هشدار یارانه‌ای محمد جواد لاریجانی به دولت

فتنه‌گران در کمین شکار تنش‌های اجرای قانون یارانه‌ها هستند

محمدجواد لاریجانی در سرمقاله دیروز روزنامه رسالت نوشت: «نفاق سبز» ضعیف‌تر و رسواتر از آن است که با همان راه و رسم دست به ماجراجویی بزند. بنابراین باید مواظب باشیم تا نقاط آسیب جدیدی مورد سوء استفاده قرار نگیرد. به نظر من دو کمینگاه روشن محل سرمایه گذاری خط نفاق و دشمنان اسلام و این ملت است: یکی رابطه علما و فقهای بزرگوار با دولت و دیگری محمل‌های اعتراضی صنفی و عمدتا اقتصادی.

جواد لاریجانی می‌افزاید: در جریان فتنه انتخابات از برنامه وسیعی پرده‌برداری شد و آن خط تشویش و القا در مورد علمای حوزه بوده است. ساماندهی وسیع و به کارگیری همه امکانات ارتباطی در این زمینه چشمگیر بوده است. البته با تفضل الهی و درایتی که فقهای گرانقدر از آن بهره دارند، این تلاش‌ها ناکام ماند. اما ناکامی به معنی ختم پروژه نیست. از دولت محترم و ریاست‌جمهور عزیز انتظار داریم در این زمینه بر دقت و شفافیت مطالب و برنامه خود بیفزایند. زیرا نقطه قوت این دولت تدین آن است: کافی است به اعضای کابینه توجه نمایید؛ وزرای عزیز ما هر یک دارای سوابق روشن در تشرع و تبعیت از خط ولایت و ارادت نسبت به مقام معظم رهبری هستند. حال چنین دولتی نباید از نقطه قوت خود مورد سوء استفاده قرار گیرد. به عنوان نمونه، من سخنان شیرین ریاست محترم جمهوری را در برنامه تلویزیونی ملاحظه کردم و از آن بسیار بهره بردم. در یکی از مطالب، ایشان اشاره داشتند که ایران امروز توان داشتن جمعیتی در حدود یکصد و پنجاه میلیون نفر را دارد و نه هفتاد میلیون؛ لذا به نظر ایشان می‌بایست نرخ رشد جمعیت افزایش یابد. اما نحوه بیان ایشان چنان بود که گویی یک خلاف شرع «بین» در حال انجام است و علما آن را می‌بینند و سکوت کرده‌اند و استشهادی که به آیه «ولا تقتلوا اولادکم خشیه املاق نحن نرزقهم و ایاکم انقتلهم کان خطءا کبیرا» (سوره مبارکه بنی اسرائیل/الاسراء- آیه ۳۱) در مورد کشتن فرزندان از ترس فقر نمودند، به نوعی این برداشت را تقویت می‌نمود. چرا؟

جواد لاریجانی می‌نویسد: در واقع، در مورد مساله تنظیم تعداد فرزندان در سطح فردی و مساله تنظیم نرخ رشد جمعیت در سطح جمعی چند سوال اساسی وجود دارد: سوال اول این است که آیا افراد در زندگی خود مجاز هستند که در مورد تعداد فرزندان خود برنامه‌ریزی کنند؟ سوال دوم اینکه آیا در حکومت اسلامی، حاکم می‌تواند برای نرخ رشد جمعیت برنامه‌ریزی نموده و مردم را تشویق و حتی ملزم به رعایت آن برنامه نماید؟

سوم اینکه برای شرایط امروز ایران از لحاظ کارشناسی چه نرخ رشدی باید توصیه شود؟ در مورد سوال اول و دوم که از زمان حضرت امام(ره) مطرح شده است، غالب علمای بزرگوار ما قائل به جواز بوده و هستند. البته ممکن است فقهایی باشند که قائل به جواز باشند، اما برخی روش‌ها- مانند عقیم نمودن مرد یا زن- را مجاز ندانند. اما سوال سوم، یک سوال کارشناسی است و تردید در سیاست جاری به نظر من کار خوبی برای بازنگری و دقت بیشتر است و این یکی از خصوصیات خوب جناب رییس‌جمهور است که سعی دارد نظم مالوف را به چالش بکشاند. البته من معتقد هستم که خود ایشان هم قبول دارند که تحدید نسل ضروری است، زیرا فرض کنید جمعیت ایران طی ده سال یا کمتر به یکصد و پنجاه میلیون برسد.

خلاصه کلام: مقصود من از این تفصیل عمدتا این نکته بود که ریاست محترم جمهوری می‌توانند سیاست جاری را به نقد کارشناسانه بکشند و در این سیر برکاتی برای اصلاح وجود دارد؛ اما لازم است این غرض نیک را دقیق و روشن بیان نمایند و آن را از آمیختگی به سایر جهات غیروارد در بحث بازدارند تا اصحاب فتنه نتوانند سوءاستفاده کنند.

جواد لاریجانی در بخشی دیگر از مقاله‌اش می‌نویسد: کمینگاه دوم برای فتنه گران، نارضایتی‌های صنفی و گاه عمومی - درآمدی است. به ویژه دولت در آستانه یک اقدام بسیار مهم در اقتصاد کشور است و آن هم تعدیل، حذف یا هدفمند کردن یارانه ها است. این امر مسلما تنش‌های درآمدی به طبقاتی از جامعه وارد می‌کند که آنان را سخت نگران می‌سازد. دقیقا این زمینه است که اصحاب فتنه در صدد شکار آن هستند. لذا ضروری است که اولا، دولت و مجلس تمام شوک‌های محتمل را احصا نمایند و برای مهار برنامه داشته باشند. ثانیا، دولت، مجلس و قوه قضائیه باید با هماهنگی یکدیگر به رصد شرایط و تنظیم و اقدام سریع آمادگی‌های لازم را داشته باشند. ثالثا، دولت باید آمادگی و توان لازم برای اقدام عاجل و قدرت مانور داشته باشد و بالاخره اطلاع‌رسانی درست و آگاهی دادن به مردم کلیدی‌ترین اقدام و باطل کننده عمده فتنه می‌باشد.