم‌های جدیدی را برای اعمال فشار بر ایران تصویب کردند. این تحریم‌ها بر صنعت گاز، نفت، حمل و نقل، امور بانکی و اعتباری و همچنین انتقال تکنولوژی اعمال خواهند شد. قرار است سران اتحادیه اروپا در نشست فردا پنج‌شنبه در بروکسل مقر اتحادیه اروپا، این تحریم‌ها را به تصویب نهایی برسانند. سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اقدام اروپاییان گفت:اگر در رویکرد کشورهای غربی منطق حاکم باشد، در چارچوب گفت‌وگوهای منطقی درخواست‌های آنها قابل بررسی خواهد بود. اگر منطق آنها در مقابل منطق ملت بزرگ ایران شکست بخورد، توسل به اقدامات محدود کننده و فشار و تحریم پاسخ مناسبی را در بر داشته و نتیجه معکوسی را برای آنها به دنبال خواهد داشت. واکنش انتقادی ایران به اقدام جدید اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا همزمان با درخواست مذاکره با ایران پیش‌نویس تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به تصویب رسانده است

سخنگوی وزارت خارجه: سیاست مهار دوگانه اشتباه است و سیاست چماق و هویج کارآیی ندارد و متناسب با شئون ملت ایران نیز نیست

دنیای اقتصاد- مجید اعزازی‌: پیشنهاد وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های فراتر از تحریم‌های مندرج در چهارمین قطعنامه سازمان ملل علیه ایران و همچنین تاکید آنان بر تداوم مذاکرات هسته‌ای با تهران، واکنش رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه را در پی داشت. مهمانپرست دیروز سیاست چماق و هویج غرب را ناکارآمد و نامناسب با شئون ملت ایران خواند.

آن چنان که ایسنا ‌به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داده است، وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه تحریم‌های جدیدی را برای اعمال فشار بر ایران ارائه کردند. این تحریم‌ها در صورت تصویب سران اتحادیه اروپا در روز پنج‌شنبه، بر صنعت گاز و نفت و حمل و نقل، امور بانکی و اعتباری و همچنین انتقال تکنولوژی اعمال خواهند شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دپیلمات نوشت: وزیران خارجه در لوکزامبورگ به دنبال جلوگیری از هرگونه سرمایه‌گذاری جدید و انتقال تکنولوژی و تجهیزات هستند.

همچنین کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما به دنبال ابزاری حمایت کننده و همراهی کننده تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل هستیم. تحریم‌ها به معنای پایان بازی نیست، بلکه اتحادیه اروپا در راستای سیاست هویج و چماق عمل کرده که بر این اساس در کنار این تحریم‌ها، مذاکرات هسته‌‌ای ادامه می‌یابد.

ویلیام‌هاگ، وزیر خارجه انگلیس نیزکه در جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا شرکت کرده بود، گفت: اعمال تحریم در جهت همراهی و به عنوان ابزار اضافه‌تر در راستای تحریم‌های شورای امنیت است.

اشتون همچنین با اشاره به نامه‌اش به سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران مبنی بر آمادگی برای مذاکره گفت: ما بیش از هر زمان دیگر آماده‌ایم و می‌خواهیم زمان برای اعمال تحریم‌ها را از دست ندهیم و من آماده دیدار با جلیلی هستم.

تاکید دوگانه و همزمان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر اعمال فشارهای بیشتر از سویی و تداوم مذاکرات هسته‌ای با تهران از سوی دیگر، موجب شد که دیروز سخنگوی وزارت خارجه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود این سیاست را اشتباه توصیف کند. مهمانپرست در این باره گفت: سیاست مهار دوگانه که از سوی غرب مطرح می‌شود، اشتباه است و ما قبلا متذکر شده‌ایم که سیاست چماق و هویج به هیچ‌وجه کارآیی نخواهد داشت و متناسب با شئون ملت ایران نیز نیست.

وی افزود: اگر در رویکرد کشورهای غربی منطق حاکم باشد، در چارچوب گفت‌وگوهای منطقی درخواست‌های آنها قابل بررسی خواهد بود. اگر منطق آنها در مقابل منطق ملت بزرگ ایران شکست بخورد، توسل به اقدامات محدود کننده و فشار و تحریم پاسخ مناسبی را در برخواهد داشت و نتیجه معکوسی را برای آنها به دنبال خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: بحث فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در چارچوب معاهده ان.پی.تی جزو حقوق اساسی ما است. اگر کشورهای غربی مدعی هستند که کشورهای عضو آژانس و متعهد به ان.پی.تی از حقوق خود برای بهره‌مندی از چرخه سوخت و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار نیستند، باید رویکرد خودشان را با توجه به منطقی که حاکم است، تبیین و تثبیت کنند و اگر این رویکرد غلط است - که حتما این‌گونه است - با توسل به فشار نتیجه‌ای نخواهند گرفت. وی حرکت به سمت فشارهای سیاسی با تصور اینکه پاسخی را در بخش دیگری خواهد داشت، تصوری غلط و رویکردی بی‌نتیجه دانست.

مهمانپرست همچنین درباره درخواست کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مذاکره با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: به نظر می آید از آغاز بحث تمایل خانم اشتون به مذاکره ایشان ۲ یا ۳ ماه فرصت مذاکره را از دست داده است. شاید در اولویت کاری خانم اشتون موضوعات دیگری قرار داشته است با این حال این درخواست در دست بررسی است.

نامه متکی به اعضای شورای امنیت

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی خود در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس که به نقل از وزارت خارجه عنوان کرده است‌، موضع روسیه و چین در خصوص رای مثبت به قطعنامه، دلسوزانه‌ و برای جلوگیری از فتنه‌های بزرگ‌تر بوده است‌، گفت‌: به هیچ وجه چنین اظهاراتی صحت ندارد. وزارت خارجه اقدام همه کشورهایی که در بحث قطعنامه علیه ملت ما رای دادند را مطرود می‌داند و در جهت خلاف منافع ملت ایران تلقی می‌کند.

حتما رویکرد کشورها و اقدامات‌شان را در ملاحظاتی که در تنظیم روابط با سایر کشورها خواهیم داشت در نظر خواهیم گرفت. از نظر ما بین کشورهایی که با این قطعنامه علیه ملت ما رای دادند، فرقی وجود ندارد.

مهمانپرست در این زمینه از ارسال نامه‌هایی توسط منوچهر متکی وزیر خارجه به همه اعضای شورای امنیت خبر داد و گفت: وزیر خارجه در این راستا نامه‌هایی را به همه اعضای شورای امنیت ارسال خواهد کرد و مراتب اعتراض ما را به این رویکرد غیرمنطقی، همراه با تبیین دقیق و کارشناسانه مواضع کشور به آنها منعکس خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در این باره خاطرنشان کرد: این نامه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن ارسال خواهد شد و مراتب مربوط به تبیین مواضع دقیق کشور و منطقی که بر رویکردهای ما حاکم است و همچنین اعتراض ما نسبت به عملکرد غلط کشورهایی که در جهت خلاف منافع ملت ما عمل کردند در آن تذکر جدی داده خواهد شد.

مهمانپرست همچنین در خصوص جزئیات پاسخ گروه وین به بیانیه تهران اظهارکرد: اعضای وین در این زمینه پاسخی را ارسال و در این پاسخ اشکالاتی را مطرح کردند که از چارچوب بحث مبادله سوخت خارج بود. وی یادآور شد: کشورهای ترکیه و برزیل پاسخ این اشکالات را به خوبی به گروه وین منعکس کردند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت مبادله سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران بعد از صدور قطعنامه چهارم علیه جمهوری اسلامی نیز گفت: مبادله سوخت و بیانیه تهران یک رویکرد جدید در عرصه بین‌الملل و حرکتی بسیار بزرگ با اهدافی بزرگ بود که کشورهای مستقل و موثر در مناطق مختلف جهان با کمک همدیگر رویکرد جدیدی را در صحنه بین‌الملل حاکم کنند.

رویکردی که مبتنی بر رفتار عادلانه و احترام به حقوق همه کشورها باشد. فکر می‌کنیم این حرکت بزرگ آغاز شده و باید به صورت گسترده‌تر مسیر خود را دنبال کند و باید صحنه‌های بین‌المللی و جهانی را از رویکردهای تبعیض‌آمیز، استانداردهای دوگانه و رفتارهای غیرعادلانه پاک کنیم.

واکنش به رفتار دوگانه روس‌ها

وی همچنین در واکنش به اظهارات نقل شده دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه مبنی بر اینکه مسکو سامانه دفاعی اس-۳۰۰ به ایران را تحویل نخواهد داد‌، گفت: بحث همکاری‌های ما با روسیه باید در چارچوب یک رویکرد بلندمدت بررسی شود. هر نوع اقدام یا عملکردی که به خاطر موضوعات مقطعی منافع بلندمدت را تحت تاثیر خود قرار دهد، در ذهن ملت ما باقی خواهد ماند.

وی اضافه کرد: حتما همه رویکردها و اقدامات در چارچوب تنظیم روابط جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها مدنظر قرار خواهد گرفت.

پاسخ به قطعنامه با امضای قرارداد خط لوله صلح

سخنگوی وزارت خارجه دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره پیوستن هند به خط لوله صلح با بیان اینکه بحث خط لوله صلح با پاکستان به نتیجه نهایی رسید، گفت: این در عمل پاسخی به قطعنامه‌های غیرقانونی و غیرمنطقی شورای امنیت سازمان ملل است که محدود کردن کشورها در دنیای فعلی را بدون استدلال و پشتوانه منطقی، بی‌اثر نشان می‌دهد.

مهمانپرست با ذکر این نکته که این پروژه حرکت بسیار خوبی برای تامین امنیت انرژی کشورهای مختلف خواهد بود، اظهار داشت: ما این مسیر را در همکاری با سایر کشورها دنبال خواهیم کرد.

عکس: فارس