واکنش ایران به احتمال تصویب قطعنامه چهارم

منتظر پاسخ گروه وین هستیم

پاسخ ما به «چماق قطعنامه» مشخص است

دنیای اقتصاد- همزمان با نهایی شدن پیش‌نویس چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور و رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران نسبت به این اقدام واکنش اعتراض آمیز نشان دادند. احمدی‌نژاد گفته است که پاسخ ما به «چماق قطعنامه» مشخص است. مهمانپرست نیز اظهار کرده است که قطعنامه علیه ایران را سازنده و کارآمد نمی‌دانیم. به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور صبح سه‌شنبه در یک مصاحبه‌ مطبوعاتی در استانبول در پاسخ به سوالی در مورد تصویب قطعنامه علیه ایران، گفت: اگر دولت آمریکا و متحدانش فکر می‌کنند که چماقی به نام قطعنامه بلند کنند و بعد بخواهند گفت‌وگو کنند اشتباه می‌کنند. ما در چارچوب عزت و احترام گفت‌وگو می‌کنیم و اگر بخواهند با بلند کردن چماق و با زبان بی‌ادبی صحبت کنند، جواب آنها از قبل مشخص است.

بر اساس این گزارش، پانزده عضو شورای امنیت روز دوشنبه پس از آنکه برزیل و ترکیه خواستار «نشستی درباره‌ ایران پیش از اتخاذ تصمیم درباره تحریم‌ها» شدند، به مدت یک ساعت دیدار کردند. روز سه شنبه نیز گفت‌وگوی اعضای این شورا درباره دور جدید تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران پشت درهای بسته ادامه یافت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات‌های غربی پس از نشست روز دوشنبه گفتند که در این دیدار که پشت درهای بسته انجام شد، هیچگونه اتفاق نظر جمعی حاصل نشد. در این میان، یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، گفت: حامیان این قطعنامه به دنبال تصویب آن در روز چهارشنبه هستند.

به گزارش این خبرگزاری، حامیان پیش‌نویس قطعنامه تحریم‌ها علیه ایران در حالی کار خود را پیش می‌برند که برزیل و ترکیه دو عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل با آن مخالفند و تاکید دارند که تحریم‌های جدید نتیجه منفی خواهد داشت، چرا که توافقنامه‌ای که درباره تبادل سوخت بین این دو کشورانجام گرفت فرصتی را برای دیپلماسی بیشتر فراهم خواهد آورد. لبنان نیز در گذشته مخالفت خود را با تصویب قطعنامه‌ جدید اعلام کرده است.

این در حالی است که احمدی‌نژاد در کنفرانس مطبوعاتی خود در ترکیه با اشاره به بیانیه سه جانبه تهران گفت: ما منتظر پاسخ گروه وین هستیم. اختیار با آنهاست که چه زمانی پاسخ دهند و هر زمانی پاسخ دهند ما پاسخ آنها را بررسی می‌کنیم.

رییس‌جمهور در ارتباط با نشست ترکیه، برزیل و ایران در تهران در روز ۲۷ اردیبهشت سال جاری که منجر به صدور بیانیه تهران شد، نیز گفت: نشست ترکیه، برزیل و ایران فراتر از حل یک مساله جزیی است و صرف‌نظر از اینکه چه تاثیری بر مساله هسته‌ای داشته باشد این آغاز یک راه جدید و تغییر در مناسبات یک‌سویه‌ جهانی است. ما نیازمند نظامات جدید عادلانه هستیم و تجربه ۱۰۰ سال اخیر نشان می‌دهد که نظامات یک‌سویه‌ استکباری علیه بشریت و صلح و آزادی بوده است. ما نیازمند نظامات جدید هستیم و اتفاقی که در تهران رخ داد بیانگر این است که نه تنها ایران، ترکیه و برزیل بلکه اکثریت دولت‌ها و ملت‌ها خواهان تحولات و ایجاد تغییرات اساسی در وضع موجود جهان به نفع عدالت هستند. نشست تهران یک فرصتی را در اختیار آمریکا و متحدانش قرار داد و ما امیدوار بودیم و هستیم که آنها از این فرصت‌ها استفاده کنند و می‌گوییم که این فرصت‌ها دیگر تکرار نخواهد شد.

وی با «ناعادلانه» خواندن شرایط موجود جهان گفت: اساس شورای امنیت تبعیض‌آمیز و نادعادلانه است و غیردموکرات‌ترین نهاد بین‌المللی، شورای امنیت است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در این شورا چند کشور حق وتو دارند و به تنهایی بر کل بشریت حاکم هستند، گفت: متاسفانه رفتار غلط شورای امنیت این شورا را از جهاتی از مجمع عمومی نیز بالاتر برده و بر این مجمع حاکم کرده است. ما در اکثر تصمیم‌های شورای امنیت مشاهده می‌کنیم که اعضای غیردائم شورا می‌گویند ما تحت فشار آمریکا هستیم. این چه نهادی است که تحت فشار تصمیم می‌گیرد و معلوم است که نمی‌تواند اینگونه ادامه دهد. ما نیازمند نهادهای جدید یا ایجاد اصلاحات اساسی در این سازمان‌ها هستیم؛ برای اینکه عدالت و دموکراسی واقعی ایجاد شود.

رییس‌جمهور گفت: اگر دولت آمریکا و برخی از دوستانش خیال می‌کنند مثل ۶۰ سال گذشته می‌توانند زورگویی کنند اشتباه می‌کنند، دوران زورگویی تمام شده است.

رییس‌جمهور ادامه داد: زمان اعمال سیاست‌ها و رفتارهای دوگانه به پایان رسیده است و تصمیمات‌شان ارزشی ندارد.

وی گفت: حرف ما حرف تمام ملت‌ها است. ما می‌گوییم انرژی صلح‌آمیز برای همه و بمب اتم برای هیچ‌کس.

احمدی‌نژاد ادامه داد: مناسبات جهانی باید بر پایه‌ احترام و عدالت باشد، نظام حاکم بر جهان باید دموکراتیک باشد و همه‌ دولت‌ها و ملت‌ها باید در مدیریت جهان نقش موثری داشته باشند و پافشاری بر نظم کهنه‌ کنونی در واقع جلو انداختن مرگ این نظم و نظام کنونی است.

رییس‌جمهور افزود: راه ملت ایران راه تمام ملت‌ها است و ما از منافع ملت‌ها حمایت می‌کنیم. پیروزی از آن دولت‌های مستقل است.

رییس‌جمهور گفت: ما انتظار داشتیم که آقای اوباما در سیاست دولت آمریکا تغییراتی ایجاد کند، گر چه از این موضوع ناامید هستیم، امیدواریم که بر خود و شرایط غلبه کند، تغییراتی را ایجاد کند و اگر نتواند تغییری ایجاد کند اولین کسی که ضرر می‌کند خود آقای اوباما و بعد دولت آمریکا است. ما همیشه‌ آماده گفت‌وگو بر اساس احترام بدون پیش‌شرط و همه‌جانبه هستیم.

مهمانپرست: قطعنامه علیه ایران سازنده و کارآمد نیست

رامین مهمانپرست ،سخنگوی وزارت خارجه نیز درباره آماده شدن پیش‌نویس قطعنامه چهارم گفت: قطعنامه علیه ایران رویکردی غیرمنطقی و غیراصولی است و ما آن را سازنده و کارآمد نمی‌دانیم. به گزارش ایرنا، رامین مهمانپرست روز سه شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: رویکرد به سمت قطعنامه به دلیل سیاست‌های نادرست مقامات آمریکایی است که احساس می‌کنند رویکرد اشتباه و پیش‌بینی‌های نادرستی داشته و از بیانیه تهران غافلگیر شده‌اند و به همین سبب قطعنامه را با اصرار بی‌منطق دنبال می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس انرژی اتمی ادامه می‌یابد، اظهار کرد: ما با کمک همه کشورها درصددیم تا معاهده ان. پی.تی به وضعیت صحیح خود بازگشته و نسبت به خلع سلاح اقدام جدی شود.

به گفته مهمانپرست، کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای باید به ملت‌ها پاسخگو باشند و آمریکا با بیشترین ذخایر سلاح هسته‌ای و اقدام علیه ملت‌ها باید هرچه سریع تر در زمینه خلع سلاح کاری جدی انجام دهد.

سخنگوی وزارت خارجه با مهم خواندن پیگیری بحث عدم اشاعه، اضافه کرد: باید بازرسی از ذخایر هسته‌ای رژیم نامشروع صهیونیستی انجام شده و اجازه بازرسی به آژانس داده شود.

وی ادامه داد: در کنار این اصول مهم ان.پی.تی باید حقوق کشورهای عضو آژانس که معاهده ان.پی.تی را امضا کرده‌اند تامین شود که حقوق جمهوری اسلامی ایران در صدر آن است.

مهمانپرست درباره بیانیه تهران نیز گفت: این بیانیه فرصت بسیار ارزشمندی ایجاد کرده که فضا را برای همکاری‌های سازنده همه کشورها در جهت فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای آماده کرده است.

وی ادامه داد: استفاده از این فرصت ارزشمند و حرکت به سمت همکاری‌های سازنده، بر حرکت‌های تخریبی و غیرسازنده که نتیجه‌ای در برنخواهد داشت، ترجیح دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه رویکردی که در شورای امنیت دنبال می‌شود، رویکردی سازنده نیست، تصریح کرد: این رویکرد عجولانه بوده و ناشی از اراده سیاسی برخی کشورها به ویژه مقامات ایالات متحده آمریکا است که به دلیل عدم پیش‌بینی درست نسبت به اتفاقات بین‌المللی دچار غافلگیری شده‌اند.

بررسی تحریم‌ها علیه ایران از ۲۴خرداد

برنار کوشنه، وزیر خارجه فرانسه گفت که مساله تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران پس از ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) بررسی می‌شود و پاسخ رسمی به پیشنهاد مشترک ایران، برزیل و ترکیه درخصوص برنامه هسته‌‌ای ایران داده خواهد شد. به گزارش ایسنا، کوشنه روز دوشنبه گفت: ابتدا امیدوار بودیم که رای‌گیری ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) انجام شود، اما این کار به پاسخ روسیه، آمریکا و فرانسه بستگی دارد که باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با نامه‌ای که توسط ایران، برزیل و ترکیه ارسال شده، پاسخ دهند. به گزارش خبرگزاری نووستی، کوشنه همچنین گفت که پاسخ کلا آماده است و در آینده نزدیک به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد شد. یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز دوشنبه در نطق آغازینش در برابر ۳۵ عضو شورای حکام اعلام کرد که آژانس همچنان در انتظار پاسخ‌های رسمی آمریکا، فرانسه و روسیه به تبادل سوخت پیشنهادی ایران با ترکیه و برزیل است. دیپلمات‌های نزدیک به آژانس گفته‌اند که گروه موسوم به وین پاسخی مشترک را برای پیشنهاد تهران تدوین کرده‌اند و انتظار می‌رود آن را به زودی به آمانو تحویل بدهند. گفتنی است، ایران یک هفته پس از امضای بیانیه تهران توسط وزیران خارجه ایران، برزیل و ترکیه در تهران‌، بر اساس مفاد این بیانیه طی نامه‌ای رسمی آمادگی خود را برای تبادل سوخت هسته‌ای در خاک ترکیه اعلام کرد.