وزیر‌اقتصاد: برای سرمایه‌گذاران خارجی از هر جای دنیا که به ایران آمده‌اند فرش قرمز می‌گسترانیم
دنیای اقتصاد- چند مقام دولتی در سخنانی هماهنگ از ایرانیان خارج کشور دعوت کردند تا سرمایه‌های خود را از خارج به داخل کشور منتقل کنند و تضمین کردند که این سرمایه‌ها محفوظ خواهد ماند. شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد، بهروز علیشیری رییس سازمان سرمایه‌گذاری، اسفندیار رحیم مشایی نماینده رییس‌جمهور در شورای‌عالی ایرانیان خارج کشور و چند مقام دولتی دیگر کسانی بودند که دیروز در همایش سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج کشور در شهر شیراز به صورت جداگانه، اما هماهنگ از ایرانیان خارج کشور برای سرمایه‌گذاری دعوت به عمل آوردند. وزیر اقتصاد از گستراندن فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران ایرانی گفت و مشایی هم خود را نماینده رییس‌جمهور برای تایید و تاکید بر جذب سرمایه ایرانیان خارج کشور معرفی کرد. بهروز علیشیری رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری هم گزارشی از زمینه‌سازی‌ها برای جذب سرمایه ایرانیان خارج کشور ارائه داد.

دعوت برای سرمایه‌گذاری در ایران
وزیر اقتصاد: برای همه دوستانی که به ایران آمده‌اند فرش قرمز می‌گسترانیم
مشایی: من به نمایندگی از ریاست‌جمهوری برای تایید و تاکید درباره سرمایه‌گذاری ایرانیان به اینجا آمده‌ام
دنیای اقتصاد - شهر شیراز دیروز میزبان همایشی بود که طی آن چگونگی جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج کشور مورد بررسی قرار گرفت. این نشست تحت عنوان همایش سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج کشور برگزار شد و شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد طی سخنانی ضمن تشویق ایرانیان خارج کشور برای انتقال سرمایه‌هایشان به داخل کشور گفت: برای همه دوستانی که به ایران آمده‌اند فرش قرمز می‌گسترانیم. در این همایش مقامات دیگری چون اسفندیار رحیم مشایی جانشین رییس‌جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج کشور، بهروز علیشیری رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و برخی مقامات استان فارس هم سخنرانی کردند که محور تمام سخنرانی ها بر حمایت از ورود سرمایه‌های ایرانیان خارج کشور به داخل کشور بود، اما مهم‌ترین سخنران شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد بود که طی سخنانی درآمد سرانه هر ایرانی را ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار در سال اعلام کرد و گفت: ذخیره ارزی ما ۴ برابر تعهدات ارزی است، بنابراین ریسک اقتصادی سرمایه‌گذاری در ایران صفر است. به گزارش مهر، وی افزود: با وجود بحران‌های مالی در اقتصاد جهانی، اقتصاد ایران در سال ۲۰۰۹ میلادی عملکرد قوی‌تری را از خود نشان داد، به نحوی که حجم صادرات غیر نفتی با رشد ۳۵ درصدی مواجه شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه همچنین به‌رغم کاهش قیمت‌ها در عرصه بین‌المللی، ایران شاهد افزایش ۱۰ درصدی در ارزش صادرات غیر نفتی خود بود، تصریح کرد: این در حالی است که حجم تجارت جهانی با کاهش ۱۲ درصدی روبه‌رو شده است.
رشد سرمایه‌گذاری
به گفته وی بالاترین رشد سرمایه‌گذاری خارجی با رشد ۶۰ درصدی در سال گذشته در ایران اتفاق افتاد، این در حالی است که رشد سرمایه‌گذاری خارجی در جهان به طور متوسط با کاهش ۳۰ درصدی مواجه شده است. حسینی با اشاره به رشد ۵۸ درصدی شاخص بورس و رشد ۳۱ درصدی حجم مبادلات بورس کالا در سال گذشته، افزود: مجموعه این عوامل باعث شده است که اقتصاد ایران بر اساس معیار برابری قدرت خرید که شاخص اندازه‌گیری رفاه و قدرت خرید است، عدد ۸۰۰ میلیارد دلار در GNP را ثبت کند و درآمد سرانه ایرانیان به ۱۲ هزارو ۵۰۰ دلار بالغ شود.
چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 89
وی چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۸۹ را مثبت‌تر ارزیابی کرد و در بیان دلایل این امر گفت: بازار نفت که در سال ۲۰۰۷ تاکنون دچار رکود شده بود طی روزهای اخیر بهبود یافته و از رکود خارج شده است، همچنین یکی از مشکلات اقتصاد کشور در چند سال اخیر شرایط نامساعد جوی بوده است. این عضو کابینه دولت دهم تصریح کرد: رشد بورس تهران طی دو ماه گذشته حاکی از این مطلب است که در سال‌جاری رشد اقتصاد ایران محکم‌تر خواهد شد، این در حالی است که شاخص بورس تهران رشد ۱۳ درصدی را تجربه کرده است.
وی با اشاره به تسهیل فضای تولید و سرمایه‌گذاری در کشور گفت: مصوبات 3 ماهه اخیر دولت از جمله مصوبه هیات امنای حساب ذخیره ارزی مبنی بر حذف محدودیت در سقف 25 درصدی استفاده از منابع این حساب توسط شرکت‌ها که به 49 درصد افزایش یافته است از جمله مصوبات دولت برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی است. حسینی همچنین تصویب آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران و تسهیل شرایط ورود و خروج سرمایه و اصل و عوائد حاصل از آن را از دیگر اقدامات در راستای جذب سرمایه‌های خارجی عنوان و بیان کرد: تنها برای سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک تا دو سال برای خروج سرمایه‌ها محدودیت وجود دارد که آن نیز با مذاکره با سازمان سرمایه‌گذاری خارجی قابل تغییر است.
فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران خارجی
حسینی با بیان اینکه دولت برای سرمایه‌گذاران خارجی فرش قرمز می‌گسترد و از حضور آنها استقبال و موانع را برطرف می‌کند، بر استفاده درست از منابع تاکید کرد و گفت: ایران در حال حاضر 80 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند که این امر به این معنا است که این رقم را سرمایه‌گذاری می‌کند، اما مشخص نیست این سرمایه‌گذاری در کجا صورت می‌گیرد، در حالی که این رقم باید در خدمت تولید و سرمایه‌گذار باشد. وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه یارانه‌ها باید به سرمایه‌گذاری و تولید اختصاص یابد، افزود: محیط کسب‌وکار نیز باید بهبود یابد. سرمایه‌گذاران باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را مغتنم بشمارند.
وی با بیان اینکه سیاست‌های اصل ۴۴ اجازه سرمایه‌گذاری در تمام بخش‌های اقتصادی را به سرمایه‌گذاران خارجی داده است، اظهار داشت: خصوصی‌سازی در تمام حوزه‌ها از جمله بانک‌ها، بیمه‌ها، خودروسازی، هواپیمایی، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و غیره در حال انجام است. وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه امور باید به کارآفرینان و مردم سپرده شود، افزود: گرچه در لایه‌های میانی مقاومت‌هایی وجود دارد، اما روند اصل ۴۴ کند نمی‌شود. وی از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت کرد که اوراق مشارکت منتشر شده برای پروژه‌های مختلف ایرانی را خریداری کنند. حسینی تصریح کرد: بالغ بر ۴ برابر تعهدات ارزی، کشور دارای ذخیره ارزی است، بنابراین ریسک اقتصادی در کشور صفر است. از ویژگی‌های اقتصاد ایران نیز ارزان بودن دستمزد است.
سخنان رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری
سخنران بعدی بهروز علیشیری رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری بود که طی یک سخنرانی رشد ۶۰ درصدی جذب سرمایه خارجی به ایران در سال گذشته را بالاترین رقم رشد جذب سرمایه‌گذاری در جهان عنوان کرد و گفت:‌ فرآیند جذب سرمایه خارجی پیچیده‌ترین معادله رفتار اقتصادی در کشور است.
وی با بیان اینکه این همایش از یک سال و نیم قبل برنامه‌ریزی شده است، گفت:‌ با توجه به اینکه فرآیند جذب سرمایه‌های خارجی فرآیندی بسیار پیچیده است باید پیش‌نیازهای لازم برای آن فراهم شود. وی گفت:‌ اگر این پیش فرض را قبول کنیم که سرمایه خارجی موجب پیشرفت کشور و تسریع انتقال تکنولوژی خواهد شد و زمینه‌های اشتغال را فراهم و سطح بنگاه‌ها را ارتقا می‌بخشد باید مزیت‌های خود را تقویت کنیم و بدانیم که کشورهای دیگر هم در این زمینه رقابت بسیار شدیدی دارند و در واقع جذب سرمایه خارجی به نوعی جنگ مزیت‌ها است.
وی گفت: فرآیند جذب سرمایه خارجی با بازی‌های ساده موثر نیست و نیاز به مکانیزم‌های جدیدتر و ابزارهای پیچیده‌تر دارد. پس از آن باید به فکر مشوق‌های سرمایه‌گذاری بود، مثلا در برخی کشورهای در حال توسعه برای تشویق سرمایه‌گذاران ۵۰ درصد کمک بلاعوض به آنها داده می‌شود. رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران بر به کارگیری ابزارهای نوین در جذب سرمایه خارجی تاکید کرد و گفت: پس از تغییر از ابزار یوزانس به فاینانس تنها در چند سال اخیر در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی متمرکز شده‌ایم که نتایج مثبتی داشته است. ۸۰ درصد ورودی سرمایه‌های خارجی مربوط به سه سال اخیر است و در همین مدت ۴۰ میلیارد دلار پروژه‌های مصوبه سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌ایم. علیشیری گفت:‌ این امر با تلاش سربازان اقتصادی کشور در سازمان سرمایه‌گذاری محقق شد و سال گذشته رکورد ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری ورود سرمایه خارجی شکسته شد، اما معتقدیم ظرفیت اقتصادی ایران بسیار بالاتر است و برای مهیا شدن شرایط بهبود فضای کسب و کار باید به عنوان یک پرونده‌ دائمی روی میز مسوولان ارشد نظام باز باشد؛ چرا که مهم‌ترین متغیر تاثیرگذار در جذب سرمایه‌های خارجی همین رتبه فضای کسب و کار است که نیاز به تغییر قوانین، آیین‌نامه‌ها و رفتارها در سطح سه قوه دارد.
وی گفت:‌ جذب سرمایه‌گذاری خارجی مثل بازی در شرایط المپیک است، کشورها رکوردهای ورودی را کسب می‌کنند و در قوی‌ترین شرایط در المپیک به رقابت می‌پردازند.
معاون وزیر اقتصاد تمام شاخص‌های اقتصاد کلان را مثل حساب سرمایه، رفتارهای سیاسی و امنیتی، فضای کسب و کار کشور و مشوق‌ها در جذب سرمایه‌های خارجی موثر دانست و گفت: این همایش زنجیره انتهایی سرمایه‌گذاری خارجی است و ما در این همایش بازاریابی انجام می‌دهیم بیش از هزار پروژه معرفی می‌شوند و ۳۰۰ مورد آنها به طور کامل در هشت کارگروه تخصصی ارائه می‌شوند. در این همایش مذاکرات رودررو انجام می‌شود و امیدواریم نتایج مثبتی داشته باشد.

مشایی: ایران در شکوفایی تاریخی است

اسفندیار رحیم‌مشایی، جانشین رییس‌جمهور در شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز در این همایش گفت: ایران در یک شکوفایی تاریخی قرار گرفته است و اکنون فصل نوینی را در عرصه‌ جهانی آغاز کرده است. به گزارش ایسنا، وی ضمن خوشامدگویی به حضار و ایرانیان خارج از کشور در این همایش گفت: من به نمایندگی از ریاست‌جمهوری برای تایید و تاکید درباره سرمایه‌گذاری ایرانیان به این‌جا آمده‌ام. در واقع اکنون ایرانیان پس از سه دهه تلاش به دوره چیدن محصول رسیده‌اند. رییس دفتر رییس ‌جمهور با اشاره به صدور قطعنامه‌های‌ تحریم علیه ایران نیز گفت: آنها ملت‌ ما را تهدید به قطعنامه می‌کنند. کدام ملت از مسیر خود انصراف داده است؟ اکنون دیگر قطعنامه برای ما نان صبحانه شده است. در واقع ما از قطعنامه‌ها نمی‌ترسیم.
وی در ادامه با اشاره به فرمانروایی انوشیروان اضافه کرد: ملت ایران در تاریخ به دنبال عدالت بوده است. عدالت در ایران تاریخی و نهادینه شده است. ما ملتی هستیم که با هیچ کشوری سر جنگ نداریم. حتی در مورد رژیم صهیونیستی که آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و مشروع نمی‌دانیم نیز تنها خواهان برگزاری رفراندوم هستیم.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات برخی کشورهای غربی و همسایه گفت: تفنگ ما پر است، اما تفنگ آنها خالی و اسباب بازی است. به همین دلیل آنها به دنبال جنگ نیستند و به مسائل اقتصادی معطوف شده‌اند و سعی می‌کنند جلوی سرمایه‌گذاری را بگیرند. در دولت دهم فعالیت‌های بسیار گسترده برای پیشرفت ایران انجام شده است. باید این ملت را گلباران کرد؛ زیرا آنها توانسته‌اند راه شکوفایی دنیا را باز کنند. به همین دلیل دنیا باید برای آنها جشن ملی بگیرد. توسعه سرمایه‌گذاری وسیع باید در همه بخش‌های مختلف ایران انجام گیرد. مشایی در پایان با اشاره به صندوق ایرانیان مقیم خارج از کشور که در سال گذشته در کنگره تصویب شده، گفت: صندوق ایرانیان سال گذشته تصویب شده و اکنون مراحل اداری خود را می‌گذراند و شورای بورس مجوز این صندوق را داده که طی هفته‌های آینده انجام می‌شود.