برنامه پنجم در مجلس بازنویسی می‌شود؟

دنیای اقتصاد - در حالی که مجلس شورای اسلامی به زودی کار بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه را آغاز می‌کند، انتقادات نمایندگان عضو کمیسیون‌های مختلف مجلس از لایحه تنظیمی دولت روز به روز افزایش می‌یابد. وجه اشتراک اغلب این انتقادات نیز، غیرعملیاتی بودن لایحه برنامه و فقدان شاخص‌های قابل اندازه‌گیری در آن است تا جایی که حتی مرکز پژوهش‌های مجلس لایحه دولت را «فاقد ویژگی‌های معمول یک برنامه توسعه‌ای» خواند. در تازه‌ترین اظهار نظرها، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه، یک عضو کمیسیون اقتصادی و یک عضو شاخص کمیسیون بهداشت و درمان ایرادات این لایحه را از نظر خود تشریح کردند. خباز: بسیار بلندپروازانه است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه برنامه پنجم توسعه بسیار بلندپروازانه و فوق آرمانی تنظیم شده است، گفت: مجلس با کار کارشناسی و صرف وقت باید این لایحه را به برنامه تبدیل کند. محمدرضا خباز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به گزارش کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس به کمیسیون اقتصادی درخصوص برنامه پنجم توسعه گفت: این برنامه به قدری نقص دارد که نمی‌توان برای آن تعریف برنامه را داشت. وی ادامه داد: تعریف برنامه توسعه مشخص است، اما با توجه به گزارش و تحلیل جامعی که مرکز پژوهش‌های مجلس به کمیسیون ارائه کرد، متاسفانه‌این لایحه ارائه شده از سوی دولت در تعریف برنامه نمی‌گنجد و نقص‌های زیادی دارد، ما در مجلس باید به طور کلی روی این برنامه کار کنیم و آن را تبدیل به یک برنامه توسعه واقعی کنیم. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به‌این سوال که چه اشکالات اساسی می‌توان به‌این برنامه گرفت، گفت: مهم‌ترین اشکال آن است که واقع‌بینانه نگارش نشده است. آقای احمدی‌نژاد در آغاز کار دولت خود در چهار سال گذشته صراحتا گفت که برنامه چهارم را قبول ندارد، زیرا آرمانی است. هرچند می‌توان به دولت‌ها حق داد که نسبت به برنامه‌ها نظراتی داشته باشند و آن را قبول نکنند، اما آنها حق ندارند برنامه را اجرا نکنند. خباز ادامه داد: حال ما مشاهده می‌کنیم که برنامه پنجم توسعه که از سوی دولت آقای احمدی‌نژاد تهیه و تنظیم شده است بسیار بلندپروازانه و فوق آرمانی است. در بخشی از موارد نیز اصلا قابل اجرا نیست. مجلس با کار فشرده و با دقت لازم باید وقت زیادی بگذارد تا این لایحه را به برنامه تبدیل کند و در کل تغییرات اساسی در آن لحاظ کند.

یوسفیان ملا: توصیه نامه است

«عزت الله یوسفیان ملا»، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد: برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشتر به سفارش نامه و توصیه‌نامه شبیه است تا برنامه اجرایی و توسعه‌ای.

یوسفیان ملا در گفت‌وگو با پایگاه خبری خانه ملت اظهار داشت: متاسفانه در قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، دولت به جای اینکه اعداد و ارقام دقیق و کارشناسی ارائه کند با کلی گویی سعی کرده برنامه را تدوین کند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: در برنامه پنجم توسعه به عنوان مثال هیچ اشاره‌ای به‌این موضوع نشده که چه تعداد نیروگاه و سد در کشور داریم، با این نرخ رشد جمعیتی باید دارای چند نیروگاه و سد و... در کشور باشیم یا در موضوع مسکن و... برآورد دقیقی نشده است. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید به طور حتم مورد بازنگری اساسی قرار گیرد.

مرندی: شاخص‌های کمی ندارد

علیرضامرندی، عضو شاخص کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم ارزیابی مثبتی از برنامه پنجم توسعه ندارد و معتقد است: از آنجا که شاخص‌های کمی در لایحه برنامه پنجم توسعه وجود ندارد متاسفانه برای اجرا و نظارت بر برنامه کار مشکل می‌شود بر این اساس امیدواریم بر مبنای ابلاغ رهبری بشود لایحه دولت را اصلاح کرد.

مرندی که سابقه وزارت بهداشت را نیز در کارنامه خود دارد، در گفت‌وگو با پایگاه خبری خبرآنلاین درباره ارزیابی‌اش از اجرای برنامه چهارم توسعه در بخش بهداشت و درمان نیز می‌گوید: متاسفانه تنها ۱۵ درصد از اهداف برنامه چهارم توسعه در بخش بهداشت و درمان محقق شده است و بند‌های مترقی و عدالت محوری که در برنامه وجود داشته است به درستی اجرا نشده است. وی در عین حال معتقد است: شاید نتوان همه تقصیر‌ها در این بخش را متوجه دولت دانست و مجلس می‌توانست در لایحه به راهکارهای اجرایی آن هم اشاره کند و امیدوارم در برنامه پنجم چنین زمینه‌هایی اتفاق بیفتد.