پایگاه خبری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت) در گزارشی به بررسی پروژه‌های نیمه تمام تصویب شده در سفرهای استانی دولت پرداخته و وعده تازه رییس جمهور برای ایجاد اشتغال ۵۰۰ هزار نفری را بررسی کرده است. در این گزارش آمده است: «محمود احمدی‌نژاد در دیداری که با جمعی از نمایندگان مجلس داشت از ایجاد ۵هزار پروژه صنعتی و اشتغال ۵۰۰هزار نفر خبر داده بود، اما به عقیده برخی از نمایندگان مجلس، ابتدا باید پروژه‌ها و صنایع نیمه‌کاره به بهره‌برداری برسند تا امکان افتتاح پروژه‌های جدید فراهم شود. برای نمونه کارخانه خودروسازی کرمانشاه که در سال ۱۳۸۵ مصوب شد، در سال ۱۳۸۸ و پس از سه سال توقف جمع‌آوری شد؛ اگرچه این کارخانه با تلاش نمایندگان مردم استان کرمانشاه دوباره احیا شد، اما هنوز تا ایجاد شغل فاصله زیادی دارد. دیگر نمونه این وعده‌ها، مصوبه سفر استانی هیات دولت به شهرستان سبزوار است. محسنی‌ثانی نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای در این رابطه می‌گوید: «ساخت کارخانه آلومینیوم که در سفر اول هیات دولت به سبزوار مصوب شد هنوز در مرحله صفر است و برای احداث نیروگاه یک‌هزار مگاواتی برق که از مصوبات همین سفر بود هیچ اقدامی نشده است.» یکی از اصولی که در تمام پروژه‌ها باید در نظر گرفته شود استفاده از تجربیات گذشته است. بنگاه‌های زودبازده یکی از مواردی هستند که متاسفانه بازدهی خوبی برای جامعه و خصوصا‌ افراد جویای کار نداشتند. بنگاه‌هایی که منجر به تولید بیکار بدهکار شد و باید امیدوار بود که چنین پروژه عظیم صنعتی به سرنوشت بنگاه‌های زودبازده دچار نشود. سیدجواد زمانی، مخبر کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم کنگاور در این‌باره می‌گوید: «به دلیل اجرایی‌شدن غیرکارشناسی طرح بنگاه‌های زودبازده به متقاضیانی که طرح‌شان توجیه کارشناسی نداشت پرداخت شد. این عده به همین دلیل نتوانستند شغلی ایجاد کنند و افراد تبدیل به بیکار بدهکار شدند.» بررسی کارشناسانه و صحیح برای شروع چنین پروژه‌های عظیمی از ملزومات این نوع پروژه‌ها است. اینکه احداث صنایع متناسب با شرایط و موقعیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن منطقه باشد. به طور مثال، سهم بالای استان خراسان‌جنوبی در صادرات کالاهای صنعتی تولیدی نشان از این دارد که این صنعت ظرفیت‌های بسیاری در این استان دارد، به طوری که در سال ۸۷ مبلغ ۴۵۳/۱۲۹میلیون دلار صادرات کالای نساجی از طریق گمرکات استان خراسان‌جنوبی صورت گرفته که این میزان ۱۶درصد کل صادرات صنعتی و معدنی استان و ۱۷درصد سهم صادرات صنایع نساجی کشور را شامل می‌شود که تمایل بازرگانان به خروج کالا از مرز گمرکات خراسان مبین جایگاه مطلوب این صنعت در استان خراسان براساس سرمایه‌گذاری و تجارت کالا است.

محمدکریم عابدی، نماینده مردم فردوس و طبس در مجلس شورای اسلامی، در این رابطه می‌گوید: «نفس این کار خوب است، اما مهم این است که چه استفاده‌ای از این ۵هزار سوله می‌شود. در واقع باید بدانیم که چه صنعتی را می‌خواهیم ایجاد کنیم.»

عابدی توجیه اقتصادی این پروژه را مهمتر از خود آن می‌داند و اضافه می‌کند: «بازار محصول مهمتر از خود محصول است. یعنی آن محصولی که در طبق متقاضی دارد، قطعا‌ متفاوت است با کالایی که در فردوس متقاضی دارد. قبل از ساخت سوله‌ها باید کار کارشناسی روی بازار محصول و نوع محصول صنعتی انجام شود اما قبل از افتتاح این پروژه عظیم صنعتی بهتر است پروژه‌های نیمه‌کاره صنایع کوچک به بهره‌برداری برسند که بتوانیم حلقه‌های گمشده در صنعت را پیدا کنیم، اما اگر طرح‌ها و پروژه‌های قبلی را به حال خود رها کنیم، این پروژه جواب نمی‌دهد.» حسین ابراهیمی، نماینده مردم بیرجند در مجلس، یکی دیگر از نمایندگانی است که نگاه مثبتی به طرح پنج هزار پروژه‌ای دولت دارد و از آن استقبال می‌کند. او در این رابطه می‌گوید: «انتظار ما از دولت همین است که در رفع مشکل بزرگ بیکاری اقدامات لازم را انجام دهد. اگر این پروژه صنعتی به نتیجه برسد قطعا‌ منجر به توسعه پایدار خواهد شد.»

ابراهیمی البته در رابطه با امکان بروز مساله مهاجرت ناشی از افتتاح این پروژه‌ها می‌گوید: «اصولا‌ این پروژه‌ها شهری هستند و البته برای روستاها نیز مجلس طرح مشاغل خانگی را به تصویب رسانده است که می‌تواند به اشتغال روستاییان کمک کند و مشکلاتی مانند مهاجرت اتفاق نخواهد افتاد.»