فیلم‌های خوبش را زود ساخت

پیکر محمدرضا اعلامی، کارگردان سینما، با حضور جمع زیادی از سینماگران و معاون سینمایی وزارت ارشاد، از ساختمان شماره ۲ خانه سینما به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد. در ابتدای این مراسم که صبح دیروز ـ ۹ خرداد ماه ـ برگزار شد، محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما، با بیان اینکه سینمای ایران یکی دیگر از فیلمسازان سخت‌کوش خود را از دست داد،‌ گفت: محمدرضا اعلامی سال‌ها تلاش بی‌حاشیه داشت که ثمرات آن را زیاد مشاهده کردیم. او متعلق به نسلی است که فیلم‌های خوب خود را خیلی زود ساختند. کسانی که بعد از چند ساخت فیلم خوب با شرایط دشواری در سینما مواجه شدند.

وی ادامه داد: ایشان همکاری، سخت‌کوش، پرتلاش و مومن به کاری بودند که انجام می‌دادند و امیدوارم این روند رو به رشد درگذشتگان در سینما کاهش پیدا کند و بیشتر شاهد جشن باشیم.

مرتضی شایسته، تهیه‌کننده سینما نیز به نمایندگی از اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران ضمن تسلیت درگذشت محمدرضا اعلامی از او به عنوان شخصیتی مخلص و انسانی درست و نویسنده و کارگردانی توانا و تهیه‌کننده‌ای که کارش را بلد بود، نام برد.

مهدی کرم‌پور، سخنگوی شورای مرکزی کانون کارگردانان از محمدرضا اعلامی به‌عنوان دوست و همکارش یاد کرد و گفت: طی این دو روز گذشته، همه از فیلم «نقطه ضعف» که یکی از بهترین آثار دهه ۶۰ بود، گفتند. سینمایی که خوب قصه بلد بود و متاسفانه سینمای ایران در حال حاضر بین دو گونه کمدی مبتذل و سفارشی قیچی می‌شود و اعلامی‌ها نمی‌توانند فیلم‌های خودشان را بسازند.

وی افزود: او حتی به خاطر سینما به زندان هم رفت؛ چون فیلمش نفروخته بود و چک‌های برگشتی داشت.

کرم‌پور اظهار داشت: ما خیلی زود می‌رویم و کسی لازم نیست ما را هل دهد.

جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم در سخنانی مرگ را تقدیری دانست که در سرنوشت همه نوشته شده است و گفت: بیاییم به وظایف و مسوولیت‌های خودمان بیندیشیم. بخش زیادی از خانواده سینما هستند و باید ببینیم ما نسبت به هم چه وظیفه‌ای داریم و آن را انجام دهیم.

وی افزود: امروز خانواده سینما بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به همدلی دارند و با رسیدن به این مهم روح بلند اعلامی هم با آرامش بیشتری پرواز خواهد کرد.

شمقدری ادامه داد: طی روزهای اخیر چند جلسه‌ای با محمدرضا اعلامی داشتم و دیدم ایده‌های خوبی در ذهن دارد و قرار بود کاری را برای نگارش آغاز کند؛ اما دست اجل به او مهلت نداد. در جشنواره فجر گذشته هم یکی از یاران ما بود و بدون هیچ منت و نقطه‌‌نظری وارد شد و خواست به عنوان یک سرباز ما را کمک کند که این درسی برای تک‌تک ما خواهد بود.

محمدعلی سجادی، از کارگردانان سینما و از دوستان محمدرضا اعلامی هم در سخنانی، زیبایی زندگی را در همین کوتاه بودنش خواند و گفت: همه باید بمیریم؛ اما بعضی مرگ‌ها زود اتفاق می‌افتد و بعضی‌ها میرانده می‌شوند.

وی افزود: محمدرضا مثل خیلی از بچه‌های دیگر نقطه ضعف‌اش عشق به سینما بود و چقدر آدم باید برای عشقش و مستقل بودنش تاوان پس بدهد.

سجادی گفت: هر موقع او را دیدم گرفتار بود و در واقع او دق کرد. همه ما برای اینکه فیلم بسازیم و فیلم ایده‌آل‌مان را بسازیم در شرایط بدی هستیم و ما هم دق خواهیم کرد.

امین تارخ، بازیگر سینما که در فیلم «رازها» با اعلامی همکاری داشته است، اظهار داشت: سر آن فیلم من به وضوح از معضلات و مشکلاتی که ایشان پشت سر گذاشته بودند، مطلع شدم. او آن فیلم را با دست خالی ساخت و از آغاز هم با شرمندگی اعلام کرد من را دریابید و کمک کنید آن را بسازم تا بخشی از بدهی‌های گذشته‌ام را پرداخت کنم که این برای یک هنرمند خیلی دردناک است.

وی افزود: ما هیچ‌وقت بخشی از این بار سنگین او را به دوش نگرفتیم و بهتر است الان سایرین را قبل از اینکه دل سوخته‌شان به تن سوخته تبدیل شود، دریابیم.

آرش اعلامی پسر این فیلمساز فقید با تشکر از حضور مسوولان و سینماگران در مراسم تشییع پدرش گفت: امیدوارم به گونه‌ای پیش رود که هر کس در سینما هست به آرزوهایش برسد و کاری که دوست دارد، انجام بدهد.

در این مراسم کامران ملکی که اجرای آن را بر عهده داشت، ختم محمدرضا اعلامی را در روز سه‌شنبه از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در مسجد نور اعلام کرد.