انتظارات یارانه‌ای مجلس از دولت

عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور علی لاریجانی در نشست خبری مطرح کرد

انتظار یارانه‌ای مجلس از دولت

قانون یارانه‌ها باید در اسرع وقت اجرایی شود

دنیای اقتصاد- اولین نشست خبری رییس مجلس در سال ۸۹ همچون دیگر نشست‌های خبری او، محل اظهارنظر علی لاریجانی درباره موضوعات مختلفی از بحث‌های هسته‌ای و سیاست خارجی گرفته تا برنامه پنجم توسعه و زمان آغاز اجرای قانون یارانه‌ها بود.

این تنوع موضوعی و ورود مجلس به حوزه‌های مختلف چندان گسترده بود که باعث شد یکی از خبرنگاران از لاریجانی درباره تغییر جایگاه قوه مقننه از حوزه تقنین و نظارت به حوزه اجرایی سوال کند که در نتیجه این سوال، رییس مجلس با حرارت بسیار از روند فعالیت‌ها و اظهارنظرهای خود دفاع کرد. او، این عملکرد مجلس را «به منظور نظارت بر احقاق حقوق ملت» خواند و گفت که از نظر او «این به معنای چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیست.»

اجرای قانون یارانه‌ها در اسرع وقت

لاریجانی در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» درباره اینکه آیا مجلس زمان مشخصی را برای آغاز اجرای قانون یارانه‌ها به دولت ابلاغ کرده است، تعیین زمان دقیق از سوی مجلس را رد کرد؛ اما گفت که از نظر قوه‌مقننه این قانون باید «هرچه زودتر و در اسرع وقت» به مرحله اجرا برسد. وی خاطرنشان کرد: مجلس نظرش این است که قانون یارانه‌ها در اسرع وقت و با لحاظ کردن زیرساخت‌ها اجرایی شود تا فشار کمتری بر مردم وارد آید. لاریجانی اضافه کرد: از نظر ما هدفمند کردن یارانه‌ها باید هرچه زودتر انجام شود، به دلیل اینکه هرچه بازه زمانی اجرا کمتر شود، فشار بیشتری بر مردم وارد می‌شود. رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ما زمان مشخصی را برای دولت قرار ندادیم، اما معتقدیم دولت باید برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها از آمادگی مناسبی برخوردار باشد. لاریجانی در پاسخ به این سوال که اگر دولت بخواهد اجرای قانون یارانه‌ها را به دو یا سه ماه پایانی سال موکول کند، مجلس چه واکنشی خواهد داشت، گفت: موکول کردن هدفمندی یارانه‌ها به ماه‌های پایانی سال معقول و منطقی نیست. وی افزود: کسب درآمد ۲۰ هزار میلیاردی به مرور زمان نیاز دارد. اگر دولت بخواهد این کار را به ماه‌های پایانی سال موکول کند، مجلس حتما واکنش نشان خواهد داد. لاریجانی تاکید کرد که از نظر او، اجرای قانون یارانه‌ها در دو یا سه ماه آخر سال امکان پذیر نیست.

سپاه، رقیب بخش خصوصی نباشد

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌های اقتصادی سپاه نیز یادآور شد: من نمی‌دانم شما چقدر با ساختار سپاه آشنایی دارید؛ بخش‌هایی که این‌گونه فعالیت‌ها را انجام می‌دهند، بخش‌های دیگری غیر از بخش‌هایی هستند که وظایف نظامی را انجام می‌دهند. طبیعتا در زمان صلح، بخشی از پشتیبانی سپاه معطل می‌ماند و ما نباید به دنبال این باشیم که سرمایه کشور معطل بماند. در همه جای دنیا در زمان صلح از نیروی نظامی در کارهای پشتیبانی و عمرانی استفاده می‌کنند و این به نفع اقتصاد کشور است که این حجم سرمایه معطل نماند.

وی ادامه داد: من معتقدم برخی کارها احتیاج به روحیه جهادی دارد؛ اما البته این‌که آنها بخواهند طوری عمل کنند که مجالی به بخش خصوصی ندهند، درست نیست. من این را به قرارگاه سازندگی سپاه هم گفتم که نباید رقیب بخش خصوصی باشید، بلکه باید پشتیبان این بخش باشید. در حقیقت قرارگاه سپاه نباید مانع رقابت اقتصادی در کشور باشد؛ چرا که این امر به اقتصاد کشور صدمه می‌زند؛ اما آنها می‌توانند بسترساز باشند یعنی پروژه‌های بزرگی که بخش خصوصی نمی‌تواند آنها را بگیرد، بگیرند، آن را تقسیم کنند و نهایتا بین بخش خصوصی توزیع کنند.

اولویت‌های مجلس در برنامه پنجم

لاریجانی همچنین درخصوص رویکردها و اولویت‌های مجلس هشتم برای بررسی برنامه پنجم تاکید کرد: در مورد برنامه پنجم چند مساله محوری مورد توجه بررسی‌کنندگان است، اولا انطباق برنامه با سندهای بالادستی است. مساله دیگر، بسط سیاست‌های کلی در این بازه زمانی است و مساله دیگر این است که در موضوعات مهم در بحث صنعت، حد پایه‌ای مشخص شود. یعنی رویکرد صنایع باید رویکرد اشتغالزایی باشد و هم‌چنین ما روی صنایع پیشرفته سرمایه‌گذاری داشته باشیم. یعنی بتوانیم قدرت صادراتی پیدا کنیم. وی ادامه داد: در مورد تحقق سند اصل ۴۴، کوچک شدن دولت و بالا بردن بهره‌وری نیز باید برنامه‌ریزی مدونی وجود داشته باشد. من نمی‌گویم در اصل ۴۴ کم‌کاری شده؛ اما انضباطی باید بر آن حاکم باشد که کاملا با روحی که در اجرای این اصل مورد توجه است، همخوان باشد.

خبرنگاری از رییس مجلس درخصوص اساسنامه صندوق توسعه ملی که باید از سوی دولت به مجلس ارائه شود، سوال کرد که لاریجانی خاطرنشان کرد: دولت باید تا آخر فروردین ماه این اساسنامه را به مجلس ارائه می‌کرد؛ اما آخر اردیبهشت هم گذشت و هنوز این اساسنامه به مجلس نیامده است. وی با بیان این‌که اساسنامه چنین صندوقی باید مولفه‌های مشخصی داشته باشد تا به عنوان امین ملت بتواند از ظرفیت نفت و گاز کشور صیانت کند، عنوان کرد: تنظیم این اساسنامه چندان هم کار دشواری نیست و اگر دولت این کار را انجام ندهد مجلس خودش این اساسنامه را تنظیم خواهد کرد.

واکنش به احتمال تصویب قطعنامه جدید

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این‌که اگر قطعنامه تحریم ایران در شورای امنیت صادر شود، آیا مجلس دولت را ملزم به لغو بیانیه تهران می‌کند،‌ گفت: این تنها واکنش ما نخواهد بود. اگر بیانیه تهران که دارای ظرفیت خوبی برای بازی سیاسی برای همه است، مورد بی‌اعتنایی واقع شود، روشن است که این بیانیه از خاصیت می‌افتد. در این حالت مجلس و دولت باید نسبت به رفتارهای آنها تصمیمات دیگری اتخاذ کنند.

وی افزود: در آن صورت، بنا نیست ما وقت خود را صرف بازیگوشی دیگران کنیم و فرصت خوبی است که این بار در رابطه با نحوه تعاملات آنها با نهادهای بین‌المللی توجه بیشتری صورت گیرد.

رییس مجلس خط قرمز ایران درخصوص بیانیه تهران را این گونه توصیف کرد: خط قرمز ما این است که با این بیانیه به صورت گزینشی برخورد شود. این‌طور نیست که طرف مقابل بتواند بعضی بندها را برچیند، بلکه نگاه پیوسته به این موضوع مساله اساسی است، اما اینکه وزیر خارجه آمریکا گفته این بیانیه اشکالاتی دارد، خوب بعضی از این اشکالات را بگوید. لاریجانی اضافه کرد: ما احتیاجی به بیانیه‌های نصیحت‌گونه برای دنیا نداریم، بلکه به اظهارات روشنی نیازمندیم و اگر آنها معتقدند که واقعا اشکالاتی در این بیانیه وجود دارد، صریحا اعلام کنند که کجا اشکالی می‌بینند. من فکر می‌کنم در این بیانیه تلاش زیادی شده بود که در مجموع مسائل طرفین در نظر گرفته شود و ما نمی‌گوییم این بیانیه بهترین است؛ اما مسیر راهی است که می‌توان از آن استفاده کرد و پیش رفت.

روسیه منافع مشترک با ایران را جدی بگیرد

وی درخصوص ادامه همکاری ایران و روسیه با توجه به واکنش‌های اخیر روسیه نیز گفت: در مورد روابط ایران و روسیه معتقدم بعد از مذاکرات تلفنی لاوروف با متکی و دبیر شورای امنیت روسیه با جلیلی، مواضع روسیه مسیر دیگری پیدا کرد و تا حدی روشن شد که منافع مشترک در چه قلمروهایی رقم خورده است و من پیشنهاد می‌کنم، آنها موضوع را جدی بگیرند و در مورد منافع مشترک اعم از مسائل دفاعی و موضوعات منطقه‌ای مثل مبارزه با تروریسم و بسیاری از مسائل دوجانبه دیگر دقت بیشتری داشته باشند. وی با بیان اینکه روابط ما با روسیه فراز و فرودهایی داشته است که نباید آن را نادیده گرفت، افزود: اگر همان مسیری که با رییس‌جمهور سابق روسیه (ولادیمیر پوتین) مورد توجه و توافق قرار گرفت، دنبال می‌شد، می‌توانست منافع دوطرفه‌ای به وجود بیاورد. رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه از این منظر باید نگاه دقیق‌تری به صحنه داشت، خاطرنشان کرد: البته در مسائل هسته‌ای، روسیه همیشه قصد داشته است که موضوع در چارچوب منافع خودش رقم بخورد که باید تلاش کرد، این مسائل به مسیر دقیق‌تر خود برگردد.

پرونده یک میلیارد دلار هنوز مختومه نشده

خبرنگار دیگری از لاریجانی پرسید با توجه به قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۸۵ و دستور شما مبنی بر بررسی بحث یک میلیارد دلار تا کنون این بررسی‌ها به کجا رسیده است؟ لاریجانی در پاسخ گفت: آنجایی که دستگاهی بودجه‌ای را در جای خود مصرف نکند، به عنوان تخلف به حساب می‌آید.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در گزارش دیوان محاسبات از این سنخ تخلفات ذکر شده بود که پس از آن سر و صدایی ایجاد شد. ایجاد این سر و صداها و این گونه حرف‌ها به گونه‌ای بود که به نظر می‌رسید می‌‌خواهند جلوی اراده مجلس را برای قرائت عمومی گزارش بگیرند، اما مطابق با نص صریح قانون اساسی و اصل ۵۵ باید گزارش دیوان محاسبات به عنوان بالاترین مرجع نظارتی در بررسی حساب‌ها به اطلاع عموم برسد، ما نیز این کار را انجام دادیم و الان در مرحله بررسی و در مسیر دادگاه است و باید مسیر خودش را طی کند و هنوز هم پرونده مختومه نشده است.

عکس: حمید جانی‌پور