دنیای اقتصاد- ارائه پیش‌نویس گسترش تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا به اعضای شورای امنیت واکنش اعتراض‌آمیز تعدادی از مقامات دولت و نمایندگان مجلس را به دنبال داشت؛ آمریکا به فاصله 24 ساعت پس از امضای بیانیه تهران ضمن ابراز ناخرسندی از امضای چنین توافقی اعلام کرد طرح پیش نویس گسترش تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را به اعضای شورای امنیت ارائه داده است‌. به گفته هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا، این پیش نویس با حمایت چین و روسیه هم مواجه گردیده است‌. اما در سوی مقابل، مقاماتی از ایران چون علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و وزرای کشور و اطلاعات و مشاور رییس جمهور در کنار نمایندگانی چون علاء بروجردی، اسماعیل کوثری و کاظم جلالی رییس‌، نایب رییس و مخبر کمیسیون امنیت ملی ارائه پیش‌نویس تحریم را ناشی از عصبانیت آمریکا و غرب از امضای توافقنامه تهران دانستند و پیش‌بینی کردند، این پیش‌نویس دچار مشکل شود‌. همزمان علی لاریجانی، رییس مجلس هم واکنش غرب به بیانیه تهران را وقیحانه توصیف کرد‌.

آمریکا طرح جدید خود علیه ایران را به شورای امنیت داد
واکنش‌ ایران به پیش‌نویس تحریم‌های جدید
مقامات ‌ایران ارائه پیش‌نویس تحریم‌های جدید به شورای امنیت را بهانه‌جویی‌های غرب پس از بیانیه تهران قلمداد کردند
دنیای اقتصاد- ارائه پیش‌نویس چهارمین قطعنامه تحریم‌ علیه ‌ایران از سوی آمریکا به اعضای شورای امنیت واکنش اعتراض‌آمیز برخی از مقامات تهران را در پی داشته است.
‌این پیش‌نویس ۱۰ صفحه‌ای که از حمایت سایر اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل (انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) نیز برخوردار است، سه‌شنبه و به فاصله یک روز پس از توافق سه‌جانبه ‌ایران، ترکیه و برزیل در تهران برای تبادل سوخت هسته‌ای ارائه شده است. روز دوشنبه وزیران خارجه‌ ایران، ترکیه و برزیل در تهران بیانیه‌ای به امضا رساندند که به موجب آن تهران آمادگی خود را برای تبادل ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۵/۳ درصدی با ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی در خاک ترکیه اعلام کرده است، اما آمریکا توافق تهران را قانع‌کننده ندانست و بلافاصله پیش‌نویس تحریم‌ها را به اعضای شورای امنیت ارائه داد.
به گزارش ‌ایسنا، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا درباره پیش‌نویس جدید قطعنامه علیه‌ایران در کمیته‌ روابط خارجی سنا در واشنگتن گفت: این پیش‌نویس قانع‌کننده‌ترین پاسخی است که ما می‌توانستیم به تلاش‌های انجام گرفته در تهران در چند روز گذشته بدهیم. کلینتون بار دیگر اعلام کرد که واشنگتن تعدادی سوالات بی‌پاسخ را درخصوص توافق روز دوشنبه در تهران مطرح کرده است، اما او در عین حال از آنچه تلاش‌های صادقانه‌ ترکیه و برزیل خواند، استقبال کرد.
در همین حال باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا نشستی ۹۰ دقیقه‌ای با قانون‌گذاران صهیونیست در کنگره داشت تا درباره‌ پیش‌نویس قطعنامه (علیه ایران) با آنها مذاکره کند و آنها را از مساله هسته‌ای ایران و نیز اوضاع امنیتی اسراییل و چشم‌اندازهای صلح خاورمیانه مطلع سازد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مهم‌ترین مساله برای واشنگتن این است که ایران قصد دارد غنی‌سازی اورانیوم را ادامه دهد.
به گزارش ‌ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با اعلام خبر به گردش درآمدن پیش‌نویس قطعنامه از سوی آمریکا در شورای امنیت و با ادعای دستیابی به نسخه‌ای از پیش‌نویس آن، گزارش داده است که این قطعنامه ایران را از «هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیک قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای منع می‌سازد»، سرمایه‌های شرکت‌های مرتبط به برنامه‌های هسته‌ای مرتبط با سپاه پاسداران را مسدود می‌سازد، سرمایه‌گذاران ایرانی را از فعالیت‌هایی نظیر حفاری معادن منع می‌کند و ایران را از خرید اقلام مختلف تسلیحات سنگین منع می‌سازد. به گفته سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل، این پیش‌نویس قطعنامه که از حمایت پنج «وتودار» شورای امنیت برخوردار است، فشار بیشتری را بر تحریم‌های موجود خواهد افزود و تدابیر جدید محکمی را برای تشدید فشار بر دولت ایران جهت رفع نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای‌اش می‌افزاید. در همین رابطه، ژرار ارو، نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز توافق شش کشور با مواضع سیاسی متفاوت را گواه روشنی از نگرانی جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ ایران و تمایلش به راه حل دیپلماتیک از طریق مذاکرات خواند.
لی بائودونگ، نماینده چین در سازمان ملل نیز با تاکید بر تعهد پکن به اعمال فشار و انجام گفت‌وگو گفت: ما معتقدیم که به گردش درآوردن این پیش‌نویس قطعنامه به معنای بستن در به روی دیپلماسی نیست. پیش‌نویس قطعنامه بر تمایل پنج عضو دائم شورای امنیت به «تقویت تلاش‌های دیپلماتیک برای ارتقای گفت‌وگو و مشاورات بدون پیش‌شرط» تاکید می‌کند. ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز گفته است که پیش‌نویس نهایی قابل پذیرش است؛ زیرا به قدر کافی بر مسائل منع اشاعه متمرکز است و باعث صدمه‌ بشردوستانه یا ایجاد مشکلاتی برای فعالیت‌های اقتصادی معمول در ایران و روابط اقتصادی این کشور با دیگر کشورها نمی‌شود. در ‌این میان‌، سوزان رایس بر خلاف اظهارات کلینتون گفت که دنبال کردن تحریم‌های جدید هیچ ارتباطی به توافق مبادله سوخت که در تهران صورت پذیرفته است، ندارد. رایس تاکید کرد که این پیش‌نویس، خودداری جمهوری اسلامی ایران از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم و برنامه‌هایش برای ساخت ۱۰ تاسیسات هسته‌ای جدید را هدف می‌گیرد. به گفته وی، آمریکا برای جلب حمایت هر تعدادی بیشتر از اعضای شورا که بتواند تلاش خواهد کرد. رایس همچنین مدعی شده است که این قطعنامه دست کم ۹ رای مثبت به دست خواهد آورد. وی همچنین گفت که آمریکا تحریم‌های جدید را فوری در نظر می‌گیرد، اما در این خصوص که چه زمانی قطعنامه به رای گذاشته خواهد شد، اظهارنظری نخواهد کرد. در همین حال، ماریا لوییزا، ریبیرو ویوتی نماینده برزیل در سازمان ملل به خبرنگاران گفت که برزیل در هیچ‌گونه مذاکرات در خصوص پیش‌نویس در حال حاضر مشارکت ندارد «زیرا ما احساس می‌کنیم شرایط جدیدی ایجاد شده است که گام اول بسیار مهمی است». وی افزود: ما باید از این فرصت برای گفت‌وگو و مذاکره استفاده کنیم. همزمان با ارائه پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه ایران از سوی آمریکا به شورای امنیت‌، رجب طیب اردوغان ،نخست وزیر ترکیه در دانشگاه مادرید اسپانیا اعتبار اعضای دائم شورای امنیت را به دلیل داشتن تسلیحات اتمی زیر سوال برد و گفت: در حالی که این پنج کشور توانایی اتمی خود را حفظ کرده‌اند از دیگر کشورها می‌خواهند که دنبال بمب اتمی نروند. این چه اعتباری است که شما سلاح‌ اتمی دارید، اما می‌‌گویید که دیگران نداشته باشند. نخست وزیر ترکیه همچنین در مادرید با اشاره به توافق حاصل شده در ایران از جامعه جهانی خواست که از بیانیه تهران پشتیبانی کنند تا به گفته وی «شانس بی‌نظیر» به وجود آمده درباره موضوع هسته‌ای ایران به ثمر بنشیند.
صالحی: تحریم رنگ باخته است
تهیه پیش‌نویس قطعنامه از سوی آمریکا اما واکنش برخی از مقامات تهران را برانگیخته است. دیروز علی اکبر صالحی‌، رئیس سازمان انرژی اتمی در ‌این باره گفت: بحث تحریم رنگ باخته و‌این آخرین تلاش‌های کشورهای غربی است.
به گزارش سایت شبکه خبر، صالحی‌، در حاشیه نشست دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران، افزود: باید به کشورهای غربی حق داد زیرا ‌این نخستین بار است که کشورهای در حال توسعه توانسته‌اند بدون حضور کشورهای قدرتمند، از حق خود دفاع کنند و‌ این موضوع برای آنها سنگین است و راه به جایی نخواهند برد. صالحی همچنین درباره پیشنهاد برزیل برای پیوستن به گروه 1 + 5 افزود: ‌این موضوع در اختیار ما نیست، اما از پیوستن برزیل به‌این گروه استقبال می‌کنیم‌. به گزارش خبرگزاری فارس، مجتبی ثمره‌هاشمی دستیار ارشد رییس‌جمهور نیز در حاشیه جلسه دیروز هیات وزیران در این باره گفت: قطعنامه‌ای که علیه ایران در شورای امنیت در حال طرح است، به هیچ وجه مشروعیت ندارد.
وی گفت: واکنش آمریکایی‌ها، واکنش عکس‌العملی بوده، اما باید منتظر باشیم آنها بتوانند رویکرد قابل قبولی درباره تفاهم‌نامه اتخاذ کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات نیز دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد احتمال صدور قطعنامه علیه ‌ایران گفت: همان‌طور که کارشناسان سیاسی اعلام کرده‌اند هم اکنون غرب خلع سلاح شده است و به دنبال‌ این است که خود را از‌این مهلکه بیرون بیاورد، اما اگر آنان به دنبال ‌ایجاد آرامش هستند باید به توصیه‌های ملت ما و مقام معظم رهبری توجه کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمد نجار وزیر کشور نیز در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در ‌این باره گفت: مشخص است که استکبار جهانی و دشمنان تمام بحث‌هایی که پیش از توافق تهران مطرح می‌کردند همه بهانه بوده است و با این تصمیمی هوشمندانه که از سوی نظام اتخاذ شد آنها باید تکلیف خود را مشخص کنند و جهان شاهد موضع‌گیری آنها است.
انزوای بیشتر آمریکا با ارائه قطعنامه جدید
علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ارائه پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه‌ایران نشان دهنده علاقه‌مند نبودن غرب به حل موضوع هسته‌ای ‌ایران است که به انزوای بیشتر آنها منجر خواهد شد.
بروجردی در گفت‌وگو با سایت شبکه خبر با اشاره به حمایت قاطع کشورهای جهان از بیانیه تهران، گفت: ارائه پیش‌نویس قطعنامه جدید آمریکا نشان‌دهنده بی‌علاقگی آنها به حل موضوع هسته‌ای ‌ایران و ادامه وضع جاری است و همین موضوع‌ این تحلیل را تقویت و اثبات می‌کند که نگاه آمریکا به موضوع هسته‌ای‌ ایران سیاسی، غیرحقوقی و غیر فنی است. وی گفت: البته آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت از‌ اینکه قدرت تصمیم‌گیری در مسائل مهم بین‌المللی از حیطه اعضای دائم‌این شورا خارج شود و دیگر کشورها بتوانند در زمینه حل‌ این گونه مسائل واکنش مثبتی نشان دهند خرسند نیست و به همین علت سعی دارد که ‌این تصمیم‌گیری‌ها در محدوده اعضای دائم شورای امنیت باقی بماند.
به گزارش‌ ایسنا، کاظم جلالی‌، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز دیروز در حاشیه جلسه علنی مجلس گفت: آنچه که در بیانیه تهران آمده بود سر فصل نوعی از اقدامات دیپلماتیک و گفت‌وگوها بین گروه ۱+۵ و جمهوری اسلامی ایران است، اما این که آمریکایی‌ها مجددا بر صدور قطعنامه اصرار دارند یک نوع بربریت مدرن است و نشان می‌دهد که اساسا جریان تندروی حاکم بر دنیا که همواره می‌خواهد خود را نشان دهد، اساسا از چند جهت ناراضی است.

انتقاد تند لاریجانی از غرب

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مواضع اخیر وزیر امور خارجه آمریکا پس از بیانیه تهران گفت: اگر در داخل کشور یک همگرایی ملی و اراده ملی قوی وجود داشته باشد، اخم‌ها و لبخندهای غربی‌ها تاثیرگذار نخواهد بود. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت دکتر علی‌اکبر فرهنگی با بیان اینکه «فریبکاری مدرن آمریکایی‌ها در حوادث اخیر بیشتر کشف شد» افزود: شاهد بودیم به‌رغم اینکه برزیل و ترکیه در تعهدات اخیرشان به ایران عنوان کرده بودند که ما تضمین می‌کنیم غربی‌ها درشت‌گویی نکنند، 24 ساعت نگذشته بود که وزیر امور خارجه آمریکا با رجوع به رفتار و ادبیات گذشتگان خود، علیه ایران حرف‌هایی را مطرح کرد. وی با بیان اینکه «حقیقتا وقاحت‌آور است که غربی‌ها حتی به فرستندگان خود (ترکیه و برزیل) کم‌توجهی کردند» ادامه داد: البته این قضیه برای همگان مشخص کرد که ایران همواره حسن نیت داشته است و اگر در جاهایی هم به‌زعم برخی سرسختی‌ می‌کرده است، این سرسختی نبوده بلکه واقع‌بینی ایران موجب آن رفتارها شده است. وی خاطرنشان کرد: اینها بنا ندارند اجازه دهند ایران از دانش هسته‌ای خود صیانت کند، البته کاری که آمریکایی‌ها امروز در این زمینه انجام می‌دهند، چند پیام دارد؛ اولا برای همه کشورهایی که تصور می‌کردند ایران تاکنون سرسختی می‌کرده است مشخص کرد اینکه ایران حرکت‌های آمریکا را صادقانه نمی‌دید، درست بوده است، حتی در بحث معاوضه سوخت هم آنها صادقانه عمل نکردند. کشورهایی همچون برزیل و ترکیه به ایران گفتند ما همه حیثیت‌مان را در میان می‌گذاریم و تعهد می‌دهیم که غربی‌ها در این زمینه به درستی عمل کنند، حال مکشوف شد که ایران با واقع‌بینی اینها را درست شناخته بود. لاریجانی با بیان اینکه «مواضع اخیر آمریکا پیام مهمی دارد، مبنی بر اینکه باید صحنه‌ دیپلماسی کشور را مثل شطرنج بلد بود و خود را گرفتار الفاظ نکرد» ادامه داد: اگر پیش از این برخی از دردمندان در کشور می‌گفتند که اینها به دنبال فریبکاری هستند، شاید برخی باور نمی‌کردند؛ اما باید بدانیم صحنه سیاست پیچیدگی‌هایی دارد که از روی آن باید به بطن رسید. ممکن است خیلی‌ها حرف زیبا بزنند، اما باید به درون حرف‌های آنها پی برد. لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به جنجال‌آفرینی‌های غربی‌ها در بحث تعلیق هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند جمهوری اسلامی، مصر است که از دانش هسته‌ای خود صیانت کند و در این مسیر تردیدی هم به خود راه نمی‌دهد؛ چراکه این مساله چیزی نیست که قابل معامله و حراج باشد. هیچ کس نه در داخل و نه در خارج کشور نمی‌تواند با این مساله معامله کند و ظرفیت نیروهای انسانی ما را به حراج بگذارد. وی واکنش سریع آمریکا و غربی‌ها را در مسائل اخیر ایران، اشتباهی دیپلماتیک عنوان کرد و گفت: اینها حداقل می‌توانستند صبوری کنند و از ظرفیت زمانی بهتر استفاده کنند؛ اما خیلی زود عمل کردند و این مساله بسیاری از چیزها را در داخل و خارج برای همگان روشن کرد. رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چند سالی است که رسانه‌های خود را پر کرده‌اند که ایران به سمت سلاح هسته‌ای حرکت می‌کند و این در حالی است که خودشان سال‌ها از سلاح هسته‌ای استفاده کرده و به جای آنکه استفاده از آن را کم کنند، از طرق مختلف این سلاح‌ها را مدرن کردند؛ اما در مقابل به عنوان طرفداری از دموکراسی و شعار دنیای عاری از سلاح هسته‌ای می‌خواهند به دیگران زور بگویند. رییس مجلس با بیان اینکه اینان همواره راجع به جمهوری اسلامی اظهارنظر کرده و فتوای سیاسی صادر می‌کنند، گفت: این فضاسازی آنها برای تاثیرگذاری روی اراده‌ها است که نباید گول این فریب‌کاری‌ها را بخوریم.