راه‌اندازی دانشکده‌ هنرهای اصیل ایرانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از موزه‌ محمود فرشچیان، نقاش و مینیاتوریست ایرانی، خبر از ثبت ملی مجموعه آثار این هنرمند به عنوان میراث معنوی داد. به گزاش ایسنا، روز شنبه موزه‌ محمود فرشچیان واقع در مجموعه سعد‌آباد میزبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاه‌آبادی، معاون هنری و جمعی از مدیران این مجموعه تاریخی بود. سیدمحمد حسینی بعد از بازدید از این نمایشگاه و همچنین مشاهده تعدادی از کارهای «جوقانی» در حوزه نگارگری «تذهیب» در جمع خبرنگاران گفت: امروز با اشاره و دستور استاد به اینجا آمدیم تا مقدمات ثبت ملی مجموعه کارهای ایشان را فراهم کنیم. او ادامه داد: بحث مالکیت معنوی امروز به شکل جدی در کشور مطرح است و چندی پیش نیز همایشی در همین راستا برگزار شد. با نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز هماهنگی‌هایی انجام دادیم تا به این مساله بپردازیم و آثار ایشان را در راس آثار هنری و معنوی به ثبت برسانیم.

حسینی همچنین به راه‌اندازی دانشکده‌ای به نام هنرهای اصیل ایرانی اشاره کرد و گفت: پیگیری‌های راه‌اندازی و افتتاح این دانشکده را انجام می‌دهیم تا رشته‌های مدنظر استاد را در دانشکده‌های موجود هنری برپا ‌کنیم و با کمک ایشان هنر ایرانی زنده نگه داشته شود و بیشتر از آن بهره‌برداری کنیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به صبغه و رنگ مذهبی در مجموعه آثار فرشچیان اشاره کرد و افزود: این هنرمند برجسته با اطلاعات و اشرافی که نسبت به مباحث دینی و تاریخی انبیا دارد، کارهایی بی‌بدیل و بی‌نظیر به ثبت می‌رساند و از این رو نگاره‌های ایشان حکایت از تحقیقات گسترده او دارد.

حسینی اضافه کرد: اگر امروز تابلوی عصر عاشورا مورد توجه همگان و به‌ویژه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، به خاطر ظرافت و دقت موجود در این تابلو است. به‌طوری که کمتر کسی می‌تواند اشکال بر آن وارد کند.

او در پایان گفت: تابلوی حضرت اسماعیل و ابراهیم نیز با دقتی که دارد تحسین و شگفتی همگان را بر می‌انگیزد. رنگ مذهبی و ارادت استاد به انبیا و به‌ویژه امام رضا (ع) در تمامی کارها مشهود است و همین رمز ماندگاری کارهای ایشان است. محمود فرشچیان نیز در بخشی از این دیدار ابتدا به مجموعه آثار فریدون‌جوقانی که برای چند روزی در فضای موزه فرشچیان نمایش داده می‌شود اشاره کرد و گفت: این هنرمند جوان یکی از افراد بی‌نظیر در عرصه تذهیب است و کارش استادانه و پرمهارت است. به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم در فضای موزه مجموعه‌ای از کارهای او و شاگردانش را به نمایش بگذاریم. او ادامه داد: وقتی چنین کارهایی در کشورهای غربی ارائه می‌شود تعجب همگان را برمی‌انگیزد که آیا در ایران هم چنین کارهایی صورت می‌گیرد؟ آنها از پیشرفت هنر در ایران متعجب می‌شوند.

این استاد پیشکسوت نگارگری در ادامه به طرح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ثبت ملی مجموعه آثارش اشاره کرد و گفت: اگر این آثار ثبت شود، تابلوهای خوب و ارزشمند دیگری هم دارم که حاضرم به کشورم و مردمش تقدیم کنم و آنها را در اختیار شما بگذارم.

فرشچیان متذکر شد: هنر نگارگری کاری سخت و پرزحمت است که تعداد هنرمندانی که آن را انجام می‌دهند نیز کم است.

مدیر موزه سعد‌آباد نیز در پایان این نشست خطاب به فرشچیان اظهار امیدواری کرد: از فضای موجود بهترین بهره‌برداری صورت‌گیرد، چه بسا که ما در این مدت هر هفته یک نمایشگاه خاص برقرار کرده‌ایم و مجموعه آثار فریدون‌جوقانی نیز یکی از بهترین کارهای ما در این مدت محسوب می‌شود.