اذعان پنتاگون به افزایش توان دفاعی ایران

وزارت دفاع آمریکا (‌پنتاگون‌) در گزارش جدیدی به کنگره آمریکا ضمن اذعان به توان روز افزون دفاعی ایران برخی ادعاها علیه تهران را تکرار کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در این گزارش که دیروز دوشنبه در اختیار کنگره قرار گرفت، با هدف جنجال‌سازی بر ضد برنامه‌های دفاعی ایران آمده است: ایران در صورت بهره‌مند شدن از کمک‌های مناسب خارجی می‌تواند موشک بالستیک قاره پیمایی (‌ICBM‌) را تولید و آزمایش کند که این موشک قابلیت رسیدن به آمریکا را خواهد داشت.

این گزارش به صورت محرمانه در اختیار کنگره قرار گرفته است، اما بخش‌هایی از آن نیز به رویترز ارسال شده است.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به گزارش جدید سیا درباره برنامه هسته‌ای ایران ادعا شده است: برنامه هسته‌ای ایران و اینکه تهران امکان ساخت سلاح هسته‌ای را برای خود باز نگه داشته است، مهم‌ترین بخش از استراتژی بازدارندگی ایران است.

در ادامه این گزارش همچنین به برآورد مرکز «برآورد اطلاعات ملی آمریکا» در سال ۲۰۰۹ درباره قابلیت دفاعی ایران اشاره شده و آمده است: هنوز این نکته روشن نیست که آیا این گزارش پنتاگون گزارش سال گذشته مرکز برآورد اطلاعات ملی آمریکا درباره فناوری موشکی ایران که گفته بود ایران در فاصله زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ به موشک‌های دوربرد پیشرفته دست می‌یابد را رد می‌کند یا خیر.

در همین رابطه آیک اسکلتون از محافظه‌کاران حاضر در مجلس نمایندگان آمریکا و رییس کمیته نیروهای مسلح این نهاد گزارش جدید پنتاگون را یک گزارش جامع از موقعیت نظامی ایران توصیف کرد. در این گزارش همچنین به ادعایی چون حمایت ایران از حزب الله لبنان و همچنین افزایش قابلیت دفاعی این نیروی مردمی نیز اشاره شده است.

همچنین در این گزارش، ادعاهای تکراری آمریکا علیه ایران همچون حمایت از ناامنی‌ها درعراق و افغانستان بدون ذکر سند و مدرک بار دیگر آورده شده‌‌اند.

ناکامی آمریکا در انهدام موشک شبیه‌سازی شده

در این گزارش محرمانه همچنین صراحتا به شکست ارتش این کشور در منهدم کردن یک موشک شبیه‌سازی شده ایرانی اشاره شده است. در بخشی از این گزارش آمده است‌: آمریکا در ماه ژانویه رزمایشی را برگزار کرد که در این آزمایش تلاش شد تا با شبیه‌سازی یکی از موشک‌های ساخته شده در ایران توان آمریکا در برابر توان موشکی ایران آزمایش شود؛ اما نظامیان ایالات متحده در منهدم کردن این موشک ناتوان بودند. این رزمایش در اقیانوس آرام انجام شد و برای برپایی آن ۱۵۰ میلیون دلار هزینه شده بود. بر اساس این گزارش، پنتاگون در گزارش روزگذشته خود به توانایی نظامی ایران اشاره کرده و با هدف جنجال سازی بر ضد توان دفاعی ایران می‌گوید که ایران تا سال ۲۰۱۵ می‌تواند موشک دوربردی را تولید کند که این موشک به خاک آمریکا می‌رسد.

نگاهی به دستاوردهای دفاعی ایران در سال گذشته نشان می‌دهد که اعتراف به پیشرفت دستاوردهای دفاعی ایران چندان بی‌ربط نبوده است؛ اما اینکه موشک‌های تولید شده در ایران قابلت رسیدن به خاک آمریکا را خواهند داشت، خود موضوعی جداگانه است که به نظر می رسد آمریکا با این گزارش قصد جنجال سازی جدیدی علیه تهران و سپس سوءاستفاده از آن را در راستای اهداف خود دارد.