توصیه‌های لاریجانی درباره فعالیت‌های سپاه

فعالیت قرارگاه خاتم الانبیاء مانع حضور دیگران در حوزه‌های اقتصادی نشود

علی لاریجانی در دیدار با فرماندهان و مدیران ارشد قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی هر چه بنیه‌های سازندگی، آبادانی و توسعه کشور تقویت شود، توان ایستادگی کشور بیشتر خواهد شد،‌ گفت: یکی از کانون‌های مهم نحوه مبارزه کشور با حریف، در این است که به نقاط کلیدی و آبادانی کشور توجه شود. این مهم هم در سطح کلان و هم در حوزه اجرایی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس که چهارشنبه شب در ساختمان مشروطه مجلس میزبان فرماندهان و مدیران ارشد قرارگاه خاتم الانبیاء بود، به آنان توصیه کرد: منزل کردن قرارگاه سازندگی در حوزه‌های اقتصادی آن هم در رقابت با بخش خصوصی، تعریف درستی برای شما نیست، چرا که «قرب» (زیرمجموعه‌های مختلف قرارگاه خاتم الانبیاء) از یک عقبه‌ وسیع نیروی انسانی و امکانات سپاه پاسداران برخوردار است، از این رو نباید به گونه‌ای باشد که دیگران نتوانند در حوزه‌های اقتصادی حضور یابند. وی تاکید کرد: اگر با نظام اقتصادی دولتی و شرکت‌های بزرگ دولتی طبق اصل ۴۴ قانون اساسی مخالفیم و تا این لحظه این معضل هنوز برطرف نشده است، به دلیل برخورداری این بخش از عقبه‌های قوی متعدد است. این امتیاز، مجالی برای رویش سایر استعدادها نمی‌دهد. البته قرارگاه چنین ماموریتی ندارد. قرب در صدد باز کردن راه برای حضور استعدادهای مختلف است.

نماینده مردم قم، تعریف «قرب» از سازندگی را بسیار حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: قرارگاه سازندگی درصدد ممانعت از رشد استعدادها در حوزه اقتصاد نیست، بلکه در صدد بسترسازی و آماده کردن زیرساخت‌ها برای رویش استعدادهای اقتصادی بخش خصوصی است. قرب باید در پروژه‌هایی که بخش خصوصی از قدرت ریسک پایینی برخوردار است، حضور یافته و به تدریج با تقسیم کار بین شرکت‌های پیمانکاری بخش خصوصی،‌ بستر حضور و سامان امور را به آنها واگذار کند.

وی اظهار کرد: قرارگاه باید تعریف جامعی از سازندگی داشته باشد تا منجر به شکل‌گیری حرکتی عظیم و دعوت از سایر شرکت‌های پیمانکاری خصوصی شود. با روحیه‌ جهادی که در قرارگاه وجود دارد، می‌توانید گام‌های بلندی در این مسیر بردارید. کار «قرب» از جنس پیمانکاران معمولی نیست. همان خصوصیاتی که در جنگ در سپاه پاسداران دیده می‌شد، در قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز نشانه‌هایی از آن قابل مشاهده است، به همین دلیل هم حرکت‌های «قرب» جهشی است.

لاریجانی عقبه مجاهد قرارگاه خاتم الانبیا را مزیت نسبی «قرب» دانست و تاکید کرد:‌ در تعریف واژه سازندگی و کاری که قرار به انجام آن است، باید دقت کنیم تا سایر استعدادها در بستر قرارگاه رشد کنند. «قرب» باید دست دیگران را بگیرد نه اینکه برای آنان مانع ایجاد کند.

خاطره لاریجانی از رابطه امام(ره) و سپاه

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مخالفت‌ها و انتقادات نسبت به در اختیار گرفتن حوزه‌های اقتصادی عمده از سوی قرارگاه سازندگی گفت: حتما مشاهده کرده‌اید که خارجی‌ها و برخی داخلی‌ها نسبت به اقدامات قرب حساس شده‌اند. خارجی‌ها به دلیل نفهمیدن علاقه مردم به نهاد مردمی سپاه، داستان‌سرایی می‌کنند و در داخل نیز برخی‌ها انتقادهایی به عملکرد قرب دارند. چندی پیش عده‌ای گفتند سپاه که قوه دفاعی را در اختیار دارد، در مسائل فرهنگی نیز حضور دارد و اکنون نیز در حال گرفتن قوه اقتصادی بیشتر است و این یعنی بلوکه کردن نظام. وی با یادآوری خاطره‌ای از امام خمینی (ره) گفت: با شنیدن این سخنان همان لحظه به یاد خاطره‌ای افتادم. در دوره‌ای عده‌ای خدمت امام‌(ره) رسیدند و گفتند ممکن است سپاه کودتا کند. امام خمینی‌(ره) فرمودند «کودتای سپاه چیز خوبی است». اگر «قرب» بخش وسیعی از اقتصاد کشور را جلو ببرد، نگرانی وجود ندارد. چرا نسبت به استفاده «قرب» از امکانات سپاه برای آبادانی کشور باید نگران شد؟ نماینده مردم قم تاکید کرد: یا نسبت به موضوع جهل وجود دارد یا استراتژی «قرب» را جایگزین سایر بخش‌ها می‌پندارند. در حالی که قرب جایگزین هیچ بخشی نمی‌شود، بلکه در صدد باز کردن راه است. لاریجانی گفت: با توجه به شناختی که از روحیه جهادی و غیرمنفعت‌طلبانه سپاه دارم، این سخنان را یا کج‌اندیشی می‌دانم یا در بی‌اطلاعی گویندگان از قصد «قرب». رییس مجلس شورای اسلامی خواستار باز کردن راه قرارگاه خاتم‌الانبیا به افکار عمومی شد و افزود: نشان دهید که نمی‌خواهید رقیب شرکت‌های کوچک یا جایگزین سایر بخش‌ها شوید. در این صورت دست‌اندرکاران این بخش احساس شکست در رقابت با شما را نمی‌کنند. باید رقابت‌ساز باشید نه رقابت‌سوز.

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس خواستار اطلاع‌رسانی دقیق و همه جانبه از سوی فرماندهان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء‌(ص) به افکار عمومی شد و اظهار کرد: کشور نیازمند حضور همه آحاد و بخش‌های مختلف برای سازندگی و آبادانی کشور است. امروز کشور نیاز دارد در بخش خصوصی شرکت‌ها و مجموعه‌های اقتصادی از سوی مردم و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل و ابتکاراتی در حوزه اقتصاد از خود بروز دهند تا اقتصاد همه جانبه توسعه یابد. نکته مهم این است که توسعه کشور بدون مشارکت عامه مردم امکان‌پذیر نیست. توسعه محدود به این نیست که هفت، هشت شرکت بزرگ داشته باشیم و فقط آنها کار کنند. لاریجانی تاکید کرد: توسعه اقتصادی زمانی محقق می‌شود که همه کشور احساس کنند اراده‌هایشان مجال ظهور و بروز در پروژه‌های اقتصادی را دارد. وی در پایان از آمادگی مجلس برای حمایت از قرارگاه سازندگی سخن گفت و تاکید کرد: ما حمایت از شما را افتخار می‌دانیم.