علی غضنفری گفت: در نمایشگاه کتاب تهران باید به آثار نسل جوان توجه ‌شود. این شاعر، نویسنده و مترجم عنوان کرد: در نمایشگاه کتاب تهران به آثار نسل جوان توجه نمی‌شود؛ در حالی‌که در کشورهای خارجی به نسل جوان توجه بسیاری می‌شود و این باید به منزله هشداری برای آینده ادبیات ایران تلقی شود .

او هدف نمایشگاه کتاب تهران را مشخص ندانست و گفت: اگر نمایشگاه کتاب تهران را با نمایشگاه‌های کتاب خارجی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که در آن‌ نمایشگاه‌ها، بیشتر متخصصین می‌آیند؛ در حالی‌که نمایشگاه کتاب تهران گاهی اوقات به سیزده به‌در تبدیل می‌شود و حتی نمی‌شود میزگرد و مباحث را در آن به طور جدی برگزار کرد. من فکر می‌کنم برای برگزاری جلسات نقد و جلسات ادبی در نمایشگاه باید سالن‌های مجزایی را اختصاص داد.

مجموعه داستان «شبانه‌ها» نوشته کازوئو ایشی گورو با ترجمه علیرضا کیوانی‌نژاد روز گذشته در بیست و سومین نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد. این کتاب اولین مجموعه داستان این نویسنده انگلیسی ژاپنی‌تبار است که به خاطر رمان‌هایش شهرتی جهانی دارد. «شبانه‌ها» شامل پنج داستان کوتاه با محوریت موسیقی و شب است که این عناوین را دارند: خواننده، زیر و رو بشه دنیا من دوسِت دارم، شبانه و نوازنده‌های ویلن سل.ایشی گورو به دلیل علاقه و تسلط فوق‌العاده‌ای که به مباحث موسیقی دارد، در این مجموعه داستان ضمن بیان قصه‌های خود به نوعی تاریخ موسیقی غرب و چهره‌های برجسته آن را مرور کرده است. «شبانه‌ها» 223 صفحه است و در 1500 نسخه با بهای 4800 تومان توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است. «بازمانده روز» ترجمه نجف دریابندری و «وقتی یتیم بودیم» ترجمه مژده دقیقی از جمله رمان‌های ایشی گورو هستند که در ایران منتشر شده‌اند.
رمانی از وضعیت کردها در زمان دیکتاتوری صدام در عراق در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد. این رمان با نام «شهر موسیقیدان‌های سفید» اثر بختیار علی - نویسنده کرد - با ترجمه رضا کریم‌مجاور از سوی انتشارات مروارید منتشر شده است. به گفته مترجم، ماجرای رمان از این قرار است که جمعی از موسیقی‌دان‌های کرد در شهرهای مختلف کردستان عراق به هوای زنده نگه داشتن هنر و موسیقی کردی به سفر می‌روند و کنسرت اجرا می‌کنند؛ در حالی‌که نظام دیکتاتوری صدام سعی در مقابله با آن‌ها دارد و در این برخورد است که شخصیت‌ها نقش‌های‌شان را پیدا می‌کنند و انسان در وضعیت فقدان آزادی تصویر می‌شود. این رمان در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ روایت می‌شود.
محمد صنعتی مقاله‌ها و مصاحبه‌های خود را در قالب چهار عنوان کتاب به چاپ می‌رساند. این نویسنده و استاد روان‌پزشکی و روانکاوی گفت: این چهار عنوان کتاب، مقالات و مصاحبه‌های من در مجلات و روزنامه‌های مختلف از سال 70 تاکنون را دربر می‌گیرد و هر یک موضوعات متفاوتی دارد. او افزود: جلد اول به مقوله «روشنفکران، توده‌ها و مدرنیته» می‌پردازد و «شوق زندگی و هراس از مرگ»، «اسطوره، تابو و خرافه» و «روانکاوی و ادبیات و هنر» عنوان‌های سه جلد دیگر است. صنعتی گفت، به زودی این کتاب‌ها را برای چاپ به ناشر می‌سپارد.