نقش قریحه

گالری ماه مهر در حالی اولین نمایشگاه خود در سال ۱۳۸۹ را آغاز کرد که این بار یک معمار با نقاشی‌هایش، ‌حال و هوای تازه‌ای به دیوارهای این گالری داده است. غروب بیست‌وهشتمین روز فروردین، درهای این گالری به روی ۲۱ نقاشی از فریدون کسرایی، ‌نقاش و معمار معاصر باز شد ؛ در حالی که افتتاحیه با استقبال خوب اهالی هنر رو به رو شد و هنرمندانی چون مهندس ایرج کلانتری، سهراب هادی، ‌مهندس وزیرزاده، فریدون میر جلالی، کامبیز صفری و... در افتتاحیه شرکت کردند.

این نمایشگاه شامل۲۱ اثرنقاشی و یک اثر حجمی از این هنرمند است که بسیاری از آثارش، خاطره اولین بار سوار شدن او به هواپیما و دیدن زمین از فاصله دور را به تصویر کشیده است.

مهندس ایرج کلانتری، ‌معمار در مورد کارهای فریدون کسرایی می‌گوید: «هر چیزی که شما بتوانید به قاب بکشید نشان‌دهنده نقاشی نیست. به نظر من، این نقاشی‌ها را باید در حوزه چاپ دیجیتال بررسی کرد، اگر چه این مطلب را باید ذکر کنم که شناخت و به‌کارگیری درست طرح و رنگ، خود یکی از ابزار‌های مهم نقاشی است که کسرایی انعکاس درستی از این مقوله را به بیننده عرضه می‌کند. باید بگویم نقش قریحه در نقاشی‌های کسرایی مساله مهمی است.» کلانتری در ادامه افزود: «برخی از آثار این نمایشگاه که با استفاده از ترکیب مواد کشیده شده است، رویای دوران نوجوانی را نشان می‌دهد که برداشت بسیار دل انگیزی از فضای شخصی و یاد آور احساسات و هیجان‌های آنی است. در این میان من تابلوی زمین کسرایی را دوست دارم، انگار به صورت واضحی می‌خواهد به بیننده بگوید من وطنم را دوست دارم، اگر چه جایی برای پرواز نداشته باشم.»

فریدون کسرایی هم در مورد موضوعات تابلو‌هایش در این نمایشگاه عنوان می‌کند: «خواب‌هایم همیشه ناتمام ماندند، همچون تابلوهای زندگی‌ام ناتمام، خواب‌ها گاه زمینی بودند و گهگاه آسمانی. خود را در کنار ساحلی بی‌انتها با دریایی سراب وار همراه با سگ باوفای دوران جوانی‌ام می‌دیدم، به امید رسیدن به خانه، که از دور سیاهی می‌زد روان بودیم، اما هرگز به خانه نمی‌رسیدیم. از بالا وقتی به شهر نگاه می‌کردم، خانه‌ها و درختان در طول جاده‌ها و خیابان‌ها با سایه‌هایشان در زمین برجسته می‌نمودند و اغلب در پایان جاده به وسیله رودخانه‌ای متوقف می‌شدند.»

وی دانش‌آموخته رشته معماری از دانشکده بوزار پاریس است و این علاقه‌مندی به معماری در آثار نقاشی او و در اشکال هندسی آثارش نیز به چشم می‌خورد.

او درباره آثارش می‌افزاید: «من شیفتگی‌ام را برای اشکال هندسی همیشه داشته و دارم؛‌ چراکه در آنها سر و سری را با زندگی احساس می‌کنم، دایره، مربع و مثلث را همیشه دوست داشته‌ام خصوصا مربع با اقطار ضربدری‌اش، برای همین بی‌جهت نیست که بگویم که در جوانی شیفته کارهای موندریان و پولیاکف بودم و حالا می‌بینم که چقدر آثار آنها شبیه تقسیم‌بندی خطی و تناسباتی مشابه نقشه‌های زمین از دور بود، شبیه مرز‌بندی کشورها، مرزبندی زمین‌های کشاورزی و خانه‌ها».

نمایشگاه آثار نقاشی فریدون کسرایی تا ۷ اردیبهشت‌ماه در نگارخانه ماه مهر به نشانی بلوار آفریقا، خیابان نیلوفر، پلاک ۷ برپا است.