گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه برزیل و ترکیه با متکی

وزیران خارجه ترکیه و برزیل صبح چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با منوچهر متکی، وزیر خارجه گفتند که اقدام به عمل آ‌مده در تهران (بیانیه مشترک سه کشور) مورد حمایت بسیاری از کشورهای عضو شورای امنیت بوده ‌است. به گزارش ایسنا، وزیران خارجه ترکیه و برزیل صبح چهارشنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با متکی که برای شرکت در اجلاس وزیران خارجه عضو سازمان کنفرانس اسلامی در تاجیکستان به سر می‌برد، از حمایت بسیاری از کشورها از اعلامیه مشترک سه کشور درباره مبادله سوخت خبر دادند.

احمد داوود اوغلو و سلسو آموریم، وزیران خارجه ترکیه و برزیل در این تماس‌های تلفنی با بیان خرسندی رییسان‌ هیات‌های کشورشان از سفر اخیر به ایران و گفت‌وگوهای سازنده و مفیدی که در زمینه روابط دو جانبه و نیز تدوین اعلامیه مشترک درباره مبادله سوخت صورت گرفت، گزارشی از اقدامات‌شان را پس از بازگشت از تهران به اطلاع وزیر خارجه کشورمان رساندند.

به گزارش ایسنا، وزیران امور خارجه ترکیه و برزیل از تماس‌های خود و رییسان‌جمهور کشورشان با همتایان‌ خود در دیگر کشورها از جمله اعضای دائم شورای امنیت خبر داده و افزودند که اقدام به عمل آ‌مده در تهران (بیانیه مشترک سه کشور) مورد حمایت بسیاری از کشورهای طرف گفت‌وگو با ایشان بوده ‌است.

تحریم علیه تهران دورنمای صلح را تباه می‌کند

در تحولی دیگر، وزیر خارجه ترکیه درباره عواقب تلاش آمریکا و غرب برای تشدید تحریم‌های ایران هشدار داد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی زمان تودی ، داوود اغلو، کشورهای غرب را از سیاست تشدید تحریم علیه تهران برحذر داشت و گفت: طرح تحریم‌های جدید علیه تهران درپی بیانیه ایران، برزیل و ترکیه‌، دورنمای صلح را تباه می‌کند.

داوود اغلو همچنین با اشاره به بیانیه هسته‌ای سه‌جانبه در تهران از کشورهای غربی خواست که فرصت تازه‌ای را که برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه هسته‌ای ایران پیش آمده است، به غنیمت شمارند.

وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی در استانبول بر لزوم تلاش برای «راهگشایی صلح» گفت: درحال حاضر نباید به گمانه زنی و ابراز نگرانی پرداخت. امروزه، دیگر زمان اتهام زنی، شک و بدبینی دو طرف به یکدیگر نیست و زمان برقراری صلح فرا رسیده است. داوود اغلو بر اهمیت اعتماد ایران به ترکیه تاکید کرد و گفت، ترکیه از این اعتماد سوء‌استفاده نخواهد کرد. به گفته وی، اگر آنکارا در صورت دریافت اورانیوم ایران با فشار قدرت‌های دیگر مواجه شود، بی‌هیچ درنگی اورانیوم را به ایران باز خواهد گرداند.