کاهش 50 میلیونی مخاطبان سینمای ایران

امیرحسین علم‌الهدی*

در ترکیه با جمعیت ۷۰ میلیون نفر، جمعیت سینمارو ۳۷ میلیون نفر

در کره‌جنوبی با جمعیت ۴۹ میلیون نفر، جمعیت سینمارو ۱۵۷ میلیون نفر

در ژاپن با جمعیت ۱۲۸ میلیون نفر، جمعیت سینمارو ۱۷۰ میلیون نفر قصدم پاسخگویی به رییس محترم سابق کانون کارگردانان نیست و نیاز نمی‌بینم درباره دلایل کاهش مخاطب فیلم ایرانی و نیاز سینمای ایران به فیلم خارجی به فرار رو به جلو متوسل شوم و می‌دانم که قدر هر ملتی به تالیف و تولید کیفی آن است و مهمتر از آن احترام به شعور مصرف‌کنندگان آن محصول. سینمای ایران در سال ۱۳۷۰ حدود ۶۵ میلیون نفر مخاطب داشته؛ اما در سال ۱۳۸۷ این تعداد به حدود ۱۴ میلیون نفر رسیده است و این یعنی ۵۱ میلیون نفر کاهش؛ اما سینمای ایران توانسته است خارج از کشور به موفقیت‌های خوبی در شناساندن قابلیت‌هایش برسد و این برای من ایرانی یعنی غرور؛ اما این بدان معنی نیست که نقاط ضعف را نشناسم.

سینمای ایران در حوزه اکران سینمایی مدت‌هاست که با خود مسابقه می‌دهد و در این میدان بر اساس آمار و ارقام مردمان ایران‌زمین هر پنج سال به دیدن این مسابقه می‌آیند و اما در کشورهایی که بعضی دوستان نام برده‌اند و اشاره داشته‌اند که سینما در آن کشورها با فیلم خارجی نابود شده‌اند، حوزه رقابت از جنس دیگری است.

در ژاپن با جمعیت ۱۲۸ میلیون نفر، جمعیت سینمارو ۱۷۰ میلیون نفر، تعداد سینماها ۳۳۴۰ سالن، تعداد تولید فیلم ژاپنی ۴۸۰ فیلم است. ۵۷ درصد از فضای نمایش سینمایی در اختیار تولیدات داخلی و ۴۳ درصد در اختیار سایر کشورها است. در کره‌جنوبی جمعیت ۴۹ میلیون نفر، جمعیت سینمارو ۱۵۷ میلیون نفر، تعداد سینماها ۱۹۹۶ سالن است. تعداد تولید فیلم کره‌ای ۱۳۸فیلم، ۴۹ درصد از فضای نمایش سینمایی در اختیار تولیدات داخلی و ۵۱ درصد در اختیار سایر کشورها است.

در ترکیه جمعیت ۷۰ میلیون نفر، جمعیت سینمارو ۳۷ میلیون نفر، تعداد سینماها ۱۵۷۵ سالن، تعداد تولید فیلم ترکیه‌‌ای ۶۹ فیلم است. ۵۱ درصد از فضای نمایش سینمایی در اختیار تولیدات داخلی و ۴۹ درصد در اختیار سایر کشورها است.

من از دوستانی که مخالف اکران فیلم خارجی هستند، پرسش‌هایی دارم؛ طی چند سال گذشته که ۳۰ سالن استاندارد به ظرفیت سینماهای تهران افزوده شده است، چرا شاهد افزایش مخاطب نیستیم؟ آیا با انحصار تولیدات نامرغوب سینمای داخلی بر سینماهای کشور موافق هستید؟ آیا با نمایش تولیدات مرغوب خارجی برای رعایت شان مخاطب سینما موافق هستید؟

طی ۳۰ سال گذشته سیاست‌ها حمایت از تولید داخلی بوده است، به نظر شما کی باید از حق مصرف‌کننده داخلی حمایت کرد؟ از نظر شما با بحران اقتصاد سالن‌های سینمایی باید چه کار کرد؟ لطفا به جداول ۳ کشور فوق دقت فرمایید و آیا موافق هستید که حیات تولید داخلی در گرو رقابت با تولیدات خارجی معنا پیدا می‌کند و نه در انحصار؟ آن ۳ کشور توانسته‌اند، ما نمی‌توانیم؟

ژاپن:

۱ - هری‌پاتر و شاهزاده نیمه اصیل/ دیوید ییتز/ محصول انگلستان و آمریکا/ تعداد بلیت فروخته شده: ۷.۰۲۵.۴۷۲

۲ - تازه‌کارها: سودسوگیو/ یوییچیرو هیراکاوا/ محصول ژاپن/ تعداد بلیت فروخته شده:۶.۵۷۳.۵۴۱

۳ - ردکلیف ۲/ جان وو/ محصول آمریکا، چین و هنگ‌کنگ/ تعداد بلیت فروخته شده: ۴.۵۶۰.۳۹۴

۴ - همینه که هست/ کنی اورتگا/ محصول آمریکا/ تعداد بلیت فروخته شده:۴.۲۷۲.۸۰۲

۵ - پوکی‌مون: آرسیوس و جواهر زندگی بخش/ محصول ژاپن/ تعداد بلیت فروخته شده: ۳.۸۳۷.۳۰۵

کره‌جنوبی:

۱ - هی یون دای/ جه گیون یون/ محصول کره/ تعداد بلیت فروخته شده: ۱۱.۳۲۵.۲۲۸

۲ - پرش/ یونگ هواکیم/ محصول کره/ تعداد بلیت فروخته شده: ۸.۳۹۲.۹۵۳

۳ - ترنسفورمرز: انتقام شکست خوردگان/ مایکل بی/ تعداد بلیت فروخته شده: ۷.۳۹۴.۰۲۵

۴ - ۲۰۱۲ /رولند امریخ/ محصول آمریکا/ تعداد بلیت فروخته شده: ۵.۳۷۴.۹۷۵

۵ - اواتار/ جیمز کمرون/ محصول آمریکا/ تعداد بلیت فروخته شده: ۵.۱۱۱.۷۴۲

ترکیه:

رجب ایودیک ۲/ توگان گوک باکان/ تعداد بلیت فروخته شده: ۴.۳۳۳.۱۱۶

تماشای خورشید/ ماهسون کرمیزی گل/ محصول ترکیه/ تعداد بلیت فروخته شده ۲.۴۹۱.۴۵۴

نفس: وطن پرست/ / لوند سمرچی/ محصول ترکیه/ تعداد بلیت فروخته شده: ۲.۴۱۹.۱۳۶

۲۰۱۲/ رولند امریخ/ محصول آمریکا/ تعداد بلیت فروخته شده:۱.۴۶۸.۸۵۵

عصر یخ: سقوط دایناسورها/ سالدانیا و تورمه یر/ محصول آمریکا/ تعداد بلیت فروخته شده: ۱.۴۰۸.۵۲۳

*مدیر پردیس سینمایی ملت