نظر آیت‌الله ‌صافی درباره بلایای طبیعی

یکی از مراجع تقلید قم بود و نبود حوادث طبیعی را برای بشر امتحان و آزمایش قلمداد کرد و گفت: همه‌ اینها برای بشر امتحان است. به گزارش خبرگزاری فارس آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار رییس سازمان مدیریت بحران کشور و هیات همراه در سخنانی اظهار کرد: همه‌ این حوادثی که واقع می‌شود؛ چه حوادث طبیعی و چه حوادث تاریخی، ‌معنا و مفهوم خودش را دارد و در همه جا دارای یک معنا و مفهوم خاص نیست. به گفته آیت‌الله صافی، آن چیزی که در هنگام ورود حادثه برای بشر لازم است، این است که تکیه‌گاهش لطف و رحمت خدا و‌ عنایت خدا باشد و اینکه اطمینان به رحمت خدا داشته باشد و در مصائب صبر و شکیبایی به خرج دهد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه «همان طور که بعضی از غذاها با طبع آدمی نمی‌سازد، بعضی از اعمال و رفتارها نیز با طبع دنیا سازگار نیست» گفت:‌ همان‌طور که آدمی دارای شعور و درک و فهم است و در برابر حوادث، عکس‌العمل‌های قهری یا اختیاری نشان می‌دهد،‌ دنیا نیز شعور دارد و البته شعور عالم غیبی است و با بعضی از رفتارها و اعمال بشر نمی‌سازد.

وی سپس افزود: وقتی در این عالم کار خوب انجام می‌دهیم؛ احکام خدا را رعایت می‌کنیم، تظاهر به محرمات نمی‌کنیم و اسلامیت خود را نگه می‌داریم، قهرا عکس‌العمل دنیا نسبت به ما خوب می‌شود و فراخی و گشایش پیش می‌آید و رحمت الهی نازل می‌شود، ولی وقتی کارهایی که با طبع دنیا معارض است، انجام می‌دهیم و این کارها زیاد می‌شود، به تبع آن این مشکلات پیش می‌آید.

به گفته این مرجع تقلید، این حوادث بدون حکمت و فلسفه نیست،‌ برای این است که انسان آگاه شود، برای اینکه بفهمد این راه خطاست و انسان را متوجه کند که کارهای خود را براساس دین و عدل و عدالت قرار بدهد، معرفت پیدا کند و به خدا متوجه شود.

آیت‌الله صافی سپس یادآوری کرد: آن چیزی که در این حوادث و مشکلات به بشر آرامش می‌بخشد، یاد و توجه به خداوند متعال است، در اصل اگر توجه به خدا نباشد زندگی هم معنا ندارد و این زندگی همیشه در خطر است، ممکن است همین الان در اینجا زلزله بیاید یا حادثه‌ای دیگر روی دهد و آن چیزی که به آدمی آرامش و اطمینان خاطر می‌دهد، همین یاد و توجه به خدا است، اگر توجه به خدا نباشد همین نگرانی‌ها آدمی را از بین می‌برد.

گفتنی است، در ابتدای این دیدار رییس سازمان مدیریت بحران کشور گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این سازمان خدمت این مرجع تقلید ارائه کرد.