مذاکرات جدید درباره پرونده هسته‌ای‌‌ایران

دنیای اقتصاد‌: دور تازه‌ای از مذاکرات چندجانبه درباره پرونده هسته‌ای‌ایران آغاز شده است‌. از یک سو داسیلوا رییس‌جمهور برزیل که قرار است امروز وارد‌ایران شود به روسیه سفر کرد و با مدودف رییس‌جمهور روسیه مذاکره کرد و در سوی دیگر باراک اوباما و دیمیتری مدودف در یک گفت و گوی تلفنی تسریع مذاکرات در خصوص قطعنامه تحریم شورای امنیت علیه‌ایران را خواستار شدند. به گزارش «ایسنا»، خبرگزاری رویتر گزارش داد: کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و دیمیتری مدودف، ‌همتای روس وی روز پنج‌شنبه در تماس تلفنی با یکدیگر در خصوص «پیشرفت خوب» آمریکا، روسیه، فرانسه،‌ انگلیس، ‌چین و آلمان در حرکت به سوی توافق در خصوص دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت علیه‌ایران مذاکره کردند.

در‌این بیانیه آمده است‌: آنها توافق کردند به مذاکره‌کنندگان‌شان دستور دهند تا تلاش‌های‌شان را برای رسیدن به نتیجه در اسرع وقت تشدید کنند. رویتر افزود:‌ روسیه مانند چین روابط تجاری نزدیکی با ‌ایران دارد و در حمایت از تحریم‌های جدید علیه‌ایران اکراه داشته است. مسکو در نهایت (با دیگران) همراهی کرد، اما با ‌این وجود از خواسته چین مبنی بر تلطیف تحریم‌های پیشنهادی آمریکا حمایت می‌کند. البته روسای جمهور روسیه و آمریکا در شرایطی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه ‌ایران تاکید کرده‌اند که ترکیه و برزیل درصدد هستند با انجام میانجیگری بر یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای حل مساله هسته‌ای ‌ایران کمک کنند‌. ترکیه و برزیل که در حال حاضر از اعضای غیردایم شورای امنیت سازمان ملل هستند، در تلاشند تا طرح تبادل سوخت با ایران را که مدتی است مسکوت مانده به نتیجه برسانند. بر پایه‌این طرح، ‌ایران اورانیوم با غنای کم را برای تبادل با سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی خود، به خارج از کشور می‌فرستد.‌این طرح پیشنهادی تاکنون به علت اختلاف ‌ایران و کشورهای غربی بر سر محل انجام تبادل، به نتیجه نرسیده است. در همین رابطه قرار است، در روزهای آینده رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و لوییز‌ایناسیو لولا داسیلوا، رییس جمهور برزیل، به‌ایران سفر کرده و با مقام‎های ارشد کشورمان درباره طرح تبادل گفت‌وگو کنند.

البته اردوغان طی اظهارنظری سفر خود به ایران را قطعی ندانسته است.

واکنش روسیه

مدودف رییس‌جمهور روسیه در واکنش به تحرکات برزیل و ترکیه گفت‌: «توافق درباره تبادل سوخت راه حل موضوع هسته‌ای‌ ایران است.»

به گزارش ‌ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد که مدودوف بر حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای‌ایران تاکید کرد و گفت: «در صورت حمایت همه طرف‎های درگیر در موضوع هسته‌ای، طرح تبادل سوخت راه حل مناسبی به نظر می‎رسد.» مدودف در عین حال سفر داسیلوا به تهران را آخرین فرصت ایران قبل از اقدام شورای امنیت دانست.

واکنش آمریکایی‌ها

همچنین یک مقام آمریکایی نیز گفت که سفر قریب‌الوقوع رییس‌جمهور برزیل به تهران ممکن است آخرین فرصت‌ایران برای تعامل با جهان درباره برنامه هسته‌ای ‌این کشور پیش از تحمیل دور دیگری از تحریم‌های سازمان ملل باشد.

به گزارش «ایسنا»، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ‌‌این اظهارات در حالی مطرح شد که مقامات دولت اوباما خاطرنشان کرده‌اند که در حال کسب «پیشرفت خوبی» در جهت جلب حمایت روسیه و چین برای تحریم‌ها هستند.

بر اساس‌این گزارش، یک مقام عالی رتبه‌ وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت: ‌فکر می‌کنم ما سفر لولا را آخرین فرصت بزرگ برای تعامل در نظر می‌گیریم.

وی گفت که اگر پس از سفر لولا مسیر‌ایران تغییر نکند، قابل توجه خواهد بود و «کشورهایی مثل برزیل، ترکیه و دیگران در شورای امنیت باید قطعا از آن نتایجی را کسب کنند».

البته‌این سخنان مقام آمریکایی در شرایطی منتشر شده است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با داوود اوغلو درباره سفر اردوغان نخست وزیر ترکیه به‌ایران گفته است که هیچ نشانه تازه‌ای از تغییر موضع‌ایران در ارتباط با تبادل سوخت هسته‌ای دیده نمی‌شود.

به گزارش بی بی سی، فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که هیلاری کلینتون وزیر خارجه پنج‌شنبه در تماسی تلفنی با احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: «به نظر ما، دیپلماسی اخیر ‌ایران تلاشی برای متوقف کردن اقدام شورای امنیت بدون برداشتن گامی‌عملی در جهت رفع نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه اتمی‌اش است.»

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز شنبه گذشته پس از دیدار با وزیر خارجه‌ایران گفت پیشنهاد ترکیه شامل میانجیگری و میزبانی کشورش برای انجام مذاکراتی میان سعید جلیلی، مسوول ارشد مذاکرات هسته‌ای‌ایران و کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (به نمایندگی از گروه کشورهای ۱+۵) بوده است.

منوچهر متکی، وزیر خارجه‌ایران نیز همان روز در مورد‌این پیشنهاد گفت: «اگر همه طرف‌ها، یعنی مشخصا گروه وین شامل آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کنند، می‌توانیم در مورد مکانیسم اجرایی شدن‌این پیشنهاد به گونه‌ای که برای همه طرف‌ها اعتمادساز باشد، به یک فرمول مقبول برسیم که در مورد جزئیات آن در حال مشورت کردن با دوستانمان هستیم». متکی از آمریکا خواست با دید مثبت به‌این پیشنهاد نگاه کند.

مذاکرات پیشرفت خوبی دارد

در‌این میان خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد‌: سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز روز پنج‌شنبه گفت که مذاکرات بر سر متن قطعنامه پیشنهادی آمریکا «پیشرفت خوبی» دارد.

برخی دیپلمات‌ها نیز گفته‌اند که پیش‌نویس‌این قطعنامه ممکن است تا پایان ماه جاری میان کلیه اعضای شورای امنیت توزیع شود. متن اولیه قبلا فقط در میان پنج عضو دائم شورا توزیع شده بود.

استار: جلیلی و اشتون در ترکیه دیدار می‌کنند

روزنامه «استار» چاپ ترکیه روز جمعه نوشت: با میانجیگری«احمد داوود اوغلو» وزیرخارجه ترکیه، «سعید جلیلی» دبیر شورای عالی امنیت ملی و رییس تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی‌ایران و خانم «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجى اتحادیه اروپا در ترکیه دیدار خواهند کرد. به گزارش‌ایرنا، «استار» روز جمعه با اشاره به‌این که داوود اوغلو روز گذشته با «منوچهر متکی» وزیر خارجه‌ایران تلفنی گفت‌و‌گو کرد، به نقل از منابع دیپلماتیک در آنکارا نوشت: آنکارا در تلاش است تا زمینه دیدار اشتون و سعید جلیلی در ترکیه را فراهم آورد. این روزنامه نوشت: انتظار می‌رود‌ این دیدار در اواخر ماه مه (اوایل خرداد ماه) و یا اوایل ماه ژوئن آینده صورت گیرد. به نوشته همین روزنامه، دومین تلاش دیپلماتیک ترکیه نیز نزد گروه ۱+۵ خواهد بود تا زمینه نرمش در مذاکرات هسته‌ای بین‌ایران و کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلستان، چین، روسیه و آلمان فراهم شود.